Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer

Anbefalte innlegg

derfor jeg velger 7D til fuler/dyrefotografering + natur

Dette var en stor sekk. Hva legger du egentlig i "natur"? Jeg skjønner at 7D er å foretrekke ift. bilder av fugl i flukt pga. AF-system og seribildehastighet, men for landskap og andre statiske naturbilder ville jeg heller valgt 5DmkII.

Fine fotballbilder, ramses!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8< 8<

... jeg er heller ikke så optatt av høy iso,da det er noe jeg sjelden/aldrig bruker og det gjelder vel egentlig de fleste her, selv om isohysteriet blomstrer :p

Det er vel egentlig ikke et ISO hysteri. Det er vel mer en støy allergi som er ute å går.

Tom

Lenke til kommentar
ramses, ifølge profilen din har du også 5D MK ll , hva synest du så om 7D kontra 5D :hmm:

Finner du det i profilen min ja. Skal oppdatere den nå.

Joda jeg har den.

Jeg synes det er for tidlig å trekke konklusjoner nå, må bruke 7D litt mer først.

Det mest opplagte er jo at 5D2 er så treg at den irriterer meg.

ISO-støy er på supernivå på 5D2. Jeg er fortsatt usikker på hvordan 7D er ift høy iso og støy. Nå har ikke jeg behov for å gå på noe særlig høyere iso-nivåer enn rundt 2000. Men skal jo prøve ut litt likevel. Må komme tilbake til det.

Den eneste "feilen" med 5d2 er jo hurtigheten. Alt annet med 5D2 er utrolig bra, så det kommer veldig an på bruk. Synes ikke det er helt riktig å sammenligne dem men

Blir noe feil å sammenligne med 5DII, enig i den. Når det gjelder å sammenligne med noe hos Canon må det logiske være 50D som vel i tillegg vil bli oppgradert rundt nyttår med 60D som da vil få video i tillegg. Prisen på 50D er jo rimelig lav i fohold til 7D og mange er nok spent på hva den eventuelle praktiske forskjellen er før de handler. Om bps er 1-2 raskere er f.eks ikke særlig viktig, huset på 50D er rimelig bra, bildekvaliteten likså, osv.

Tor

Lenke til kommentar
Det er ganske vanlig å lese om at folk er skuffet med 50d på nettet.. Så det er nok ikke bare på akam.. Det folk egentlig klager over er hvor liten forskjellen er mellom 40d og 50d..

Men som vi alle vet, det er fotografen det kommer an på.. Dog er det jo en fordel med bra af hvis det er viktig for deg..

Tja, ser man bort fra videoen så kan man vel si noe av det samme vedrørende 7D kontra 50D, dvs det kan se slik ut foreløpig i praksis. Og snart kommer vel 60D med bla video og da blir forskjellene enda mindre.

40/50D - Nikon ville vel kalt 50D 40s eller noe i den duren, mens Canon ikke bruker samme system på navn. Det er forskjeller av betydning mellom 40D og 50D. Men som alltid er det endel som alltid forventer revolusjoner hver gang et nytt hus/oppgradering kommer, noe som vel ikke er realistisk lenger.

Tor

Lenke til kommentar
derfor jeg velger 7D til fuler/dyrefotografering + natur

Dette var en stor sekk. Hva legger du egentlig i "natur"? Jeg skjønner at 7D er å foretrekke ift. bilder av fugl i flukt pga. AF-system og seribildehastighet, men for landskap og andre statiske naturbilder ville jeg heller valgt 5DmkII.

Fine fotballbilder, ramses!

Joda i visse tilfeller kunne nok 5D vært å foretrekker på naturbilder,men i og med at jeg bruker kamera i hovedsak til andre ting så må en velge :)

Lenke til kommentar
ramses, ifølge profilen din har du også 5D MK ll , hva synest du så om 7D kontra 5D :hmm:

Finner du det i profilen min ja. Skal oppdatere den nå.

Joda jeg har den.

Jeg synes det er for tidlig å trekke konklusjoner nå, må bruke 7D litt mer først.

Det mest opplagte er jo at 5D2 er så treg at den irriterer meg.

ISO-støy er på supernivå på 5D2. Jeg er fortsatt usikker på hvordan 7D er ift høy iso og støy. Nå har ikke jeg behov for å gå på noe særlig høyere iso-nivåer enn rundt 2000. Men skal jo prøve ut litt likevel. Må komme tilbake til det.

Den eneste "feilen" med 5d2 er jo hurtigheten. Alt annet med 5D2 er utrolig bra, så det kommer veldig an på bruk. Synes ikke det er helt riktig å sammenligne dem men

Blir noe feil å sammenligne med 5DII, enig i den. Når det gjelder å sammenligne med noe hos Canon må det logiske være 50D som vel i tillegg vil bli oppgradert rundt nyttår med 60D som da vil få video i tillegg. Prisen på 50D er jo rimelig lav i fohold til 7D og mange er nok spent på hva den eventuelle praktiske forskjellen er før de handler. Om bps er 1-2 raskere er f.eks ikke særlig viktig, huset på 50D er rimelig bra, bildekvaliteten likså, osv.

Tor

Bildekvaliteten på 7D kontra 50D er neppe grunn nok for å skifte kamera,da som sagt tidligwere så har 50D meget bra bildekvalitet , jeg ser mere på værtettingen, fokussystemet osv .

Lenke til kommentar
40/50D - Nikon ville vel kalt 50D 40s eller noe i den duren
"40x" i så fall.

('s' er samme sensor men oppgradert elektronikk og funksjonalitet, 'x' er annen sensor med høyere oppløsning og den lite brukte 'h' betyr annen sensor med lavere oppløsning og høy seriebildehastighet)

Lenke til kommentar
Tja, ser man bort fra videoen så kan man vel si noe av det samme vedrørende 7D kontra 50D, dvs det kan se slik ut foreløpig i praksis. Og snart kommer vel 60D med bla video og da blir forskjellene enda mindre.
Jeg har litt problemer med å se årsaker til at Canon skal lage 60D, en billigere 7D? men forskjellen er vel ikke så stor fra 50D til 7D at det kan forsvares.

Kanskje en 50D med video som kalles 60D, men som sagt jeg synes det ville være tøvete fra Canon.

Jeg ser frem til å få kloa i denne 7D, forhåpentligvis kommer det i denne uka. Har fremdeles 50D'en fra før av, har muligheten til å sammenligne de litt før jeg selger 50D'en :)

Lenke til kommentar
Jeg har litt problemer med å se årsaker til at Canon skal lage 60D, en billigere 7D? men forskjellen er vel ikke så stor fra 50D til 7D at det kan forsvares.

Kanskje en 50D med video som kalles 60D, men som sagt jeg synes det ville være tøvete fra Canon.

Jeg ser frem til å få kloa i denne 7D, forhåpentligvis kommer det i denne uka. Har fremdeles 50D'en fra før av, har muligheten til å sammenligne de litt før jeg selger 50D'en :)

Vel ryktene er at det kommer en 60D over nytttår, og neppe blir den dårligere enn 50D skulle en tro, det logiske er vel et lite hakk bedre? Og video er jo standard nå.

Ser frem til de som har muligheten til å sammeligne 7D med 50D. Å klabbe ut de ekstra tusenlappene for å oppgradere fra 50D bør for min del da gi noe tilbake av betydning i praksis, og ikke bare i en testlab.

Tor

Lenke til kommentar
Vel ryktene er at det kommer en 60D over nytttår, og neppe blir den dårligere enn 50D skulle en tro, det logiske er vel et lite hakk bedre? Og video er jo standard nå.

jeg så her forleden at Canon ikke skal stille ut på PMA neste år. Om det kan bety en utsatt 60D; er for tidlig å si noe om. Men jeg tror nok da på en utsettelse.

Ser frem til de som har muligheten til å sammeligne 7D med 50D. Å klabbe ut de ekstra tusenlappene for å oppgradere fra 50D bør for min del da gi noe tilbake av betydning i praksis, og ikke bare i en testlab.

Hvis vi ser bort fra bildekvalitet, så synes jeg at 7D har mer enn nok å by på til at det er verdt å oppgradere. men jeg ser gjerne at bildekvaliteten er litt bedre også.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg ser at 50D går for 6500,- og oppover lett brukt. For meg som skal oppgradere fra 350D så er det vanskelig å forsvare det ekstra trinnet fra 6500,- til 14000,- for 7D.

Større og bedre søker er kanskje det eneste jeg er interessert i. Autofokus og lysmåling er alltid fint, men jeg er usikker på hvor mye bedre dette er i praksis. Flere megapixel er uinteressant eller negativt. 8 bps er revnende uinteressant. Jeg tror heller ikke at 1080p er nok til å vinne min gunst. Kunstig horisont virker som en gimmick.

Jeg skulle ønske at 7D i større grad var "5Dmk2 light"... Menmen. Når "alle" skal bytte ut 50D-en sin mot en 7D så regner jeg med å finne 50D til god pris brukt. For det jeg sparer kan man tenke seg f.eks en 70-200mm f/4.0 L IS :-)

-k

Lenke til kommentar
Jeg ser at 50D går for 6500,- og oppover lett brukt. For meg som skal oppgradere fra 350D så er det vanskelig å forsvare det ekstra trinnet fra 6500,- til 14000,- for 7D.

Større og bedre søker er kanskje det eneste jeg er interessert i. Autofokus og lysmåling er alltid fint, men jeg er usikker på hvor mye bedre dette er i praksis. Flere megapixel er uinteressant eller negativt. 8 bps er revnende uinteressant. Jeg tror heller ikke at 1080p er nok til å vinne min gunst. Kunstig horisont virker som en gimmick.

Jeg skulle ønske at 7D i større grad var "5Dmk2 light"... Menmen. Når "alle" skal bytte ut 50D-en sin mot en 7D så regner jeg med å finne 50D til god pris brukt. For det jeg sparer kan man tenke seg f.eks en 70-200mm f/4.0 L IS :-)

-k

Selvsagt er dette ting du må ta med i vurderingen, da 50D er et kamera jeg trygt kan annbefale.

Nå har jeg enda ikke prøvd 7D men betviler at du vil se forskjell på bildekvaliteten på de to, nå kan muligens 7D være litt bedre på høy iso,men for meg er det uintresangt da det pr i dag enda ikke er laget et eneste cropkamera uansett merke som er bra nok på det området og da spiller det liten rolle om det ene har mikroskopisk mindre støy enn det andre all den tid det blir ubrukelig kvalitet etter mitt syn

Lenke til kommentar
Noen som vet om man kan få filmet i 25 bps i annen oppløsning enn max?

Basert på spesifikasjonene virker det ikke sånn, i hvert fall.

Ja, det ble min konklusjon også. Problemet er jo bare at jeg ønsker meg lenger lukkertid per bilde, slik man får hvis man halverer antall bilder per sekund... Enten så får jeg filme i full HD, og så nedskalere etterpå (hvilket sikkert gir et strålende resultat), men med halvtreig pc så -_- ja du skjønner..

Men det er jo store fordeler ved å kunne filme med dobbel "framerate" da; slow motion (50% realtime) vil jo se "smooth" som bare det ut, med tanke på at du har en ekte frame til hvert av de 25 vi trenger per sekund.

Hvor i innstillingsvirvaret kan jeg sette max-iso opp til 12,8 K ?

Lenke til kommentar

Ang. Lightroom og 7D:

Jeg ville vært ganske forsiktig med å dra noen konklusjoner når det gjelder bildekvalitet på grunnlag av den eksisterende versjonen av Lightroom (2.5).

Sitat fra Tom Hogarty,Lightroom, Camera Raw, DNG Product Manager:

"Lightroom 2.5 and Camera Raw 5.5 include rough preliminary support for the Canon 7D, G11 and S90. They are not listed as supported because they are quite far from final quality. We hope to finalize support for those cameras in our next update. "

(fra dpreview forum.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...