Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ååå-nei-du-guuut :p

Canon 1000D med 18-55mm IS kit på Grønn Auto :lol::rofl:

Prøvd han å skryte på seg grommutstyr ?

Neida, jeg bare erter festen litt :p

Men ut ifra alle tidligere tråder så er ingen digitale SLR gode nok. Det er meningen etter å prøvd mange kameraer og studert DxO tabeller. De som har mye erfaring fra analog SLR, skyter de på grønn auto i en slik situasjon?

Lenke til kommentar

Men ut ifra alle tidligere tråder så er ingen digitale SLR gode nok. Det er meningen etter å prøvd mange kameraer og studert DxO tabeller. De som har mye erfaring fra analog SLR, skyter de på grønn auto i en slik situasjon?

Jeg skulle likt å sett den som ærlig kunne si at vedkommende aldri har tatt et bilde på grønn tante noen gang :whistle:

Og ikke noen grunn til å påpeke noe med andres utstyr på denne måten synes jeg ihvertfall, han skulle jo bare vise et poeng..

Tor

Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å sett den som ærlig kunne si at vedkommende aldri har tatt et bilde på grønn tante noen gang :whistle:

Og ikke noen grunn til å påpeke noe med andres utstyr på denne måten synes jeg ihvertfall, han skulle jo bare vise et poeng..

Tor

Tror du har en her :) Husker jeg rett så brukte jeg aldri grønn auto, P, Av og Tv var programmene jeg brukte på 50 D, little granne A-Deep også.

Sportsprogrammet brukte jeg en tur, og største bakdelen jeg fant på det programmet var at lysmålingen er evaluerende (jeg ønsket spot måling)

Lenke til kommentar

To kjappe, men seriøse spørsmål:

1. Tåler 7D+Canon 24-105 å ta bilder i snøvær, (også med linsa rettet opp mot snøen)? Snakker ikke om snøstorm... (Kan man være helt trygg? Må utstyret legges til tørk etterpå?)

2. Hva er det aller beste å bruke for å fjerne støv og fingermerker (evt vannmerker fra snø..) fra linsen (eksternt)? Vil gjerne ha en link/navn til produkt og veiledning til utførelse.

Lenke til kommentar
To kjappe, men seriøse spørsmål:

1. Tåler 7D+Canon 24-105 å ta bilder i snøvær, (også med linsa rettet opp mot snøen)? Snakker ikke om snøstorm... (Kan man være helt trygg? Må utstyret legges til tørk etterpå?)

2. Hva er det aller beste å bruke for å fjerne støv og fingermerker (evt vannmerker fra snø..) fra linsen (eksternt)? Vil gjerne ha en link/navn til produkt og veiledning til utførelse.

Hvis ikke snøværet er for ille så klarer selv en 500D med 18-55mm seg greit. Den kombinasjonen du spør om tåler nok bortimot en snøstorm. Det som er viktig er å aklimatisere utstyret når du tar det med inn. Det kan også være greit å ha med et lite håndkle eller ligende å tørke vekk det verste av fuktigheten mens du holder på.

Jeg bruker en mikrofiber-klut av ukjent merke for å rense mine objektiver. Den er laget for opptikk, ikke kjøkkenutstyr - det er det viktigste å passe på.

Er flekkene på frontelementet ekstra ille så har jeg brukt bitte-litt isopropanol på kluten.

Tom

Lenke til kommentar

1. JA, men ha noe over objektivet. Ikke tørk med ei fille etc. slik du gjør med kjøkkenbenken e.l. Bruk et mykt badehåndkle som tar til seg vann, pakk kamera inn i håndkledet og la det ta til seg vannet.

2. Jeg bruker litt vann eller svak brillerens på en brilleklut e.l. Det er glass, ikke glas :)

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Tor

I og med at Festen har fjernet sin post ser jeg ingen fare med og spørre hvorfor,og det at grunnlaget for bildet ble kommentert på den måten indikerer at han angret seg og slettet posten.

Hvorfor han gjorde det får være opp til han men selv,personlig så lar jeg poster stå i tykt og tynt.

Det hender at jeg bruker firkant/P hvis situasjonen ikke gir tid til og sette opp kameraet,har en stygg uvane og glemme å tilbakestille kamerautstyret etter forrige skyting og det hender da at første bilde blir ubrukelig og det enkelste da er og vri på hjulet til auto hvis tiden ikke strekker til.

Hva er det aller beste å bruke for å fjerne støv og fingermerker (evt vannmerker fra snø..) fra linsen (eksternt)? Vil gjerne ha en link/navn til produkt og veiledning til utførelse.

Jeg har bestandig noen dedikerte våtservietter i baggen/lomma er utrolig fine til å fjerne fettflekker/støv også er de antistatiske,i tillegg så bruker jeg en lenspen.

Lenke til kommentar

Til ekstremvær er det en fordel med filter - her er det en god idé med UV-filter. Flere av Canons L-objektiver med værtetting er nemlig kun "værtettet" hvis de også får et filter foran.

Lenke til kommentar

24-105 trenger UV-filter for å være værtett? Høres utspekulert ut... Anbefaler dere andre det for bruk i snøvær?

Takk for svar i hvert fall. Som vanlig sier alle forskjellige ting mht linserens. Lurer på hva som er absolutt best... Kanskje lenspen-børsten og mikroklut kombinert. Andre syn på mikroklut kontra våtservietter som nevnt over?

Lenke til kommentar

..Som sagt er det mange L-objektiver som krever filter for komplett værtetting. Fra review hos The Digital Picture:

Weather sealing seals the deal if you are going afield - note that Canon recommends a UV filter for complete weather sealing on this lens.

Ikke nødvendigvis UV-filter, men et filter. Et filter tetter foran også, så det heller ikke kommer inn fukt der. Er ikke helt sikker på hvorfor dette skulle være utspekulert.

Det er jo en lang diskusjon om man helst bør bruke filter, solblender eller andre måter å beskytte frontelementet, men for værtetting bør man altså (også) bruke filter.

Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis UV-filter, men et filter. Et filter tetter foran også, så det heller ikke kommer inn fukt der. Er ikke helt sikker på hvorfor dette skulle være utspekulert.

Om det er sant, så er det åpenbart utspekulert, fordi det tvinger forbrukeren til å kjøpe et filter, som uansett hvordan man vrir og vender på det reduserer optisk kvalitet (om alt annet er perfekt i filterglasset, så stjeler coatingen 1-2% lys og f.eks Hoya/Kenko introduserer et ørlite fargestikk), for å få en egenskap man har forventet i sitt nye "værtettede" L-objektiv.

Hvorfor en værtetting ikke skulle gjelde foran er vanskelig å forstå.

PS: Canon reccommends the use of Canon filters for best performance and protection. :thumbup:

Edit: Forøvrig ville jeg ikke vært det minste redd for å trekke med en 24-105 uten filter ut i en hvilken som helst snestorm. Problemet er grovt overdrevet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hvorfor en værtetting ikke skulle gjelde foran er vanskelig å forstå.

Det er kun objektiver hvor utvidelse ved zoom skjer inni objektivet, men hvor ett ytre statisk element mangler. Så 17-40 og 16-35 trenger filter for komplett værtetting siden fronten har manglende pakninger. 70-200 derimot har et ytre element som står fast.

Men jeg ser ingen grunn til at man må ha filter på 24-105 for komplett værtetting.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Selve fronten er forseglet, men det er den indre tuben som kan dra med seg fuktighet. Ser forøvrig ikke problemet med denne "hypen". Har mistet en liter vann over D700 med 50mm 1.4 G og det tok aldri skade, selv flere måneder etterpå. Heller ikke 5 cm snø oppå 5D MkII (som enkelte kaller pappkamera) og 24-70 etter tre timer ute i sludd og regn.

Min største bekymring er at utstyret over tid utvikler sopp og dritt om man ikke tørker utstyret etter fuktig bruk.

Lenke til kommentar

Tor

riktig, dessuten sto kameraet egentlig i P, det jeg har tatt nesten alle bildene med, det hadde bare vridd av å ligge i en trang laptopbag.

Lenke til kommentar

Jeg gikk og så på en 7D. Endte med å kjøpe et.

Jeg ble litt overrasket da jeg pakket opp kameraet, fordi det ikke var noen tapebiter som måtte åpnes for å komme til kameraet, og heller ikke noen beskyttelsesfolie på LCD skjermen. Pussig. Har jeg fått et kamera som noen har returnert? Og i så fall - hvorfor har de returnert det???

Da jeg slo på kameraet kom det opp og ba om klokkeslett og dato, og bildene begynte på 0, så det er forhåpentligvis greit. Firmware 1.1.0. Men det går jo an å slette alle inntillinger...

Selv om jeg kommer rett fra 20D synes jeg kameraet er umiddelbart litt vanskelig å få gode bilder med, selv med 17-55 f2.8 objektivet. Faktisk synes jeg det yter dårligere i dårlig lys enn 20D, og det var jo ikke akkurat poenget... Vel, jeg får bla meg videre gjennom manualen og kikke og prøve. Det er en avansert sak det her, og jeg gjør sikkert feil.

Endret av peu
Lenke til kommentar
Jeg gikk og så på en 7D. Endte med å kjøpe et.

Jeg ble litt overrasket da jeg pakket opp kameraet, fordi det ikke var noen tapebiter som måtte åpnes for å komme til kameraet, og heller ikke noen beskyttelsesfolie på LCD skjermen. Pussig. Har jeg fått et kamera som noen har returnert? Og i så fall - hvorfor har de returnert det???

Da jeg slo på kameraet kom det opp og ba om klokkeslett og dato, og bildene begynte på 0, så det er forhåpentligvis greit. Firmware 1.1.0. Men det går jo an å slette alle inntillinger...

Selv om jeg kommer rett fra 20D synes jeg kameraet er umiddelbart litt vanskelig å få gode bilder med, selv med 17-55 f2.8 objektivet. Faktisk synes jeg det yter dårligere i dårlig lys enn 20D, og det var jo ikke akkurat poenget... Vel, jeg får bla meg videre gjennom manualen og kikke og prøve. Det er en avansert sak det her, og jeg gjør sikkert feil.

Skal ikke være noen tapebiter eller folie på, var ikke det på mitt 50D heller og da heller ikke på 7D, huset lå jo i en egen bobleplastposegreie, er nok beskyttelse det. Firmwaren er den nyeste og den samme som var i mitt da jeg kjøpte i slutten av november.

Nå vet ikke jeg hva 20D er god for, men syntes det du sier var noe merkelig? For jeg har som sagt 50D i tillegg og 7D'n ga like bra resultater pluss det bittelille ekstra med en gang, selv med fabrikkens oppsett på det meste. Kan du spesifisere mer omkring hva du mener med dårligere?

Tor

Lenke til kommentar

FWIW så hadde 20D en rasende god sensor, med omtrent samme pixeltetthet som 5D2.

Det er bare å sammenligne grafene på DxO-mark. Hva gjelder bildekvalitet har fremskrittene vært mikroskopiske. Det man får ved en oppgradering fra 20D til 7D er likevel betydelig når det kommer til (spesielt) AF og hurtighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...