Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har så fryktelig lyst på speilrefleks med HD-videomuligheter.

Tror kanskje 7D blir litt overkill. Og nå som Canon ikke lanserte noen 60D på mandag, så tar det vel flere måneder/et halvt år før en slik mellommodell eventuelt lanseres. Jeg frykter nå virkelig at det blir 7D og et par måneder med stram økonomi.

Får se ann eventuelle skattepenger :) Man får vel vite det i mars.

Lenke til kommentar

Da klarte heller ikke jeg å holde meg lenger og er nå noen tusen fattigere men sitter med et 7D kit m/EF-S 15-85mm foran meg. Har bl.a. EF-S 17-55mm fra før og har vel egentlig mer enn nok god optikk men tenkte det var greit å bytte ut den optisk ikke optimale EF-S 18-200mm med EF-S 15-85mm som "reiseobjektiv". Batteriet står foreløpig til lading så det er foreløpig det eneste som er pakket ut. Gleder meg til å få prøvet ut det nye AF systemet til 7D etter hvert. Har vel egentlig for mange hus i øyeblikket så det blir vel til at jeg selger et pent brukt 50D, muligens med EF-S 18-200mm, etter hvert. Det bør vel fortsatt være mulig å få igjen noen kroner for dette. :)

Lenke til kommentar
Vel,nå er jeg også blitt en av gutta her :)

Edit:hvis det er flere som ønsker 16gb sandisk extreme pro så selger fotovideo dem nå for 1395.-

Grattis da! :!:

Da klarte heller ikke jeg å holde meg lenger og er nå noen tusen fattigere men sitter med et 7D kit m/EF-S 15-85mm foran meg. Har bl.a. EF-S 17-55mm fra før og har vel egentlig mer enn nok god optikk men tenkte det var greit å bytte ut den optisk ikke optimale EF-S 18-200mm med EF-S 15-85mm som "reiseobjektiv". Batteriet står foreløpig til lading så det er foreløpig det eneste som er pakket ut. Gleder meg til å få prøvet ut det nye AF systemet til 7D etter hvert. Har vel egentlig for mange hus i øyeblikket så det blir vel til at jeg selger et pent brukt 50D, muligens med EF-S 18-200mm, etter hvert. Det bør vel fortsatt være mulig å få igjen noen kroner for dette. :)

Grattis til deg også da , måte på hvor folk shopper da :cool:

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt, er like gøy hver gang det :)

For mange hus, er det mulig? :p Selv har jeg beholdt 50D'n, men bytta inn 400D da jeg kjøpte 7D'n. Er veldig praktisk å ha et med vidvinkel og et med telezoom på klart hele tiden. Mulig jeg senere bytter ut 50D'n med noe annet dersom det vil gi noe bedre resultat.

Batteriet til 7D er en merkelig greie, ihvertfall mine 2, blir aldri tomme :dribble: fyllte 3 x 16GB her en dag på en liten Jærsafarie og laderen viste fremdeles 75% igjen på begge (har 2 i grepet).

Fokussaken er et helt kapittel for seg selv, men det finner du jo snart ut..

Tor

Lenke til kommentar

Da er batteriet endelig ladet og jeg har lekt meg litt med diverse innstillinger. Førsteinntrykket er meget bra, et hav av muligheter og selv om jeg stort sett kjenner igjen menyvalgene fra 50D så er det en del nytt og spennende. AF modulen og mulighetene der virker litt forvirrende enda, sikkert fordi jeg er vant til de enkle funksjonene fra 50D. Men dette ser veldig spennende ut, nå blir det å studere manualen og lære seg de ulike mulighetene i den nye AF modulen. Foreløpig så har jeg ikke engang funnet ut hvordan jeg velger fokus punkt eller gruppe så nå må jeg ty til manualen :)

Og ja, det er (nesten) like gøy hver gang med noe nytt men akkurat dette nye var spesielt gøy! :thumbs:

Lenke til kommentar
Nå selges 7D på Lefdal før 11.495,- Kanskje jeg også må løpe og kjøpe... Eller tror dere at prisen er på vei ned? Ønsketenkning:-d

Jeg tror nok prisen vil holde seg på dette nivået en stund. Det at 550D nå lanseres og at en mulig 60D er på trappene gjør at det må gjøres plass prismessig mellom de ulike modellene. Kommer det en 60D så vil nok det bidra ytterligere til at prisen på 7D ikke faller med det første da denne ganske sikkert vil plassere seg prismessig under 7D.

Det er i hvert fall hva jeg antar, men for all del, jeg skal være den første til å innrømme at jeg har tatt feil mange ganger :)

Lenke til kommentar

Har endelig fått fotografert litt i dag,jeg har gått litt andre veier angående objektiv.

Satt på en 75-300 IS med "produksjons start 1995" bare fordi alle sier at 7D forlanger grom optikk :hrm:

Første inntrykk er bra,begynner og forstå litt av kamera.

Elsker søkeren,kan jo faktisk se det jeg fotograferer.

Følgefokuset fungerte som forventet,men objektivet er ikke blant de raskeste på fokusering.

Greppet er fantastisk i forhold til 30D,blir ikke sliten i det hele tatt etter og trasket rund.

Prøvde også trådløst blits,fikk den bare til å fungere samtidlig med den interne,kanskje på tide med manual lesing.

Skjøt i raw men syntes det ble mye støy "iso3200",klarte ikke og forbedre bildene i DPP,LR 1 har ikke støtte for 7D.Vel gikk ut igjen og skjøt i jpg "iso200",da ble resultatet betraktelig bedre.

Syntes objektivet klarte jobben greit.

Et par redigerte rå-filer

post-151946-1266013395_thumb.jpg

post-151946-1266013426_thumb.jpg

Et par jpg filer,kun redusert.

post-151946-1266013523_thumb.jpg

post-151946-1266013574_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Prøvde også trådløst blits,fikk den bare til å fungere samtidlig med den interne,kanskje på tide med manual lesing.

Er du helt sikker? Selv etter at du har deaktivert den interne blitsen, så fyrer den av en slags...hva kalles det... pre-blits(?). Jeg klarte heller ikke å slå den helt av, men ved å vende den eksterne blitsen bort, så var det tydelig på bildet at den interne ikke gikk av på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Er du helt sikker? Selv etter at du har deaktivert den interne blitsen, så fyrer den av en slags...hva kalles det... pre-blits(?). Jeg klarte heller ikke å slå den helt av, men ved å vende den eksterne blitsen bort, så var det tydelig på bildet at den interne ikke gikk av på vanlig måte.

Har ikke testet det ordentlige ennå,bare en rask "prøv og feil" test :)

Lenke til kommentar
Har endelig fått fotografert litt i dag,jeg har gått litt andre veier angående objektiv.

Satt på en 75-300 IS med "produksjons start 1995" bare fordi alle sier at 7D forlanger grom optikk :hrm:

Første inntrykk er bra,begynner og forstå litt av kamera.

Elsker søkeren,kan jo faktisk se det jeg fotograferer.

Følgefokuset fungerte som forventet,men objektivet er ikke blant de raskeste på fokusering.

Greppet er fantastisk i forhold til 30D,blir ikke sliten i det hele tatt etter og trasket rund.

Skjøt i raw men syntes det ble mye støy "iso3200",klarte ikke og forbedre bildene i DPP,LR 1 har ikke støtte for 7D.Vel gikk ut igjen og skjøt i jpg "iso200",da ble resultatet betraktelig bedre.

Syntes objektivet klarte jobben greit.

Et par redigerte rå-filer

post-151946-1266013395_thumb.jpg

post-151946-1266013426_thumb.jpg

Et par jpg filer,kun redusert.

post-151946-1266013523_thumb.jpg

post-151946-1266013574_thumb.jpg

Gratulerer - garantert får du mye morro og ekstra piff til å ta bilder.

Jeg har tatt mye bilder med 7D etterhvert - også med RAW dvs RAW+jpg (dvs jeg tar både RAW og jpg i hovedsak på landskap i "tilfelle") Det som slår meg når jeg studerer (og da er skikkelig pirkomeni) RAWfilene og sammenligner med jpg-rett-ut er at hvor ufattelig like de er. Og hvor lite (om noe i det hele tatt) som egentlig behøver justering på kameraets jpg-filer. Når jeg blar igjennom "dagens fangst i ACDSee Pro 3 merker jeg ikke skiftet mellom råfilene og jpgfilene til kameraet. De ser rett og slett klin like ut.

Nå har jeg ikke erfaring med andre fabrikat, men Canon er utrolig dyktige på jpgkonventeringen i husene, og det gjelder og 50D, men er opphøyet en bittelite tanke ekstra på 7D. Bare sjekk selv så ser du det nok. Som regel er det eneste jeg behøver gjøre noen ganger er å gi en liten dæsj oppskarping. Dette kunne jeg nok justert opp et hakk på kameraet, men velger å gjøre/ha kontroll på den delen selv. Og dermed kjører jeg standard oppsett på nesten alt ellers og, ser ingen grunn til å justere på det foreløpig.

Angående støy så er det merkbart bedre på ISO 1600 (og oppover naturligvis) kontra f.eks 50D som lett "softer" oppover fra og med 1600. Og ikke uvanlig er mange av mine fuglebilder tatt på ISOverdier rundt 1600 så jeg merker den positive forskjellen fra 50D godt. ISO 3200 som du nevner er variabelt alt ettersom bakgrunnsfargen er, jo mørkere jo mer viser støyen, men normalt er det lite problematisk synes jeg.

På C1 og C3 har jeg så lagret 2 forskjellige AEB-varianter siden jeg bruker det mye, særlig på landskap der jeg nesten bruker dette som standard. Og jo mer man lærer å kjenne sitt 7D jo mer imponert blir ihvertfall jeg, for det er en uendelighet av muligheter og valg.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...