# offline Skrevet 25. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2010 RAW filer til 7D'en er på cirka 31-33 MB. Jeg sjekket nettopp størrelsen på filene fra 7D'en jeg har Mye feil ute på "the interweb". De stedene jeg sjekket stod det 17-22 og 18-25MB. Buffer på 500MB er fortsatt lite til 7D'en etter min mening. 1GB hadde vært tingen til et kamera med ca. 32MB RAW filer og 8bps. Jeg har nettopp bestilt CF kort på 32GB og 60MB/s. Det skal holde lenge når man har en buffer på 17 RAW filer og 3bps. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 25. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2010 Sliter litt med Blitz på mitt 7D. Har en sigma "ef-500 dg super eq ettl2". Sliter litt med å få denne til å "slå inn" og ta bilder. Har nye batterier og alt. På mitt gamle EOS 350D var det stort sett bare å sette kamera på TV 50-100 og iso 200-400 og blitzen kicket inn som bare det. Brukte da en 50mm f/1.8 tok Canon bilder med denne både med og uten denne blitzen. Setter mitt 7D på både lav iso (ikke A) og TV 50-100 eller Av 2.8 til men sliter med at blitzen ikke slår skikkelig inn. Enkelte ganger skjer det noe. Er det noen triks for å få 7D til å bruke blitzen? Ladelamap viser full pup og blitsen står på mode "ETTL". Testa akkuratt nå. Satte ISO på 400 og hvitbalanse på flash. Forsøkte først med blender 2.8 da brukte den 0.6 sekunder på å ta bilde . Bildet ble riktig belyst men det kunne da kamera ha klart ved å bruke MER blitz og kortere tid. Forsøkte så å sette på Tv og 50 bildet ble da alt for mørkt. Er det noe med at denne blitzen ikke funker skikkelig på dette kameraet? Klikker og herjer litt på mode knappen på blitzen men ting blir ikke noe bedre av den grunn :-( Jævelig irriterende når min 350D fiksa dette som bare det... Noen andre som sliter med eksternbiltz på 7D? Lenke til kommentar
300D Skrevet 25. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2010 Sliter litt med Blitz på mitt 7D. Har en sigma "ef-500 dg super eq ettl2". Sliter litt med å få denne til å "slå inn" og ta bilder. Har nye batterier og alt. På mitt gamle EOS 350D var det stort sett bare å sette kamera på TV 50-100 og iso 200-400 og blitzen kicket inn som bare det. Brukte da en 50mm f/1.8 tok Canon bilder med denne både med og uten denne blitzen. Setter mitt 7D på både lav iso (ikke A) og TV 50-100 eller Av 2.8 til men sliter med at blitzen ikke slår skikkelig inn. Enkelte ganger skjer det noe. Er det noen triks for å få 7D til å bruke blitzen? Ladelamap viser full pup og blitsen står på mode "ETTL". Testa akkuratt nå. Satte ISO på 400 og hvitbalanse på flash. Forsøkte først med blender 2.8 da brukte den 0.6 sekunder på å ta bilde . Bildet ble riktig belyst men det kunne da kamera ha klart ved å bruke MER blitz og kortere tid. Forsøkte så å sette på Tv og 50 bildet ble da alt for mørkt. Er det noe med at denne blitzen ikke funker skikkelig på dette kameraet? Klikker og herjer litt på mode knappen på blitzen men ting blir ikke noe bedre av den grunn :-( Jævelig irriterende når min 350D fiksa dette som bare det... Noen andre som sliter med eksternbiltz på 7D? Er det lenge siden du kjøpte denne blitzen? Har den samme blitzen selv til min 7D, og den fungerer fint, men det er mulig du må sende blitzen inn for en firmware-oppgradering. Det måtte jeg da jeg oppgraderte fra 40D til 50D. Les denne tråden, så ordner det seg sikkert. Lenke til kommentar
kimshans Skrevet 25. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2010 RAW filer til 7D'en er på cirka 31-33 MB. Jeg sjekket nettopp størrelsen på filene fra 7D'en jeg har Mye feil ute på "the interweb". De stedene jeg sjekket stod det 17-22 og 18-25MB. Buffer på 500MB er fortsatt lite til 7D'en etter min mening. 1GB hadde vært tingen til et kamera med ca. 32MB RAW filer og 8bps. Jeg har nettopp bestilt CF kort på 32GB og 60MB/s. Det skal holde lenge når man har en buffer på 17 RAW filer og 3bps. Kikket her, og ser de ligger på området 19-26 MB her hos meg. Sjekket i en vilkårlig mappe. Tror filstørrelsen har en del med hva bildet inneholder. Det som var minst i denne ene mappa jeg sjekket var kraftig undereksponert. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 25. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2010 Sliter litt med Blitz på mitt 7D. Har en sigma "ef-500 dg super eq ettl2". Sliter litt med å få denne til å "slå inn" og ta bilder. Har nye batterier og alt. På mitt gamle EOS 350D var det stort sett bare å sette kamera på TV 50-100 og iso 200-400 og blitzen kicket inn som bare det. Brukte da en 50mm f/1.8 tok Canon bilder med denne både med og uten denne blitzen. Setter mitt 7D på både lav iso (ikke A) og TV 50-100 eller Av 2.8 til men sliter med at blitzen ikke slår skikkelig inn. Enkelte ganger skjer det noe. Er det noen triks for å få 7D til å bruke blitzen? Ladelamap viser full pup og blitsen står på mode "ETTL". Testa akkuratt nå. Satte ISO på 400 og hvitbalanse på flash. Forsøkte først med blender 2.8 da brukte den 0.6 sekunder på å ta bilde . Bildet ble riktig belyst men det kunne da kamera ha klart ved å bruke MER blitz og kortere tid. Forsøkte så å sette på Tv og 50 bildet ble da alt for mørkt. Er det noe med at denne blitzen ikke funker skikkelig på dette kameraet? Klikker og herjer litt på mode knappen på blitzen men ting blir ikke noe bedre av den grunn :-( Jævelig irriterende når min 350D fiksa dette som bare det... Noen andre som sliter med eksternbiltz på 7D? Er det lenge siden du kjøpte denne blitzen? Har den samme blitzen selv til min 7D, og den fungerer fint, men det er mulig du må sende blitzen inn for en firmware-oppgradering. Det måtte jeg da jeg oppgraderte fra 40D til 50D. Les denne tråden, så ordner det seg sikkert. Blitzen må vel være ihvertfall 5 år gammel. Takk for tips! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2010 Er det noe med at denne blitzen ikke funker skikkelig på dette kameraet? Klikker og herjer litt på mode knappen på blitzen men ting blir ikke noe bedre av den grunn :-( Jævelig irriterende når min 350D fiksa dette som bare det... Noen andre som sliter med eksternbiltz på 7D? jepp,en oppgradering må til. Det er ikke uvanlig at 3parts objektiver og blitser må ha ny firmvare når kameraprodusentene kommer med nyere kameraer. Lenke til kommentar
se# Skrevet 25. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2010 Kikket her, og ser de ligger på området 19-26 MB her hos meg. Canon har lossless komprimering av RAW-filer så de endrer seg definitivt med motiv. Sjekket også et par foldere og de fleste lå under 25MB. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 25. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2010 Andre som har opplevd død/rød piksel? Har det på en scene i en film jeg filmet. Under opptaket ble området rundt minnekortet og selve kortet utrolig varmt (ironisk nok et Sandisk 16GB Extreme 60mbps-kort). Jeg opplevde ikke noe lignende på senere opptak. Regner med å sende inn kameraet straks jeg ikke har direkte brukt for det. Har hørt om pixel remapping, men jeg tror det vil være bedre om jeg får det registrert og fikset, slik at jeg kan få nytt dersom dette skulle gjenta seg. Lenke til kommentar
CarstenArnholm Skrevet 26. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2010 Mine eksempelbilder med 7D ligger her: http://home.online.no/~carnholm/7D/7D_demo.html MVH CA Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2010 Spørsmål til dere med 7D: Hvor matt er egentlig mattskiven? Med et objektiv med litt størrelse på største blender: hvor langt ned skal du blende ned før du ser forskjell i søkeren når du trykker inn nedblendingsknappen? På min 5DmkII så jeg ikke forskjell under f/2.8 - har lest i annen tråd at 7D-mattskiven er mindre matt, og så skal man kanskje blende ned til f/4 eller f/5.6 før man ser forskjell på dybdeskarpheten i søkeren? Noen med erfaringer om dette? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2010 Mine eksempelbilder med 7D ligger her: http://home.online.n...7D/7D_demo.html MVH CA Imponerede dybdeeffekt i et par av dem - spesielt i 13_Kvinandfart.jpg - for et 3D-bilde!! Rett og slett - wow. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 26. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2010 Mine eksempelbilder med 7D ligger her: http://home.online.no/~carnholm/7D/7D_demo.html MVH CA Utrolig bra bilder du har der! Hva slags objektiver har du brukt og hva slags fokusoppsett har du brukt? Punkt/gjennomsnitt/manuell? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2010 Kveruleringen fortsetter ser jeg, vri på ting slik at dere kan si at dere har rett. Forumet har mistet sin sjarm når man er nødt til å lese mellom linjene og sette seg inn i personlige krangler for å ha nytte av det. Jeg gir meg jeg, dere får holde på som dere vil. Hva er egentlig problemet? Hvis du mener at jeg eller andre har vært utrivelige så er det da bare å sende en PM eller be moderator om å se på saken? Jeg har et eldre 8GB flash-minne-kort i 7D-en min som jeg har dratt med meg fra 350D-en min. Det fungerer ypperlig til _mitt_ bruk. Jeg ville ikke drømme om å hevde at dette kortet er stort eller raskt nok til _alles_ bruk, men for noen (f.eks de som bruker kameraet på samme måte som meg) så _kan_ det være nok. Poenget er at vi alle har forskjellige behov, og det er greit å fortelle leseren hvilken bakgrunn man har for rådet man gir. -k Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 27. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2010 Mine eksempelbilder med 7D ligger her: http://home.online.n...7D/7D_demo.html MVH CA Imponerede dybdeeffekt i et par av dem - spesielt i 13_Kvinandfart.jpg - for et 3D-bilde!! Rett og slett - wow. Bare etpar? Men flott at han viste litt hva 7D kan skape, også cropmulighetene, skarpheten og den lave ISO-støyen (de som har 7D bør og legge merke til at han bruker DPP - og antagelig ikke uten grunn) Jeg vet hvor vanskelig det kan være å skyte fugler i flukt, kan være noe av det vanskeligste man kan prøve seg på. Og man får bare en sjanse og må handle lynkjapt og ha en fokus som er ditto kjapp og presis. Dybdeskarpheten er og nær perfekt for de scenene. Så fuglebildene er perler man neppe klarer å matche/overgå. Imponerende er og portrettene som viser litt selv der står det ikke på kameraet, men på fotografen. Tror man skal slite med å finne et annet kamera som pr i dag overgår allsidigheten man får med 7D - og ikke minst til den prisen. Tor Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) At så jeg (alene) plutselig blir avkrevd lange utredninger om alle minnekort og helst egne testdata, finner jeg noe besynderlig, særlig når det kommer fra en person som selv antatt ikke har 7D (knutinh). Jeg avkrever deg ikke noe som helst. Jeg viser til at du tilsynelatende gir et råd basert på teoretiske betraktninger (du vil i alle fall ikke fortelle om egne erfaringer med 7D med treigere kort). Tidligere har du ofte kritisert andre på forumet når de gir råd basert på noe annet enn egne, håndfaste erfaringer. Mener du fremdeles at bare egne, praktiske erfaringer har verdi, eller har du ombestemt deg? Jeg ser ikke at hvilket utstyr jeg eier har noen som helst betydning for hvorvidt jeg kan kritisere innlegg for å være bombastiske, fri for forbehold, og tilsynelatende uten praktisk erfaring? Dersom du hadde skrevet noe det under så hadde jeg ikke hatt noen kommentar. Er dette en "lang utredning"?: Jeg har brukt 7D med et relativt kjapt og stort minnekort og er godt fornøyd med det. 7D med 18megapixel gir store bildefiler, spesielt om du skyter i raw-formatet. Ut fra det man kan lese på nett så tror jeg dersom du vil utnytte 7D sitt potensiale til store serier med rask bildetakt så er det lurt å gå for et raskt kort. -k Endret 27. mai 2010 av knutinh 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2010 Mine eksempelbilder med 7D ligger her: http://home.online.no/~carnholm/7D/7D_demo.html MVH CA Veldig pent. Jeg ser at du figurere i mange diskusjoner på foto.no også angående skarphet og detaljer. -k Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Jeg tror de som her i denne tråden nå har gående denne urimelige kritikken omkring denne saken bør tenke seg om og stikke nesen i jorda heller. Skal denne nye trenden utvikle seg så risikerer man at svært få gidder komme med råd når det er betydelig sannsynlig at man får et kobbel av hakkespetter i hodet etterpå. Ja, hakkespett er et godt bilde på hvordan jeg har sett på din deltakelse ved flere anledninger. For alt jeg vet er du en trivelig kar som tar gode bilder. Men måten din å delta i dette forumet har gjort at det blir mindre trivelig for _meg_ å være her. Du har dreid debattene over fra tema og over til person, og ved veldig mange anledninger prøvd å tvinge ditt syn og ditt bruk over på deltagerne i diskusjonen. Du har startet en rekke tråder om interessante tema, for så å gjøre tråden om til "Tors sandkasse" hvor alle meninger som avviker fra Tors meninger på urimelig vis blir slått ned på. Jeg har tatt dette opp med deg personlig og bedt moderator om å moderere noen av innleggene dine, uten at du har vist noen interesse (eller svart meldingene mine). Det er grunnen til at jeg tar opp problemet i plenum. At du har meninger som avviker fra "populær konsensus" og stiller spørsmål ved vedtatte sannheter er forfriskende og bra. At du greier å skape så mye utrivelig stemning og personfokus er ikke bra. Hvis du ikke greier eller ønsker å opptre på en ok måte og respektere at meningene og vinklingene er like mange som deltakerne her inne så ville det være like greit for meg om du valgte å ikke delta. Det er dog helt unødvendig, for det aller beste ville være om du og jeg og alle andre ville delta og greide å respektere folkene bak innlegg på en slik måte at diskusjonen gikk smertefritt. -k Endret 27. mai 2010 av knutinh 2 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 27. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg tror de som her i denne tråden nå har gående denne urimelige kritikken omkring denne saken bør tenke seg om og stikke nesen i jorda heller. Skal denne nye trenden utvikle seg så risikerer man at svært få gidder komme med råd når det er betydelig sannsynlig at man får et kobbel av hakkespetter i hodet etterpå. Ja, hakkespett er et godt bilde på hvordan jeg har sett på din deltakelse ved flere anledninger. For alt jeg vet er du en trivelig kar som tar gode bilder. Men måten din å delta i dette forumet har gjort at det blir mindre trivelig for _meg_ å være her. Du har dreid debattene over fra tema og over til person, og ved veldig mange anledninger prøvd å tvinge ditt syn og ditt bruk over på deltagerne i diskusjonen. Du har startet en rekke tråder om interessante tema, for så å gjøre tråden om til "Tors sandkasse" hvor alle meninger som avviker fra Tors meninger på urimelig vis blir slått ned på. Jeg har tatt dette opp med deg personlig og bedt moderator om å moderere noen av innleggene dine, uten at du har vist noen interesse (eller svart meldingene mine). Hvis du ikke greier eller ønsker å opptre på en ok måte og respektere at meningene og vinklingene er like mange som deltakerne her inne så ville det være like greit for meg om du valgte å ikke delta. Det er dog helt unødvendig, for det aller beste ville være om du og jeg og alle andre ville delta og greide å respektere folkene bak innlegg på en slik måte at diskusjonen gikk smertefritt. -k Seriøst: Jeg synes det ville vært ypperlig om en moderator snart tar en titt på mine kommentarer vs dine, synes du skal absolutt purre opp den henvendelsen - kanskje burde jeg gjøre det selv etterhvert. Det handler om å anbefale et minnekort til 7D. Det har vært gjort mange ganger i denne tråden av mange og uten problemer før. Og hvis man leser alle finner en at mine anbefalinger (som tar utganspunktet i kameraets potensiale og mine erfaringer med samme huset) er ca midt på, det er andre som anbefaler f.eks ekstreme 90mb/s og 32GB (som jeg og har forståelse for, og med 7D's batterikapasitet kan man kanskje og fylle opp et 32GB-kort før batteriet er tomt), og atter andre som anbefaler det samme som meg. Hvorfor du har fått det som en agenda å bare arrestere meg for mine anbefalinger som altså er som del fleste andres vet bare du. Det er og første gangen jeg har sett denne problemstillingen angående minnekort uansett kamera eller hvem som svarer. Jeg gjentar at å drive på med å henge seg på å kritisere i det omfanget blant annet du nå har gjort, kan føre til at flere kvier seg for å komme med råd fordi de risikerer etterpå å oppleve dette du nå gjør. De aller fleste gir råd i beste mening og etter beste evne. Tor Lenke til kommentar
polljen Skrevet 27. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2010 Mine eksempelbilder med 7D ligger her: http://home.online.no/~carnholm/7D/7D_demo.html MVH CA Flotte bilder, og en del å leve opp til for oss ferske 7D-eiere. Min favoritt er 08_moelen, der farger og lys gir meg en god "stemning" Lenke til kommentar
polljen Skrevet 27. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) For alt jeg vet er du en trivelig kar som tar gode bilder. Men måten din å delta i dette forumet har gjort at det blir mindre trivelig for _meg_ å være her. Du har dreid debattene over fra tema og over til person, og ved veldig mange anledninger prøvd å tvinge ditt syn og ditt bruk over på deltagerne i diskusjonen. Som jeg har sagt tidligere i tråden. så er jeg en av dei som faktisk er en god del enig med TorVidle. Enig i mye men ikke i alt, men jeg klarer å forstå hva som er hans utgangspunkt, nemlig hans egen erfaring med 7D (og også 5DII og 50D i en annen tråd). TorVidle utfordrer noen "sannheter" med sine utsagn, og jeg kan ikke benekte at av og til blir han litt for "sta" i sine meninger, men i den store sammenheng så klarer jeg utmerket å ta TV sine utsagn for det de er. Det blir sagt at han prøver å tvinge sitt syn over på andre, der er jeg uenig, men hvis vi skal tolke hans meninger slik så er i allefall ikke motparten(e) noe bedre i så måte. TorVidle er på langt nær den eneste "stabeisen" her, det finnes flere som enten ikke forstår (eller ikke vil forstå) hans utgangspunkt når han kommer med sine kommentarer. Det finnes også flere som retter sine kommentarer like mye mot TorVidle som person som det dei påstår at han gjør den andre veien. Dessverre er det også en del som ser på dei "offisielle sannhetene" som absolutte og ikke tåler at dei blir utfordret av andre. Endret 27. mai 2010 av polljen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå