Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig glad jeg har kjøpt i norge ja. Og håper at Fotovideo kjører god service.

 

Det å få nytt kamera er kanskje for mye å håpe på?

 

Har hatt kamera i 2 mnd og 20 dager. Ikke vært ute i regn, (vært ute en gang med har jo regntrekk som jeg har over). Og kamera fikk ikke en dråpe på seg. Var regn i 20 min, for å så være knall sol og varmt i 1,5 time etterpå.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

ja for det er jo ikke garanti på canonutstyrkjøpt i utlandet

Kun hvis du har fått en garanti for dette. Det pleier å være et års verdensdekkende garanti på L-optikk, men hus og annet skal i utgangspunktet repareres i kjøpslandet. Det er en begrenset garanti innen EU(/EØS?), men ikke noe av dette kan sammenlignes med den fem års reklamasjonsretten man får i Norge.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Er det å "kreve" nytt kamerahus rimelig eller urimelig?

mener du lånekamera eller nytt hus? Lånekamera har du vel krav på, men om du får det er ikke sikkert. Tanken på helt nytt kamera tror jeg du kan glemme før samme feil har oppstått 3 ganger. Ingen hjemmel i forbrukerkjøpsloven for nytt produkt første gang feilen oppstår.

Lenke til kommentar

Ring FV og spør. Det er det enkleste. Hvis du ikke får svaret du vil ha så kan du prøve en henvendelse til forbrukerrådet, eller lese litt i lovteksten (evt. google lignende problemer).

 

Nytt kamera tror jeg som nevnt at du bare kan glemme.

 

Edit: googlet litt

 

Som kunde har du krav på låneprodukt ved reklamasjon hvor reparasjon og undersøkelse tar over en uke. Det er likevel viktig å huske på at selger selv ikke er pliktig til å opplyse om dette, dette er noe du som kunde må be om. Men det er ikke kun låneprodukt du må huske på ved reklamasjon. Ifølge Nortvedt er det flere andre momenter det er særs viktig å huske på:

//snip//

- Forhandler har rett til å forsøke reparere samme mangel to ganger og reparasjon må skje innen rimelig tid om ikke kjøpet skal heves eller kunde skal ha rett på nytt produkt. I utgangspunktet er en reparasjon som er foretatt innen fire uker å anse som innen det loven angir som rimelig tid. Om samme mangel inntreffer for tredje gang kan kunden som hovedregel velge å heve kjøpet eller bytte inn varen i nytt produkt

 

les hele artikkelen her

Endret av Johnny™
Lenke til kommentar

Når det gjelder europagaranti står dette på canons hjemmeside

 

Garanti på digitalkameraer

 

 

Alle digitale kameraer købt i Europa er omfattet af en Paneuropæisk garantiordning, som gælder for følgende lande:

 

Belgien, Danmark, Tyskland, Spanien, Frankrig, Grækenland, Irland, Island, Italien, Liechtenstein, Luxembourg, Holland, Norge, Østrig, Portugal, Schweiz, Finland, Sverige, England.

 

Denne garantiordning dækker ikke kameraer købt udenfor Europa, ej heller det tidligere Østeuropa.

 

 

Men er enig i at det ikke slår 5års reklamasjonsrett

Endret av Gibos
Lenke til kommentar

 

Denne garantiordning dækker ikke kameraer købt udenfor Europa, ej heller det tidligere Østeuropa.

 

 

Men er enig i at det ikke slår 5års reklamasjonsrett

 

Man kan også ta i betraktning at Norge har relative rimelige priser på kameraer sammenlignet med resten av Europa.

 

Det er utenfor Europa/Schengen at man kan spare endel kroner på kamerautstyr.

Lenke til kommentar

 

Det er sånn at Canon Speedlight 580 EX II kan fungere trådløst sammen med 7D?

 

Ja, men du er nødt til og bruke den innebygde som trigger.

 

...men om dèt skulle by på problemer i forhold til lyssetting er det jo en enkel sak å stille ned den innebygde blitsens styrke til minimum :)

Lenke til kommentar

Selv om den innebygde blitsen blinker, er det bare et glimt som kommuniserer med ekstern blits. Lyset den produserer kommer ikke med på bildet.

 

Innebygget blits er grei å bruke som fill, det skal være sagt.

Jeg har testa det der litt. Om jeg tar bilde så den interne blitsen blir reflektert i noe, f.eks. et vindu, så ser man refleksen. Er det feil på mitt når det er sånn?

Lenke til kommentar

Er det noen som har funnet en måte hvor blender ikke skifter når man zoomer med objektiv i Video mode?

 

Veldig irriterende når man filmer og zoomer så forandrer blenderen seg i step (hører også at det klikker) selv når alt er manuelt. Er det noen slags innstilling jeg har oversett?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...