Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer

Anbefalte innlegg

- snip -

Forøvrig enig i at komboen M+auto ISO er genial. Den fungerer vel også rimelig greit på 7D, men da uten mulighet for å sette en øvre tillatt iso-verdi?

Nei, dette fungerer særdeles dårlig på Canon. Her settes nemlig ISO automatisk til 400 dersom du har valgt auto ISO og M modus.

ISO'en ble låst på iso 400 på 50d'en.

Dette er oppgradert på 7D'en, nå vandrer ISO på M programmet.

Takker for oppklarende svar.

Det var noe slikt som Spook skrev jeg mente å ha lest et eller annet sted.

Da er man iallfall på vei mot en auto ISO som kan være brukbar på 7D og jeg får vurdere om jeg kan leve uten mulighet til å begrense max ISO.

Som "Nikonianer" (ikke religiøs) har jeg lenge siklet på 135/2,0 200/2,8 og 300/4 IS. Det ser ikke ut for at Nikon har til hensikt å tilby AFS-versjoner som tilsvarer disse.

Det som har holdt meg fra et bytte tidligere, har vært at jeg har likt ergonomien til Nikon bedre enn Canon samt at Canon ikke har tilbudt fjernstyring av blitzer v.h.a. innebygd blitz i huset.

7D sitter som støpt i hendene mine og har innebygd blits-styring. Når det da i tillegg tilbys til en meget attraktiv pris, er jeg svært nær å foreta et bytte.

Fortsatt i tenkeboksen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men Nikon sin implementasjon av Auto ISO virker på mange måter bedre, og er i hvert fall helt annerledes. Her kan man jo også sette noen parametere som min/maks ISO som skal velges, monste akseptable lukkertid etc. Men på Nikon så tar altså ikke Auto ISO hensyn til brennvidde. Hva som egentlig er filosofien bak Nikon sin implementasjon vet jeg ikke - men det kan kanskje en av dere Nikonianere forklare?

Bedre, men helt åpenbart ikke perfekt. Filsosofien bak tror jeg ganske enkelt er KISS. Jeg pleier å sette nedre grense til 1/60. Erfaringsmessig klarer jeg å få de fleste bilder akseptabelt skarpe med den lukkertiden opp til ca 100mm uten spesielt mye innsats, og det er dermed en veldig grei grense for "hverdagsfoto" i blenderprioritet (som er det auto-iso er nyttigst til imho).

Når jeg trenger å ta hensyn til brennvidden, så bytter jeg ganske enkelt til M. I sum virker det på meg som om dette er en mer fleksibel og ikke minst forutsigbar løsning enn brennviddetilpasningen, som både Canon og Pentax gjør, og som jeg opplever at i det minste Canon-folket er veldig misfornøyde med.

Lenke til kommentar
Når jeg trenger å ta hensyn til brennvidden, så bytter jeg ganske enkelt til M. I sum virker det på meg som om dette er en mer fleksibel og ikke minst forutsigbar løsning enn brennviddetilpasningen, som både Canon og Pentax gjør, og som jeg opplever at i det minste Canon-folket er veldig misfornøyde med.

Et annet alternativ er å bruke noen av "setting bankene" til dette. Altså ha flere identiske sett med innstillinger bortsett fra lengste tillatte lukkertid for auto-ISO. (Med mindre man bruker alle fire bankene til noe annet da.)

Lenke til kommentar
Men Nikon sin implementasjon av Auto ISO virker på mange måter bedre, og er i hvert fall helt annerledes. Her kan man jo også sette noen parametere som min/maks ISO som skal velges, monste akseptable lukkertid etc. Men på Nikon så tar altså ikke Auto ISO hensyn til brennvidde. Hva som egentlig er filosofien bak Nikon sin implementasjon vet jeg ikke - men det kan kanskje en av dere Nikonianere forklare?

Bedre, men helt åpenbart ikke perfekt. Filsosofien bak tror jeg ganske enkelt er KISS. Jeg pleier å sette nedre grense til 1/60. Erfaringsmessig klarer jeg å få de fleste bilder akseptabelt skarpe med den lukkertiden opp til ca 100mm uten spesielt mye innsats, og det er dermed en veldig grei grense for "hverdagsfoto" i blenderprioritet (som er det auto-iso er nyttigst til imho).

"Veldig misfornøyde", vel det er kanskje å kalle en nepe for en kålerabi ;)

Når det er sagt så funker autoISO mye bedre på 7D. Hva filosofi Canon har rundt dette kontra ditto hos Nikon aner jeg ikke, men egentlig er det greit at de tenker ulike løsninger og da utfordrer hverandre også på dette området..

Tor

Lenke til kommentar

Jeg har lest igjennom tråden en gang til men kan ha greid å ikke få med meg alt.

Det som slår meg er at flere snakker om videodelen og at pc er for svak til redigering m.m.

Er det i det hele tatt neon av dere som har laget en video og vist den på pcen eller enda bedre fått redigert en HD film fra 7 D?

Selv sliter jeg meg selv i håret for tiden over problemer med videovisning og redigering.

Kjøpte en ny versjon av PSE 8 for b.l.a å få med den nye HDR funksjonen men mest for å få med Premiere Elements 8 der videoredigeringsmulighetene i HD er enkle og mange.

Men skuffelsen er stor da jeg prøver å se videoklippene fra 7D på pcen , enten det er i Premiere eller på annen måte på pcen så blir videoen hakkete og "faller i flere biter" under visningen.

Pcen har følgende spec.

AMD Phenom X3 Tripple Core 2,4 GHz

Internminne 4096 Mb

Grafikkort: Radeon HD 4650 med 1024 Mb videominne

Skjerm: HP LP2275w

I følge Adobe så anbefaler de Intel 2 kjerne prosessor på 3 GHz + 2 Gb internminne for HD redigering med Premiere ,og når jeg leser om AMD trippelcore 2,4 prosessoren så skal den på papiret være raskere enn Intel sin 2 kjerne 3 GHz prosessor.

Minnet skal være dobbelt av det som kreves og skjemkortet skal være et HD kort med godt videominne.

Skjermen er en god skjerm til bilderedigering dog ingen direkte HD skjerm , men stod ingenting om det i spesifikasjonen fra Adobe.

Når jeg ser videoene i playback på kameraet er de helt fine.

Så noen direkte spørsmål til dere:

Bruker dere videoene fra 7D?

Hvordan ser dere filmene på pcene deres (hvilket program)blir det bra?

Hvilken spesifikasjoner har dere på pcen deres i forhold til specen på min pc?

Andre tips?

Jeg må jo få til dette her , kan jo ikke bare kaste bort funkjsonen på kameraet :hmm:

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Andre tips?

Jeg må jo få til dette her , kan jo ikke bare kaste bort funkjsonen på kameraet :hmm:

Tror ikke det vil hjelpe alt for mye, men jeg svarer:

Bruker en Mac Pro 8x2,8Ghz med 16Gb minne. Redigerer i Final Cut pro, lager tekst og animasjon i Motion, graderer i Color og bruker Compressor til encoding i full HD. Har ingen problemer med filene eller playback av disse.

Lenke til kommentar

Andre tips?

Jeg har brukt en del video fra 7D. Jeg kunne ikke gjøre noe særlig på den gamle pcen før jeg fikk en ny PC som kom hit i huset for ca 3 uker.

Spes finnes du på denne filmen (ved 0:30):

Se på andre av mine video i Youtube hvor en god del er fra 7D.

Jeg brukte Pinnaclesys Studio 14 og Adobe Premiere Pro CS4 m/ After Effects (det siste for å få stabilisere filmen)

Jeg har merket at windows media player av og til ikke er snill mot filmen - går sakte og kanskje hopper over? Prøv VLC-programmet som gir en ganske fin flytende opplevelse!

Total: Jeg er FORNØYD!

Endret av jojo1717
Lenke til kommentar
Jeg har lest igjennom tråden en gang til men kan ha greid å ikke få med meg alt.

Det som slår meg er at flere snakker om videodelen og at pc er for svak til redigering m.m.

Er det i det hele tatt neon av dere som har laget en video og vist den på pcen eller enda bedre fått redigert en HD film fra 7 D?

Selv sliter jeg meg selv i håret for tiden over problemer med videovisning og redigering.

Kjøpte en ny versjon av PSE 8 for b.l.a å få med den nye HDR funksjonen men mest for å få med Premiere Elements 8 der videoredigeringsmulighetene i HD er enkle og mange.

Men skuffelsen er stor da jeg prøver å se videoklippene fra 7D på pcen , enten det er i Premiere eller på annen måte på pcen så blir videoen hakkete og "faller i flere biter" under visningen.

Pcen har følgende spec.

AMD Phenom X3 Tripple Core 2,4 GHz

Internminne 4096 Mb

Grafikkort: Radeon HD 4650 med 1024 Mb videominne

Skjerm: HP LP2275w

I følge Adobe så anbefaler de Intel 2 kjerne prosessor på 3 GHz + 2 Gb internminne for HD redigering med Premiere ,og når jeg leser om AMD trippelcore 2,4 prosessoren så skal den på papiret være raskere enn Intel sin 2 kjerne 3 GHz prosessor.

Minnet skal være dobbelt av det som kreves og skjemkortet skal være et HD kort med godt videominne.

Skjermen er en god skjerm til bilderedigering dog ingen direkte HD skjerm , men stod ingenting om det i spesifikasjonen fra Adobe.

Når jeg ser videoene i playback på kameraet er de helt fine.

Andre tips?

Jeg har ikke trykket på videoknappen engang. Så der er jeg blank forløpig, men kan ikke tenke meg at man ikke skulle få redigert eller sett en film uten å ha den råeste pc'en i landet. Avspilleren betyr nok en god del vil jeg tro? Mediaplayeren er ikke alltid særlig brukbar.

Følger det med noe program fra Canon? Eller har du sjekka omkring dette på Canons hjemmesider?

Til HDR bruker jeg Photomatix Pro, synes det funker best, og ikke minst enklest.

Tor

Lenke til kommentar

Andre tips?

Bruker en Mac Pro 8x2,8Ghz med 16Gb minne. Redigerer i Final Cut pro, lager tekst og animasjon i Motion, graderer i Color og bruker Compressor til encoding i full HD. Har ingen problemer med filene eller playback av disse.

16GB minne :wow: Men det er jo en Mac, så man må kanskje ha såpass for å få boksen til å funke :p

Tor

Lenke til kommentar
16GB minne :wow: Men det er jo en Mac, så man må kanskje ha såpass for å få boksen til å funke :p

Tor

Nok minne er en av de beste investeringene du kan gjøre på en PC/Mac. Generelt trenger ikke Mac mer, men den kan i motsetning til 32-bits Windows nyttigjøre seg mer enn vel 3GB. Jeg har 12GB på min PC, og det synes jeg er passe for mitt bruk. Hadde jeg ikke kjørt Core i7 hadde det nok blitt 16GB.

Lenke til kommentar

Oi , her var det god respons , takker for det.

Nå må jeg bare studere linkene dere kom med :p

Jeg har i mellomtiden prøvd VLC progammet som jeg hadde på pcen med samme resultat , men jeg lastet ned et program som heter Splash Lite og der kan jeg se filmklippene flimmerfritt og helt fint.

Da må det jo kunne gå å få til i Premiere også med noen grep.

Slik jeg kan se det så er det ikke noen funksjoner i DPP fra Canon men skal se litt igjennom pakken som fulgte med kameraet.

Lenke til kommentar

Andre tips?

Tor

Hehehe....morroklumpen :!:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Blitt en av gutta her" - mener du med det å si at du har kjøpt en 7D? I så fall, gratulerer :)

Har selv forsøkt å motstå fristelsen til å bytte ut min 50D med en 7D alt for lenge nå, argumentene for begynner å bli mange og argumentene mot har jeg nesten eliminert...

Lurer på å kjøpe kit m/15-85, har egentlig nok optikk og veldig mye bra men kunne tenke meg dette objektivet som "reiseobjektiv". VVil i så fall erstatte en EF-S 18-200mm som ikke duger rent optisk.

Har noen forresten praktisk erfaring med den nye EF-S 15-85mm på en 7D? Selv om den ikke er spesielt lyssterk så er den visstnok meget bra optisk, og brennvidden er jo nærmest perfekt. Noen som har erfaringer med denne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...