fototim Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 (endret) Slik du argumenterer så er det jo best med ingen garanti i det hele tatt, da kan vi jo få enda lavere priser! Du trekker alt for vidtgående konklusjoner av det jeg forsøker å si. Og det er jo faktisk verksted/forhandler som må bevise at kunden har behandlet et produkt uforsvarlig dersom garantien skal bortfalle, ... Hvordan mener du at et verksted skal kunne bevise det? Endret 16. mars 2011 av fototim Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2011 Hadde besøk av en kjenning som har et 5D MK ll og vi tok oss en tur ut for å ta litt bilder, ikke noe spesielt i det om det ikke var for at vi bestemte oss for å bytte kamera. Han fikk låne min 7D og jeg hans 5D MK ll , jeg monterte på min 70-200 f2,8 L IS ll og satte i gang. Å herregud så tregt alt ble,jeg lurte først på om det var noe feil,men det var det ikke , men skuddtakten ble jo helt ræva og det ble en betydelig tregere fokusering , så på bevegelige mål var dette skralle greier og jeg jubler nå fordi jeg ikke valgte 5D . får virkelig håpe at en eventuell 5D MK lll får litt raskere skuddtakt og ikke minst at det får fokussystemet til 7D om ikke har det ingenting å gjøre der fart/bevegelse er viktig . Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2011 Studerte du filene? Hva tenker du på her Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 (endret) At 7d sine filer trolig faller sammen smmenligna med 5d sine. Har en god kompis som kjøpte 7d, men følte at han gikk glipp av alt for mye informasjon i sammenligning med 5d (og da snakker vi faktisk om gamleutgaven). Dette er nok to vidt forskjellige kamerar, med vidt forskjellige styrker. Endret 21. mars 2011 av fototim Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 At 7d sine filer trolig faller sammen smmenligna med 5d sine. Har en god kompis som kjøpte 7d, men følte at han gikk glipp av alt for mye informasjon i sammenligning med 5d (og da snakker vi faktisk om gamleutgaven). Dette er nok to vidt forskjellige kamerar, med vidt forskjellige styrker. Men nå driver jo snekker'n hovedsakelig med fuglfotografering da, så for han er 7D et klart valg i de scenarioene. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 At 7d sine filer trolig faller sammen smmenligna med 5d sine. Har en god kompis som kjøpte 7d, men følte at han gikk glipp av alt for mye informasjon i sammenligning med 5d (og da snakker vi faktisk om gamleutgaven). Dette er nok to vidt forskjellige kamerar, med vidt forskjellige styrker. Tullsnakk rett og slett. Jeg har både 5DII og 7D og råfilene fra 7D inneholder minst like mye info som 5DII's filer (råfilene fra de 2 kameraene er og ganske så like i snittstørrelse). Og i endel tilfeller ved samme motivtype kan man faktisk dra mer detaljer ut av råfiler fra 7D enn fra 5DII. Tor Lenke til kommentar
fototim Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Tullsnakk ... Tor Må innrømme at slike utsagn gjør meg nysgjerrig. Spesielt med tanke på at jeg ser han jeg referer til som en kompentent fotograf (jobber forresten for BT og NRK). Han var veldig entusiastisk i starten, men be frustert etter noen måneder, følte at han gikk glipp av informasjon. Jeg blir frista til å spørre hvorfor du da har to ulike hus. Om de er likeverdige, ser jeg ikke annet enn ulemper ved å bruke APS og FF side ved side. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Jeg blir frista til å spørre hvorfor du da har to ulike hus. Om de er likeverdige, ser jeg ikke annet enn ulemper ved å bruke APS og FF side ved side. Jeg har lenge brukt 2 hus samtidig når jeg er ute i felten av praktiske årsaker, f.eks et rigget med tele til fugler og det andre rigget for landskap etc. Da jeg byttet hus nr 2 sist (som da var 50D) kunne det like gjerne endt opp med et 7D til, men valgte å prøve 5DII siden jeg fikk et knalltilbud som omtrent likestilte de 2 i pris. Hva "ulemper" du ser med å bruke crop og ff side ved side aner ikke jeg, for egen del er det ingen ulemper av betydning etter en nå lang erfaringsperiode (når det gjelder 7D og 5DII deler de og samme batteri og minnekorttype, noe som er meget praktisk). Dog, skulle jeg valgt på nytt nå etter erfaringen som er fått ville jeg valgt et 7D til heller, dette særlig pga det rimelig sløve AF-systemet på 5DII. Tor Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Ser den Tor. Digger AFen på 1D III - men er noe med 5Den som gjør at jeg tar den fram mer enn 1Den med mindre jeg skal skyte sport eller nyheter. I dårlig lys banker den alt annet i canonverdenen - men om man er litt mer "normal" enn jeg er, skyter man kanskje ikke ISO3200+ 50% av tida? Liker også kombinasjonen lysstyrke og vidvinkel, noe man ikke får i samme grad på crop. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Ser den Tor. Digger AFen på 1D III - men er noe med 5Den som gjør at jeg tar den fram mer enn 1Den med mindre jeg skal skyte sport eller nyheter. I dårlig lys banker den alt annet i canonverdenen - men om man er litt mer "normal" enn jeg er, skyter man kanskje ikke ISO3200+ 50% av tida? Liker også kombinasjonen lysstyrke og vidvinkel, noe man ikke får i samme grad på crop. Vel, 5DII er litt bedre på støy på høy ISO, men selv føler jeg at det ikke er så stor forskjell egentlig, og fordi: 7D's råfiler har den egenskapen at de kan detaljskarpes opp utrolig mye før man går over grensen, og er man nøye med støyreduksjonen og så nytter mulighetene som ligger i å kunne justere unsharpen mask så langt som er mulig med 7D's filer (og med DPP) så blir forskjellene mindre enn man tidligere forestilte seg. Begge husene leverer meget bra resultater, men man merker tydelig hvor "gammelt" 5DII er blitt når man bruker det sammen med 7D. Håpet er at 5Dmk3 vil få omtrent samme autofokusmodul som 7D, noe som nok er fullt mulig etter min mening - det fortjener rett og slett en topp moderne autofokus og ikke den som er i 5DII og som er arvet fra mk1. Tor Lenke til kommentar
fototim Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 (endret) Hva "ulemper" du ser med å bruke crop og ff side ved side aner ikke jeg, Tor Tenker spesielt på at et og samme objektiv får vidt forskjellige bruksområder, og at det kan være vanskelig å forholde seg til i praktisk bruk. Tenker og på at det lett blir overlapping i objektivparken, at det blir dyrt og tungt å slepe rundt på. Tenker videre på små ergonomiske forskjeller, at en knapp ikke er der du venter når du trenger den. Tenker og på etterbehandling, at ulike type filer krever ulik behandling. For meg ville dette trolig vært frustrerende, kommet i veien for fotoopplevelsen, og gjort meg mindre produktiv. Jeg er en enkel mann, som liker å forenkle, ikke komplisere. Men det er meg, du opplever tydeligvis ikke dette som problematisk. 7D's råfiler har den egenskapen at de kan detaljskarpes opp utrolig mye før man går over grensen, og er man nøye med støyreduksjonen og så nytter mulighetene som ligger i å kunne justere unsharpen mask så langt som er mulig med 7D's filer (og med DPP) så blir forskjellene mindre enn man tidligere forestilte seg.Hva om du la samme omsorgen i 5d filene? For meg ser det ut som om du kanskje trekker litt forhastede slutninger, at du ikke gir 5d en sjanse til å vise hva det er godt for. Endret 22. mars 2011 av fototim Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Bare så det er sagt så var det ikke detaljer i filene/bildene jeg snakket om, men rett og slett praktisk bruk ute i felten når det skjer noe og da er 5D MK ll for treg, alle fugler er fløyet før det klarer å fokusere sikkelig og skulle det klare å fange inn en så er skuddtakten for dårlig. 5D MK ll er god til stillbilder i naturen uten tvil,men til fugler, sport etc er den for treg . Fokuseringen virket rett og slett som den gikk i sirup sammenlignet med 7D Lenke til kommentar
fototim Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Skjønte vel egentlig det Snekker'n. Min kommentar var bare meint som et lite innsmett, tenkte ikke at det ville utløse slik debatt. Tror jeg trekker meg stille tilbake jeg, så dere kan kose dere i fred. Godt lys Lenke til kommentar
Leifsol Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Bare så det er sagt så var det ikke detaljer i filene/bildene jeg snakket om, men rett og slett praktisk bruk ute i felten når det skjer noe og da er 5D MK ll for treg, alle fugler er fløyet før det klarer å fokusere sikkelig og skulle det klare å fange inn en så er skuddtakten for dårlig. 5D MK ll er god til stillbilder i naturen uten tvil,men til fugler, sport etc er den for treg . Fokuseringen virket rett og slett som den gikk i sirup sammenlignet med 7D Tilbøyelig å være enig med deg, selv om jeg mener du kanskje tar vel hardt i ved din beskrivelse. Jeg har begge kamera, og det er ingen tvil om at 5DII er tregere i fokus og skudd sammenlignet med 7D, og det fremkommer jo også i spesifikasjonene så det kan vel ikke være noen overraskelse for noen. Men det er heller ingen tvil om forskjell i bildefilene som er fordel 5DII, og den forskjellen er ikke ubetydelig. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Interessant diskusjon om bildekvalitet mellom 7D og 5D mkII. Jeg har kun testet de to kameraene i en kort periode og har dermed ikke så stort sammenligningsgrunnlag. Men det som slo meg med en gang er at 5D MkII filene trengte liten etterbehandling. Filene til 60D og 7D trenger mye mer etterbehandling. Jeg har dog ikke pixelpeeket for å finstudere detaljene. Jeg skutt under snille forhold, og kan dermed ikke si noe om høy-ISO ytelse eller dynamisk omfang. Dette er forsåvidt i tråd med det TorVilde sier. Men det er ikke alle som er interessert i ekstra-arbeidet som cropfilene gir. Og ettersom crop og FF har forskjellige egenskaper fordi de har forskjellig sensorstørrelse; så er det også et punkt som må avveies. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Akkurat det med oppskarping i etterarbeidet tror jeg nok kan ha noe med at 5D II har et relativt svakt AA-filter - 1Ds III (som har så og si samme sensor) krever vist nok en hel del mer oppskarping. Det samme gjelder 1D III - er først med det kameraet at jeg virkelig begynte å verdsette selektiv oppskarping. Regner dermed med at 7D også har et ganske kraftig AA-filter. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Bare så det er sagt så var det ikke detaljer i filene/bildene jeg snakket om, men rett og slett praktisk bruk ute i felten når det skjer noe og da er 5D MK ll for treg, alle fugler er fløyet før det klarer å fokusere sikkelig og skulle det klare å fange inn en så er skuddtakten for dårlig. 5D MK ll er god til stillbilder i naturen uten tvil,men til fugler, sport etc er den for treg . Fokuseringen virket rett og slett som den gikk i sirup sammenlignet med 7D Tilbøyelig å være enig med deg, selv om jeg mener du kanskje tar vel hardt i ved din beskrivelse. Jeg har begge kamera, og det er ingen tvil om at 5DII er tregere i fokus og skudd sammenlignet med 7D, og det fremkommer jo også i spesifikasjonene så det kan vel ikke være noen overraskelse for noen. Men det er heller ingen tvil om forskjell i bildefilene som er fordel 5DII, og den forskjellen er ikke ubetydelig. Det er mulig jeg tar hardt i , men jeg prøver å beskrive følelsen av 5D MK ll i bruk når en er vant med raske 7D Håper inderlig at 5D MK lll blir raskere,iallefall på fokusdelen da jeg har planer om å kjøpe den når/om den kommer . Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 22. mars 2011 Del Skrevet 22. mars 2011 Håper inderlig at 5D MK lll blir raskere,iallefall på fokusdelen da jeg har planer om å kjøpe den når/om den kommer . Enig. Mens senterpunktet er like godt som 1D - er de andre punktene alt for dårlige, og ikke minst alt for dårlig spredd i søkeren. Det gikk dog rykter om at 5D II egentlig skulle få 1D III sitt fokussystem da den kom - men ble droppa pga. problemene det systemet hadde i begynnelsen. Håper egentlig mer på 1D-ish type fokussystem enn blåkopi av det som er i 7D - mens punktene er godt spredd i 7D vil samme system i et FF-hus ikke dekke bildet i det heletatt. Savner også muligheten til å sette spotmåling på fokuspunkt i 5D III, men regner med de iallefall får det til i 5D III. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Flere og flere rykter vil ha det til at 1D kommer først og at ny 5D kommer tidligst 6 mnd etter det igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå