knutinh Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 men støy ytelsen til 7D vil nok være mer lik 60D og 550D da de bruker samme brikke. Brikken er lik, men avlensningen er ulik. Jeg tror at 60D og 550D scorer litt bedre(!) enn 7D. Ikke at jeg tror at noen kommer til å se forskjellen i praksis. -k Lenke til kommentar
egilh Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Sikler etter et 1Ds III nå da. venter bare på at fireren skal bli lansert så bruktprisen på III synker litt... Oooh, hadde jeg funnet ett brukt 1Ds III til en vettug pris hadde jeg ikke vært i tvil Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Nå har jeg inspisert 7D'en, Om man ser på det ene reimfestet så ser man at dersom det samles vann der nede i gropa i regnvær så kan det ikke renne andre steder enn inn i kameraet om man ikke holder det opp/ned. Og om det gjør det så er det vanskelig å si hva som skjer med det vannet tilslutt, enten renner det ut et annet sted eller? Derfor har jeg tettet helt der, bare for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. april 2011 Forfatter Del Skrevet 14. april 2011 Har batterigrep med 2 batterier på mitt og nå var jeg på Svalbard i en uke. Tok ca 1500 bilder og var 3 dager ute i minus 15-16 grader med overnatting ute , sjekket batteristatus og har vel ca 60% igjen, ikke dårlig det Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 men støy ytelsen til 7D vil nok være mer lik 60D og 550D da de bruker samme brikke. Brikken er lik, men avlensningen er ulik. Jeg tror at 60D og 550D scorer litt bedre(!) enn 7D. Ikke at jeg tror at noen kommer til å se forskjellen i praksis. -k Nei, sensoren er ikke helt den samme i de 3 kameraene. Ser man her så har 60D en 17mp sensor mens 7D og 550D har 18mp. Men selv om de 2 siste har samme antall mp er ikke oppløsningen den samme når man ser hva bildestørrelse de gir. 7D gir 5360 x 3515 og 550D 5344 x 3516 (60D gir 5194 x 3464). "Pixel pitch" er heller ikke nøyaktig den samme. Støymålingene gir og ulike resultater. Selv om man snakker om små forskjeller, viser de om ikke annet at sensorene ikke er den samme i disse 3 kameraene. Hvis jeg ikke husker feil så leste jeg en gang at 550D's sensor er en "enklere" utgave av 7D's sensor. Rent mikroteknisk i forhold til bla den linkete testen så er min vurdering at i sum har 7D et lite overtak angående helheten. I praksis er verden ofte annerledes ved levering av synbare forskjeller og da ved bildene som er sluttresultatet enn slike tester. F.eks vil forskjeller i optikk-kvaliteten bety mer tror jeg bestemt enn de rent tekniske dataene. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Er hakket hvassere enn både 7D og 50D på både høy ISO og AF. Nja, det er både og når det gjelder 7D (for 50D stemmer det nok). Jeg har tidligere (flere ganger, men gidder ikke lete etter den nok en gang) linket til en som gjorde en praktisk sammenligning som egentlig viste at 7D hadde et visst overtak på 1DIII pga fordelen med større oppløsning som da ga flere detaljer ved omtrentlig samme støy. AF skal jeg ikke uttale meg om pga jeg har ikke testet 1DIII's. Men som kjent er 7D's autofokussystem et av de sterkeste kortene kameraet besitter. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Ja, jeg ser de scorer bedre enn 50D, men jeg er litt usikker på hvor mye jeg merker i praktisk bruk. Vurderer hardt å gå opp til en 7D, men når jeg allerede har 50D så er jeg litt usikker gitt. Jeg gikk fra 50D til 7D og har rimelig mye erfaring med begge husene. Det koker litt ned til det vanlige om hva man skal bruke kameraet til. Men kort: 7D er bedre på støy, bedre på detaljer (og skarphet ikke minst), bedre autofokussystem, større skuddtakt, bedre batterikapasitet samt div småtterier som går på detaljer i bruk (og 7D har som kjent videomulighet dersom det er interessant). Jeg bruker nå kun DPP til råfilene, føler at man får mer ut av filene med denne konverteren enn de andre jeg har prøvd. Og etter min erfaring kan man dra betydelig mer ut av detaljskarphet og presse støynivået nedover i filene fra 7D enn i filene fra 50D. Jeg bruker 7D'en (og brukte 50D) mye til fuglefotografering og der fikk jeg en gevinst pga bedre autofokus og flere bps, men ikke minst en bedring i detaljoppløsningen og dens mulighet for betydelig oppskarping før man når grensen. Så blir det en nytteverdis-vurdering, man kommer ikke til månen ved å bytte, man blir ikke en bedre fotograf ved å bytte, men det er om ikke annet visse detaljgevinster å hente rent teknisk (som at ved fotografering av kjappe mål får en flere keepers). Tor Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Takk for alle innspill. Jeg får nå sette meg godt til rette i tenkeboksen og vente på lottogevinst. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Nei, sensoren er ikke helt den samme i de 3 kameraene. Ser man her så har 60D en 17mp sensor mens 7D og 550D har 18mp. Men selv om de 2 siste har samme antall mp er ikke oppløsningen den samme når man ser hva bildestørrelse de gir. 7D gir 5360 x 3515 og 550D 5344 x 3516 (60D gir 5194 x 3464). "Pixel pitch" er heller ikke nøyaktig den samme. DPReview oppgir i hvert fall alle tre til å ha maks bildestørrelse på 5184 x 3456, og det samme oppgir canon.no i spesifikasjonene til modellene. Det kan selvsagt være at sensorene er litt forskjellige, og det bare er Canon som gjenbruker kode i firmwaren, men det kan også være at det er DxO sin programvare som benytter data fra fotosites langs kanten av sensoren som i utgangspunktet ikke utnyttes av kameraets innebygde jpeg-konverter. Og det at disse ekstra dataene er tilgjengelige kan nok ha sammenheng med forskjellig avlesning av sensoren i de forskjellige kameraene. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Nei, sensoren er ikke helt den samme i de 3 kameraene. Ser man her så har 60D en 17mp sensor mens 7D og 550D har 18mp. Men selv om de 2 siste har samme antall mp er ikke oppløsningen den samme når man ser hva bildestørrelse de gir. 7D gir 5360 x 3515 og 550D 5344 x 3516 (60D gir 5194 x 3464). "Pixel pitch" er heller ikke nøyaktig den samme. DPReview oppgir i hvert fall alle tre til å ha maks bildestørrelse på 5184 x 3456, og det samme oppgir canon.no i spesifikasjonene til modellene. Det kan selvsagt være at sensorene er litt forskjellige, og det bare er Canon som gjenbruker kode i firmwaren, men det kan også være at det er DxO sin programvare som benytter data fra fotosites langs kanten av sensoren som i utgangspunktet ikke utnyttes av kameraets innebygde jpeg-konverter. Og det at disse ekstra dataene er tilgjengelige kan nok ha sammenheng med forskjellig avlesning av sensoren i de forskjellige kameraene. Såvidt jeg husker kom uttalelsen om ikke helt identiske sensorer fra Canon selv i forbindelse med 550D. De fleste "målinger og tester" viser vel og at de ikke er identiske (selv om muligens andre deler av "innmatens" mange ting og tang kan og påvirke). At testsider oppgir forskjellige spesifikasjoner seg i mellom på like kamera er og noe underlig. Uansett snakker man om detaljer som i praksis er av liten betydning. Dog er det etter min mening et hopp opp i kvalitet fra 15mp sensoren (i 50D og 500D) til den (de) som brukes i dag. Tor Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Diskusjonen her er vel egentlig 50D vs 7D og der har jeg ikke mer å si en jeg har sagt egentlig. Andre har nok mer erfaring med 7D en det jeg har, da jeg ikke har hatt det så lenge. Og jeg har ikke brukt 50D så mye at jeg egneltig kan si jeg har brukt det. Men litt inn i duskjsonen deres. 7D og 550D er to vidt forskjellige kameraer. Det sies de har samme sensor, men tror ikke helt på det. For 7D har myemye bedre fargejengivelse, skarphet og bedre dynamikk muligheter i raw filene. ISO med 7D er mye bedre en 550D sin ISO. Og 7D sine raw filer er mye enkelere å bedre å jobbe med i forhold til 550D sine. Du får unna mer av iso støyen på 7D en på 550D. (jeg bruker da Lightroom 3, hvis det har noe å si for dere.) Så hvis man bruker Canon sine programmer kan det hende man kanskje kan få enda mer ut av filene en jeg gjør. Men Azathosk, 7D er et herlig kamera. Men hvis det er pengene det kanskje står på så er vell 50D et såpass bra kamera at det kanskje er andre ting slik som mer optikk som kan passe? Kanskje et objektiv, blitz eller annet som kan være noe istedenfor? Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Pris for oppdatering av en "godt voksen" Sigma 500 super blits til å funke med 7D: 1615 kroner.... Det er det vel verdt å bruke på en 6 år gammel blits som kostet 2000 kroner ny. Den var nemlig for gammel til å oppdateres, så måtte evt ha byttet hovedkort. Må nok en gang berømme Foto&Video for særdeles god service. Saken er at jeg leverte blitsen hos de sist fredag, og fikk beskjed at det kanskje kom til å ta en dag eller to. Men plutselig viser det seg at de har sendt den til verksted i Bergen uten å gi meg beskjed. Det viser seg også at blitsen eldre enn to år ikke kan firmwareoppdateres men må skifte hele hovedkortet, noe de ikke ga meg beskjed om da jeg leverte den (og egentlig burde ha visst). Får så kostnadsoverslaget på 1600 kroner fra Cameraservice og sender en mail til de på dette at det var litt dårlig. Får et svar med to alternativer; få den tilbake ureparert uten å betale noe, eller få den oppdatert for 250 kroner i servicegebyr. Velger selvsagt det siste. Synes det er veldig bra av F&V. (Hadde et lite håp en stund om å få den tilbake ureparert + et knakende godt tilbud på Canon 580, men det ble med håpet.) Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Nja, det er både og når det gjelder 7D (for 50D stemmer det nok). Jeg har tidligere (flere ganger, men gidder ikke lete etter den nok en gang) linket til en som gjorde en praktisk sammenligning som egentlig viste at 7D hadde et visst overtak på 1DIII pga fordelen med større oppløsning som da ga flere detaljer ved omtrentlig samme støy. AF skal jeg ikke uttale meg om pga jeg har ikke testet 1DIII's. Men som kjent er 7D's autofokussystem et av de sterkeste kortene kameraet besitter. Tor Den sammenligninga du sikter til forutsetter at man er telebegrensa - noe som kan være reelt i mange tilfeller, men også irrelevant i andre sammenhenger. Når det gjelder AF har jeg skutt en kompis sin 7D side om side med 1D en del - og han omvendt, og vi har vel mer eller mindre konkludert med at 1Den har er en del bedre på følgefokusdelen - spesiellt i dårlig lys. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. april 2011 Forfatter Del Skrevet 15. april 2011 (endret) Bryter av med et bilde fra Svalbard tatt med 7D. Bildet viser en del av VonPostbreen. Endret 15. april 2011 av Snekker`n 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 (endret) Nei, sensoren er ikke helt den samme i de 3 kameraene. Ser man her så har 60D en 17mp sensor mens 7D og 550D har 18mp. Kanskje er de forskjellige, kanskje er de ikke. Linken din og tolkningen din gir oss ikke noe mer kunnskap i så måte - små forskjeller i antall pixler som er tilgjengelig ut av kamera trenger ikke å bety at sensorene er fysisk forskjellig. http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/ Why are dcraw output images larger than camera JPEGs? Any algorithm that combines each pixel with its neighbors is going to have problems near the edges. C code is cheap' date=' so dcraw applies a different algorithm to edge pixels. Hardware logic is expensive, so cameras crop off the edge pixels after processing. [/quote'] Canon har (såvidt jeg vet) ikke gitt noe offisielt svar, og da er alternativet internett-synsing, som denne: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=37769995 The 7D sensor has 8 Readout Channels. The other models have 4 Channels. More readout channels gets you data faster' date=' but introduces other problems too since each channel needs its own amplifier running at the same exact speed. From the Comparison Data I've seen the 7D Sensor output quality is just a tiny bit below the newer 18MP CMOS with 4 Channels used in the other models. [/quote'] Støymålingene gir og ulike resultater. Selv om man snakker om små forskjeller, viser de om ikke annet at sensorene ikke er den samme i disse 3 kameraene. Hvis jeg ikke husker feil så leste jeg en gang at 550D's sensor er en "enklere" utgave av 7D's sensor. Rent mikroteknisk i forhold til bla den linkete testen så er min vurdering at i sum har 7D et lite overtak angående helheten. Forklaringen jeg har sett er at sensorene skal være like, at 7D sin sensor har forskjellig tilkobling mellom sensor og digic (for å oppnå større framerate), og at denne muligens går litt utover målbare støyegenskaper. I praksis er verden ofte annerledes ved levering av synbare forskjeller og da ved bildene som er sluttresultatet enn slike tester. F.eks vil forskjeller i optikk-kvaliteten bety mer tror jeg bestemt enn de rent tekniske dataene. "Optikk-kvalitet" er i stor grad en teknisk kvalitet, akkurat som støy og sensor-oppløsning. Du har helt rett i at man fort kan se seg blind på løsrevne tekniske parametre, og at det for mange ville være vel så fornuftig å prøve hands-on med virkelige utfordringer, som å lese måle-resultater. Når spørsmålet er "har 7D, 60D og 600D samme sensor", så mener jeg at fornuftige målinger sammenstilt med kunnskap er et bedre middel enn det å gå ut i skogen og ta bilder av fugler - det siste introduserer for mange nye variabler. Hvorvidt spørsmålet i utgangspunktet er viktig og nyttig kan man alltids diskutere. -k Endret 17. april 2011 av knutinh Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Men Azathosk, 7D er et herlig kamera. Men hvis det er pengene det kanskje står på så er vell 50D et såpass bra kamera at det kanskje er andre ting slik som mer optikk som kan passe? Kanskje et objektiv, blitz eller annet som kan være noe istedenfor? Jeg har egentlig kommet frem til at jeg anskaffer bedre optikk og venter på noe nytt og fancy på kamerafronten. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Det har kommet en ny firmware, men Canon har visstnok fjernet den fra sidene sine, så kanskje det er lurt å vente med å installere den... http://www.canonrumors.com/2011/04/firmware-1-2-5-for-eos-7d/ Changes in this firmware Firmware Version 1.2.5 incorporates the following improvements and fixes. Fixed a rare phenomenon in which there were rare cases where movie files taken could not be opened when repeatedly shooting movies with specific CF cards. Fixed a rare phenomenon in which there were cases where “Err 02″ appeared when repeatedly shooting still images with specific CF cards. Fixed a phenomenon that occurred when using high-capacity (32 GB or greater) CF cards: If either a CF card with only a little available space remaining or the battery was removed and then reinserted into the camera, and then the user attempted to start shooting movies immediately, shooting would stop. Improved the writing/reading speeds when using UDMA 7-compatible CF cards. Fixed a phenomenon that occurred when custom function C.Fn 4-1 was set to assign IS start to the AF stop button on the lens: When used with lenses that do not have an AF stop button, the IS function would not work. Corrected some mistakes in the menu screens displayed in Arabic and Portuguese. (This applies to models in overseas markets. The models for the Japanese market do not display those languages.) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Improved the writing/reading speeds when using UDMA 7-compatible CF cards Positivt, selv om det sannsynligvis tar relativ lang tid før jeg spandere 5000.- på et kort Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Har et lite spørsmål. Når jeg kobler til kameraet til datamaskinen (Win7) så kan jeg bruke importveiviseren til å overføre bilder, men hvis jeg velger at jeg vil vise mapper og filer skjer det ingenting. Kameraet kommer heller ikke opp under "min datamaskin". Litt kjedelig hvis jeg trenger et av bildene på minnekortet og ikke har anledning til å legge inn alle. Noen tips? (Det er det samme med 30D også, så er vel kanskje heller datarelatert enn kamerarelatert) Noen tips? (Det funker på vanlig måte med kortleser, men det er ikke alltid jeg har den tilgjengelig) Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Og nå er den nye firmwaren ute I siste liten har også Canon kommet med en firmware, denne gang til 7D. Den ble sluppet ved en feil for litt siden, men ble først i dag sluppet offisielt, og det som fikses er sjeldne småfeil som involverer enten videoopptak på spesielle minnekort eller økning av skrivehastigheten til UDMA 7-kort. I tillegg er enkelte skrivefeil i hjelpesystemet på arabisk og portugisisk rettet opp, samt at bildestabilisatoren ikke fungerte i visse innstillinger med enkelte objektiver. Oppdateringen finnes for Windows og Mac. Endret 26. april 2011 av awesnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå