Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

DPP som følger med er faktisk en meget god RAW konverter altså.

Satte inn custom hvitbalanse i kameraet (5DmkII) og tok bilder i vanskelig (veldig blått) lys. Så fint ut på skjermen. Tar over i ACR - crapola farger. Auto hvitbalanse klarer ikke - og hvitbalanseverktøyet sier at det er for lyst.

Åpner RAW-fila i DPP - smakk - der sitter fargene som bare pokker.

 

DPP kan også korrigere for vignettering og kan rette opp geometrifeil for ganske så mange objektiver. Har store planer om å DPP'e litt mer. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et raskt spørsmål til dere 7D-CAnonister fra en Nikonist som lenge har vært fristet av noen lekre Canon-objektiver som Nikon dessverre ikke ser ut til å ville tilby.

 

Hvordan fungerer Auto-ISO på 7D?

 

ER det som på Nikon at man kan stille f.eks. max ISO og min lukkertid og la kamera gjøre resten? Auto-ISO i en eller annen variant er nesten alltid i bruk på mitt kamera og jeg vet ikke om jeg er villig til å gi slipp på den.

 

Takknemlig for svar.

 

Et "dumt" spørsmål kanskje, men:

 

Hvis du "blokker" for høyere ISO enn y og lukketid under x, hva gjør kameraet når forholdene tilsier at minst en av de to valgene skulle vært over eller under det du satte som grenser? At du setter en grense for et av de valgte er jo ok, men begge de to er vel delvis "tilpasset" hverandre? Forandrer den ene seg så gjør den andre og det auto som regel(?) AutoISO'n blir vel ikke helt "AutoISO" når man overstyrer Auto'en i begrepet? På meg virker det som om disse settingene da er satt under "manuelt"?

 

Mulig jeg som er treg her(?) Hva type scener bruker du det valget til? Ellers bruker jeg og AutoISO mer eller mindre konsekvent, og den funker bedre på 7D enn f.eks 50D.

 

Håper ingen misforstår nå, jeg ønsker ingen Canon/Nikon diskusjon, men bare å forstå hva jeg ikke helt forstår i øyeblikket. De to produsentene har både sine lure og mindre lure løsninger begge sikkert.

 

Tor

Lenke til kommentar
DPP som følger med er faktisk en meget god RAW konverter altså.

Satte inn custom hvitbalanse i kameraet (5DmkII) og tok bilder i vanskelig (veldig blått) lys. Så fint ut på skjermen. Tar over i ACR - crapola farger. Auto hvitbalanse klarer ikke - og hvitbalanseverktøyet sier at det er for lyst.

Åpner RAW-fila i DPP - smakk - der sitter fargene som bare pokker.

 

DPP kan også korrigere for vignettering og kan rette opp geometrifeil for ganske så mange objektiver. Har store planer om å DPP'e litt mer. :)

 

DPP er vel tilpasset Canons måte å gjøre ting på, så det du sier forundrer ikke meg særlig, har lest før at flere sier at Canons egen programvare er best på Canons RAWfiler, hvorfor endel så velger å bruke et 3.parts program aner ikke jeg. DPP følger jo gratis med som endel av den allsidige programvaren til Canons speilrefleks og er vel som en slags "orignaldel" del i opplegget for å komme til mål best mulig.

 

 

Tor

Lenke til kommentar
DPP som følger med er faktisk en meget god RAW konverter altså.

Satte inn custom hvitbalanse i kameraet (5DmkII) og tok bilder i vanskelig (veldig blått) lys. Så fint ut på skjermen. Tar over i ACR - crapola farger. Auto hvitbalanse klarer ikke - og hvitbalanseverktøyet sier at det er for lyst.

Åpner RAW-fila i DPP - smakk - der sitter fargene som bare pokker.

 

DPP kan også korrigere for vignettering og kan rette opp geometrifeil for ganske så mange objektiver. Har store planer om å DPP'e litt mer. :)

 

DPP er vel tilpasset Canons måte å gjøre ting på, så det du sier forundrer ikke meg særlig, har lest før at flere sier at Canons egen programvare er best på Canons RAWfiler, hvorfor endel så velger å bruke et 3.parts program aner ikke jeg. DPP følger jo gratis med som endel av den allsidige programvaren til Canons speilrefleks og er vel som en slags "orignaldel" del i opplegget for å komme til mål best mulig.

 

 

Tor

For min del velger jeg å bruke Lightroom og Photoshop istedet for DPP og det katalogiseringsprogrammet som følger med rett og slett fordi arbeidsflyten er mye bedre etter min mening. Har enda til gode å bli missfornøyd med resultatet fra ACR.

 

Om auto-iso: Må innrømme at jeg har savnet mulighet for å justere på den, kunne godt ha tenkt meg auto-iso opp til ISO5000 feks. - i videomodus går den jo helt til 6400 (på 5D II that is).

Lenke til kommentar
For min del velger jeg å bruke Lightroom og Photoshop istedet for DPP og det katalogiseringsprogrammet som følger med rett og slett fordi arbeidsflyten er mye bedre etter min mening. Har enda til gode å bli missfornøyd med resultatet fra ACR.

 

Mye enig med Ole Gunnar, DPP kan sikkert gi gode resultater - noe annet ville være trist. Jeg oppfatter Canons programvarepakke som en av de beste gratispakkene som følger med kameraer og RAW-konverteringen er de nok gode på, men Adobes brukergrensesnitt og arbeidsflyt er mye bedre enn på Canons programmer.

 

For den som ønsker default resultat mer likt Canons (som på ingen måte er noe fasitsvar) så har siste versjon av Photoshops RAW konverteringsmodul også støtte for profiler som gjør bildene likere produsentenes defaultoppsett.

Endret av se#
Lenke til kommentar
For min del velger jeg å bruke Lightroom og Photoshop istedet for DPP og det katalogiseringsprogrammet som følger med rett og slett fordi arbeidsflyten er mye bedre etter min mening. Har enda til gode å bli missfornøyd med resultatet fra ACR.

 

Mye enig med Ole Gunnar, DPP kan sikkert gi gode resultater - noe annet ville være trist. Jeg oppfatter Canons programvarepakke som en av de beste gratispakkene som følger med kameraer og RAW-konverteringen er de nok gode på, men Adobes brukergrensesnitt og arbeidsflyt er mye bedre enn på Canons programmer.

 

For den som ønsker default resultat mer likt Canons (som på ingen måte er noe fasitsvar) så har siste versjon av Photoshops RAW konverteringsmodul også støtte for profiler som gjør bildene likere produsentenes defaultoppsett.

 

Er det noen andre som Trondster over som har gjort direkte sammenligninger? Husker å ha lest om at 3.parts verktøy slet med 7D's filer og for å få best mulig resultater burde man bruke DPP?

 

(Angående Photoshop generelt: Synes personlig at det er et overkill-program for min del ihvertfall, og man må nesten gå på skole for å forstå alt. Brukte det for etpar år siden, men det for ut når PhotoImpact 12 (og Photomatix) kom inn. En ting er at Photoshop og koster vanvittig, noe annet er om man egentlig har bruk for det selv om det er en slags "standard" og rimelig overhypofisert for meningmanns del)

 

Tor

Lenke til kommentar
Et raskt spørsmål til dere 7D-CAnonister fra en Nikonist som lenge har vært fristet av noen lekre Canon-objektiver som Nikon dessverre ikke ser ut til å ville tilby.

 

Hvordan fungerer Auto-ISO på 7D?

 

ER det som på Nikon at man kan stille f.eks. max ISO og min lukkertid og la kamera gjøre resten? Auto-ISO i en eller annen variant er nesten alltid i bruk på mitt kamera og jeg vet ikke om jeg er villig til å gi slipp på den.

 

Takknemlig for svar.

 

Et "dumt" spørsmål kanskje, men:

 

Hvis du "blokker" for høyere ISO enn y og lukketid under x, hva gjør kameraet når forholdene tilsier at minst en av de to valgene skulle vært over eller under det du satte som grenser? At du setter en grense for et av de valgte er jo ok, men begge de to er vel delvis "tilpasset" hverandre? Forandrer den ene seg så gjør den andre og det auto som regel(?) AutoISO'n blir vel ikke helt "AutoISO" når man overstyrer Auto'en i begrepet? På meg virker det som om disse settingene da er satt under "manuelt"?

 

Mulig jeg som er treg her(?) Hva type scener bruker du det valget til? Ellers bruker jeg og AutoISO mer eller mindre konsekvent, og den funker bedre på 7D enn f.eks 50D.

 

Håper ingen misforstår nå, jeg ønsker ingen Canon/Nikon diskusjon, men bare å forstå hva jeg ikke helt forstår i øyeblikket. De to produsentene har både sine lure og mindre lure løsninger begge sikkert.

 

Tor

Det oppfører seg litt ulikt alt etter hvilket program som kjøres.

 

I manuell modus endrer kamera kun ISO og bryr seg ikke om hvilken begrensning som er lagt inn på lukkertid. Hvis lysforholdene tilsier at ISO burde vært økt utover min grenseverdi, undereksponeres bildet.

Jeg synes kombinasjonen av Manuell modus og begrensning av ISO til 1600 er svært nyttig og bruker denne svært mye, særlig når lyset er litt halvgodt og det ikke er fare for overeksponering.

Lenke til kommentar

...og i alle andre modi enn M, så er jo problemstillingen helt søkt. Om kameraet ikke kan senke ISO mer, ja, så reduserer det lukkertiden (eller blender lengre ned, om man er i lukkerprioritet). Parametrene som settes er jo lengste tillatte lukkertid - ikke korteste. :roll:

 

...og siden alle forbehold må tas - om man setter lukkerprioritet til en lengre lukkertid enn den man har satt som nedre grense for auto-ISO, så er det lukkertiden satt for lukkerprioriteten, ikke auto-iso som gjelder. :)

 

Forøvrig enig i at komboen M+auto ISO er genial. Den fungerer vel også rimelig greit på 7D, men da uten mulighet for å sette en øvre tillatt iso-verdi?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Huff , her var en dårlig test om 7D.

 

http://darwinwiggett.wordpress.com/2009/11/11/the-canon-7d/

 

Men jeg satser på at disse karene har rotet skikkelig med oppskarpingen :hmm:

Eller kanskje min datter produserer skarpere bilder med sin 1000D enn jeg kommer til å klare med min 7D :blush:

Den testen har det vært linket til før; og konklusjonen var vel at den at de ikke skjønte bæra av hva de holdt på med.

Lenke til kommentar
Huff , her var en dårlig test om 7D.

 

http://darwinwiggett.wordpress.com/2009/11/11/the-canon-7d/

 

Men jeg satser på at disse karene har rotet skikkelig med oppskarpingen :hmm:

Eller kanskje min datter produserer skarpere bilder med sin 1000D enn jeg kommer til å klare med min 7D :blush:

Den testen har det vært linket til før; og konklusjonen var vel at den at de ikke skjønte bæra av hva de holdt på med.

 

Så ikke at den hadde vært oppe her tidligere.

Han Darwin eller hva han heter skal visst være en duganes fotograf , men det vil jo ikke si at han har peiling på å teste et kamera.

Lenke til kommentar
...og i alle andre modi enn M, så er jo problemstillingen helt søkt. Om kameraet ikke kan senke ISO mer, ja, så reduserer det lukkertiden (eller blender lengre ned, om man er i lukkerprioritet). Parametrene som settes er jo lengste tillatte lukkertid - ikke korteste. :roll:

 

...og siden alle forbehold må tas - om man setter lukkerprioritet til en lengre lukkertid enn den man har satt som nedre grense for auto-ISO, så er det lukkertiden satt for lukkerprioriteten, ikke auto-iso som gjelder. :)

 

Forøvrig enig i at komboen M+auto ISO er genial. Den fungerer vel også rimelig greit på 7D, men da uten mulighet for å sette en øvre tillatt iso-verdi?

 

 

Ok, greit forklart :)

 

Har ikke sjekka om en kan sette autoISOgrenser på 7D'n. Auto'n funker ihvertfall mye bedre enn på 50D føler jeg, dessuten går den opp til 3200 mot 1600 på 50D. Og ISO 1600 er mye brukt av meg og der er 7D'n et hakk bedre enn 50D, så egentlig føler jeg at "støyproblematikken" er betydelig redusert med 7D i praktisk bruk og dermed har latt den delen hvile foreløpig.

 

Tor

Lenke til kommentar
Huff , her var en dårlig test om 7D.

 

http://darwinwiggett.wordpress.com/2009/11/11/the-canon-7d/

 

Men jeg satser på at disse karene har rotet skikkelig med oppskarpingen :hmm:

Eller kanskje min datter produserer skarpere bilder med sin 1000D enn jeg kommer til å klare med min 7D :blush:

Den testen har det vært linket til før; og konklusjonen var vel at den at de ikke skjønte bæra av hva de holdt på med.

 

Så ikke at den hadde vært oppe her tidligere.

Han Darwin eller hva han heter skal visst være en duganes fotograf , men det vil jo ikke si at han har peiling på å teste et kamera.

 

Vel, resultatene stemmer ikke med hva selv en amatør fra Norges navle får til med 7D :hrm: Hvor "duganes" den fyren da er skal ikke jeg uttale meg om. Var noen som hadde en mulig forklaring på hvor det sviktet såvidt jeg husker da den saken var oppe sist(?), men egentlig bryr jeg meg lite..

 

Tor

Lenke til kommentar
Huff , her var en dårlig test om 7D.

 

http://darwinwiggett.wordpress.com/2009/11/11/the-canon-7d/

 

Men jeg satser på at disse karene har rotet skikkelig med oppskarpingen :hmm:

Eller kanskje min datter produserer skarpere bilder med sin 1000D enn jeg kommer til å klare med min 7D :blush:

Den testen har det vært linket til før; og konklusjonen var vel at den at de ikke skjønte bæra av hva de holdt på med.

 

Så ikke at den hadde vært oppe her tidligere.

Han Darwin eller hva han heter skal visst være en duganes fotograf , men det vil jo ikke si at han har peiling på å teste et kamera.

 

Vel, resultatene stemmer ikke med hva selv en amatør fra Norges navle får til med 7D :hrm: Hvor "duganes" den fyren da er skal ikke jeg uttale meg om. Var noen som hadde en mulig forklaring på hvor det sviktet såvidt jeg husker da den saken var oppe sist(?), men egentlig bryr jeg meg lite..

 

Tor

 

Nei , jeg ser den samme "testen" er oppe i flere forum med samme forundring.

Ser at noen mener det kan skyldes diffraksjon , nå er visst bildene tatt med blendere mindre enn f10, og det er jo slik at både 50D og visstnok også 7D skal ha synlig diffraksjon med blendere mindre enn f8 på grunn av pixeltettheten.

Men som deg så bryr jeg meg egentlig ikke så lenge jeg selv er fornøyd.

Lenke til kommentar
Huff , her var en dårlig test om 7D.

http://darwinwiggett.wordpress.com/2009/11/11/the-canon-7d/

Men jeg satser på at disse karene har rotet skikkelig med oppskarpingen :hmm:

Eller kanskje min datter produserer skarpere bilder med sin 1000D enn jeg kommer til å klare med min 7D :blush:

Gjentar gjerne meg selv, jeg. :)

Vel - det de bedriver her er såvidt jeg kan lese pixel peeping på 100% crop uten noen oppskarping, på bilder tatt med bitteliten blender, med kameraet som har størst pixeltetthet. Ja, det er akkurat sånn du får best bilder ut fra en 7D. :roll:

Oppskarping? Hvilken oppskarping? De har skrudd av all oppskarping, også i raw-konverteringen. På unødvendig liten blender. Min diagnose: "Nisser".

Lenke til kommentar
- snip -

 

Forøvrig enig i at komboen M+auto ISO er genial. Den fungerer vel også rimelig greit på 7D, men da uten mulighet for å sette en øvre tillatt iso-verdi?

 

Nei, dette fungerer særdeles dårlig på Canon. Her settes nemlig ISO automatisk til 400 dersom du har valgt auto ISO og M modus.

 

Auto ISO på Canon er forøvrig kun en funksjon av brennvidde, dvs det den gjør er å forsøke så langt som mulig å opprettholde minimum lukkerhastighet lik 1/brennvidde - uten at det tas hensyn til om IS er aktivisert eller ei. Dette kan faktisk være ganske så nyttig i P og A modus, men man må være klar over hva funksjonen gjør og hvorfor.

 

Men Nikon sin implementasjon av Auto ISO virker på mange måter bedre, og er i hvert fall helt annerledes. Her kan man jo også sette noen parametere som min/maks ISO som skal velges, monste akseptable lukkertid etc. Men på Nikon så tar altså ikke Auto ISO hensyn til brennvidde. Hva som egentlig er filosofien bak Nikon sin implementasjon vet jeg ikke - men det kan kanskje en av dere Nikonianere forklare?

Lenke til kommentar
- snip -

 

Forøvrig enig i at komboen M+auto ISO er genial. Den fungerer vel også rimelig greit på 7D, men da uten mulighet for å sette en øvre tillatt iso-verdi?

 

Nei, dette fungerer særdeles dårlig på Canon. Her settes nemlig ISO automatisk til 400 dersom du har valgt auto ISO og M modus.

ISO'en ble låst på iso 400 på 50d'en.

Dette er oppgradert på 7D'en, nå vandrer ISO på M programmet.

Lenke til kommentar
- snip -

 

Forøvrig enig i at komboen M+auto ISO er genial. Den fungerer vel også rimelig greit på 7D, men da uten mulighet for å sette en øvre tillatt iso-verdi?

 

Nei, dette fungerer særdeles dårlig på Canon. Her settes nemlig ISO automatisk til 400 dersom du har valgt auto ISO og M modus.

ISO'en ble låst på iso 400 på 50d'en.

Dette er oppgradert på 7D'en, nå vandrer ISO på M programmet.

Hmm, my bad! Dette er jo en gladnyhet for alle 7D eiere! Og nok et argument for min egen del for å kjøpe et 7D. Jeg hadde tenkt til å "sitte over" denne oppgraderingen men det blir nok en 7D allikevel om ikke så lenge kjenner jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...