Bateman26 Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 da har jeg fått leket meg litt med kameraet og kan ikke annet enn at jeg er glad i 7D allerede. Var oppe på grensen en liten tur og der kom det en scooter kjørende og slengte bare bare kameraet opp og knipset og alle bildene ble i knall fokus og synes det var rett så stas. Men i morra blir det vel en bedre test på kameraet da skal jeg i en hall og ta bilder av ei trening så det blir spennende Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 da har jeg fått leket meg litt med kameraet og kan ikke annet enn at jeg er glad i 7D allerede. Var oppe på grensen en liten tur og der kom det en scooter kjørende og slengte bare bare kameraet opp og knipset og alle bildene ble i knall fokus og synes det var rett så stas. Men i morra blir det vel en bedre test på kameraet da skal jeg i en hall og ta bilder av ei trening så det blir spennende Bare pass på så auto-iso ikke går bananas. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Ok, nå har jeg lest en del rundt Canon 7D/550D og ser flere grunner til å kvitte meg med HV40 kameraet mitt og anskaffe en av de to nye Canon modellene. Begge har OVERLEGEN bildekvalitet og presterer langt bedre under dårlig belysning enn HV40. Problemet/uromomentet er dog hvor god autofokus det egentlig er på disse modellene. Jeg har sett en del testvideo og her bevitnet jeg en grusom og smertefull autofokus, den sugde fullstendig ræv. Det er ofte slik at kameraet prøver å "sikte" seg inn, men mislykkes slik at den bruker lang tid på å finne det riktige fokuset. Da blir spørsmålet mitt om det eksisterer noen type linser som kan gi disse modellene en tilsvarende fin autofokus man finner på HV40 uten at den forferdelige innsiktingen som tar helt jævlig med tid, slår inn? Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Da blir spørsmålet mitt om det eksisterer noen type linser som kan gi disse modellene en tilsvarende fin autofokus man finner på HV40 uten at den forferdelige innsiktingen som tar helt jævlig med tid, slår inn? Nei! Autofokusen som blir brukt under filming er treg og kan ikke på noen måte sammeliknes med AF på et video kamera. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Du *må* bruke manuell fokus for å få godt resultat med disse kameraene, det er for min egen del det største savnet i forhold til et ordinært videokamera. Du kan eventuelt bruke autofokus til å pre-fokusere før du skyter hvert enkelt klipp, eventuelt klippe bort der hvor du fokuserer. Men innenfor ett og samme klipp som ikke skal redigeres så må man fokusere manuelt. Når det er sagt, dybdeskarpheten, tilgang på lyssterk kvalitetsoptikk og manuell kontroll gir muligheter du ikke har på videokameraer i konsumentklassen. For eksempel så er det veldig enkelt å skyte et klipp med liten dybdeskarphet hvor du (manuelt) fokuserer slik at fokus flyttes fra for eksempel en person i forgrunnen til en person i bakgrunnen eller omvendt. Typisk "Hollywood effekt" som man ofte ser i filmer men som det er umulig å oppnå med videokameraer i konsumentklassen. For håndholdt "point and shoot" filming så er de tradisjonelle videokameraene overlegne men for "kreativ utfoldelse" når man har tid til å bruke tid på hvert klipp så er 7D/550D i en helt annen klasse. Stativ er nærmest en forutsetning for å oppnå gode resultater med 7D/550D. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Det beste er å kjøre manuelt. Nrk-beta har en sammenligning på Red VS 5D II del 1 og del 2,du ser på videoklippene der hvordan de behandler problemet. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Hvor mange minutter får folket med video før batteriet er tomt? Jeg fikk i overkant av 20 minutter med 1080i 24fps her om dagen, hvordan er snittet deres? Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Er det noen som vet om det er verdt å vente til Canon introduserer noe nytt (når på året er det?) eller bare kjøpe 7D i løpet av de neste dagene. Skal starte å produsere en film til sommeren og må derfor ha noe klart til da. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Er det noen som vet om det er verdt å vente til Canon introduserer noe nytt (når på året er det?) eller bare kjøpe 7D i løpet av de neste dagene. Skal starte å produsere en film til sommeren og må derfor ha noe klart til da. Hvis det er 7DII du tenker på, å må du sannsyligvis vente minst ett år. Så det passer kanskje ikke hvis du skal produsere en film til årets sommer Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Er det noen som vet om det er verdt å vente til Canon introduserer noe nytt (når på året er det?) eller bare kjøpe 7D i løpet av de neste dagene. Skal starte å produsere en film til sommeren og må derfor ha noe klart til da. Tror du kan like godt kjøpe 7D nå. Det kommer sansynligvis en 60D i løpet av året. Men kjøper du nå, så har du tiden frem til sommeren til å lære deg kameraet skikkelig. Og 7D blir nok ikke erstattet før en gang i 2012. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Er det noen som vet om det er verdt å vente til Canon introduserer noe nytt (når på året er det?) eller bare kjøpe 7D i løpet av de neste dagene. Skal starte å produsere en film til sommeren og må derfor ha noe klart til da. Litt alla se og hør www.canonrumors.com60D, 5D mk III, 1Ds mk IV, er vel tre modeller det har svirret rykter om. Helt enig med tomsi42 Forøvrig kjøpte jeg mitt første Nikon objektiv idag, ikke fordi at jeg er missfornøyd med 7D'en, 7D'en er ett kjempekamera, det passer bare ikke mitt bruksområde Nå mangler jeg bare ett Nikon kamera for å ta i bruk herligheten :!: eller, ett adapter Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Forøvrig kjøpte jeg mitt første Nikon objektiv idag, ikke fordi at jeg er missfornøyd med 7D'en, 7D'en er ett kjempekamera, det passer bare ikke mitt bruksområde Nå mangler jeg bare ett Nikon kamera for å ta i bruk herligheten eller, ett adapter Billigere med adapter. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Forøvrig kjøpte jeg mitt første Nikon objektiv idag, ikke fordi at jeg er missfornøyd med 7D'en, 7D'en er ett kjempekamera, det passer bare ikke mitt bruksområde Nå mangler jeg bare ett Nikon kamera for å ta i bruk herligheten eller, ett adapter Billigere med adapter. Dette må jeg lese igjennom, når det gjelder adapter så må jeg nok finne meg i å lære noe nytt Jeg leverte 17-40 tilbake til butikken idag, skarp i senter, men litt uskarp mot kantene, så objektivet er på vei til Canon. Så var det med å bli fristet, å vente mens kamera og objektiv blir testet, tja, da fikk jeg litt tid til å studere utvalget i butikken :!: Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Jeg leverte 17-40 tilbake til butikken idag, skarp i senter, men litt uskarp mot kantene, så objektivet er på vei til Canon. Med den psyko-høye pikseltettheten til 7D, så skal det vel ikke så mye til for å avsløre svakheter i glasset? FWIW, så skal - etter hva jeg har lest - Canon 17-40L være sånn ca. sammenlignbar med Tamron 17-35/2.8-4 i optisk ytelse, og den har definitivt ulne hjørner, selv med et par stegs nedblending, på min D700. Av nysjerrighet - hvilket Nikon-objektiv har du kjøpt? Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Jeg leverte 17-40 tilbake til butikken idag, skarp i senter, men litt uskarp mot kantene, så objektivet er på vei til Canon. Med den psyko-høye pikseltettheten til 7D, så skal det vel ikke så mye til for å avsløre svakheter i glasset? FWIW, så skal - etter hva jeg har lest - Canon 17-40L være sånn ca. sammenlignbar med Tamron 17-35/2.8-4 i optisk ytelse, og den har definitivt ulne hjørner, selv med et par stegs nedblending, på min D700. Det har du nok rett i, 7D'en krever faktisk mer av glasset sammenlignet med 50D'en, i hvertfall så kom svakhetene til 17-40'en jeg har tydeligere frem på 7D'en. Jeg blender stort sett ned 2-3 steg. Nå ble kombinasjonen testet av JapanFoto i Kr.Sand idag, og konklusjonen ble at de ikke var fornøyd med skarpheten på hjørnene, og ønsket å sende objektivet tilbake til Canon. Av nysjerrighet - hvilket Nikon-objektiv har du kjøpt? Jeg startet forsiktig med Nikon AF-S 14-24mm f/2,8. Nå trenger jeg ett Nikon kamerahus og ett adapter til Canonhus, må jo få prøvd det ut på 7D'en også.Mine Canon venner som er bosatt her nede har allerede bannlyst meg :!: Lenke til kommentar
Anew Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Om du skal ha EOS-adapter til vidunderglasset, så må du passe på å skaffe ett som gir deg blenderkontroll på G-type objektiver. Det er det ikke alle som gjør. 16-9.net selger en som funker. Lenke til kommentar
Travel Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Hei! Da har jeg meldt meg inn i 7D-klubben. Fersking så det holder hva gjelder fotografering, så det var et skikkelig overkill-kjøp, men py piller'n så gøy! Noen ganger må man bare undertrykke fornuften... Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 (endret) 16-9.net selger en som funker. Da har jeg fått bestilt adapteret, må jo få prøvd glasset på 7D'en, selv om jeg har planer om å bevege meg over til full format. Hei! Da har jeg meldt meg inn i 7D-klubben. Fersking så det holder hva gjelder fotografering, så det var et skikkelig overkill-kjøp, men py piller'n så gøy! Noen ganger må man bare undertrykke fornuften... Gratulerer så mye, du kommer til å få mye morro med dette kameraet.Det er ikke noe som heter overkill-kjøp vet du, 7D'en har de samme enkle og gode programmene som P, Tv, Av, M, samt custom programmer. Endret 1. april 2010 av hertugen Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Er det noen som vet om det er verdt å vente til Canon introduserer noe nytt (når på året er det?) eller bare kjøpe 7D i løpet av de neste dagene. Skal starte å produsere en film til sommeren og må derfor ha noe klart til da. Litt alla se og hør www.canonrumors.com60D, 5D mk III, 1Ds mk IV, er vel tre modeller det har svirret rykter om. Helt enig med tomsi42 Forøvrig kjøpte jeg mitt første Nikon objektiv idag, ikke fordi at jeg er missfornøyd med 7D'en, 7D'en er ett kjempekamera, det passer bare ikke mitt bruksområde Nå mangler jeg bare ett Nikon kamera for å ta i bruk herligheten :!: eller, ett adapter Nytt 1Ds er vel rett rundt hjørnet, 5DIII tipper jeg til høsten/vinteren. 60D er interessant da 50D ser ut til å gå ut snart, men 60D lar vente på seg - om det kommer da i det hele tatt? Kanskje kommer det noe helt annet som da 7D dukket opp som et troll i fra østen. Nikonobjektiv til Canon Vel, hvorfor ikke, alt er jo egentlig basic det samme inni røret. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Jeg leverte 17-40 tilbake til butikken idag, skarp i senter, men litt uskarp mot kantene, så objektivet er på vei til Canon. Med den psyko-høye pikseltettheten til 7D, så skal det vel ikke så mye til for å avsløre svakheter i glasset? Psyko-høye Om 10 år er vi på 30+mp. På crop - hvis ikke før. Synes å huske at jeg leste et sted at Nikon og holder på å utvikle en 18mp sensor? Det vil uansett måtte bli et kompromiss mellom mer detaljer eller bedre høyISO egenskaper. Dog har vel Canon med 7D vist at man faktisk kan få litt av begge deler selv med en "psyko" sensor.. Tor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå