Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
se#: Et ordtak sier følgende: Er ikke bildet bra nok er du ikke nært nok. Kan sikkert tolkes mange veier, men jeg ser ingen kamera som ikke egner seg for beskjæring og print.
Det var vel salige Robert Capa som sa det. Og meningen han la i det var rett og slett at man burde gå fysisk nærmere motivet, ikke noe teleobjektiver her i gården. Men så døde han også av å gå på en landmine.

Jeg er enig med Shocktrauma at litt margin så man er sikker på å ikke kutte noe essensielt er en fordel, men på mange fuglebilder er det ikke snakk om å bruke 50% av pikslene, men kanskje 10% i de verste tilfellene.

Robert Capa har sikkert mye rett, men med begrenset busjett og lite samarbeidsvillige fugler så er faktisk maks tele, høy Iso og kraftig beskjæring eneste alternativ til å ikke ta noe bilde. Å la være kan jo være et bra alternativ, men gir lite trening i fuglefotografering.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke optimistisk på dommen fra dxomark. Den kommer nok ikke før alle har kjøpt 7D. :mrgreen:

Vel - dxomark-dommer er vel de minst interessante anmeldelsene man kan lese der ute? Det er såvidt jeg forstår kun akademisk korrekte lab-tester..

Jeg sitter med det inntrykket at DXOmark er fine tester for de som liker å krangle om hvilket kamera som er best av de ikke har ...

Tom

Lenke til kommentar
Jeg er ikke optimistisk på dommen fra dxomark. Den kommer nok ikke før alle har kjøpt 7D. :mrgreen:

Vel - dxomark-dommer er vel de minst interessante anmeldelsene man kan lese der ute? Det er såvidt jeg forstår kun akademisk korrekte lab-tester..

Var det ikke DxO-mark som regnet sensoren på Lumix LX3 for å være bedre enn D2? Eller kanskje det var G11.

Lenke til kommentar
Var det ikke DxO-mark som regnet sensoren på Lumix LX3 for å være bedre enn D2? Eller kanskje det var G11.
Tja, det er jo faktisk ikke så mye arbeid å finne ut av det, det er bare å gå på www.dxomark.com og slå opp de to kameramodellene.

Men for å svare på spørsmålet ditt: nei. Hverken LX3 eller G10 (de har ikke testet G11 ennå) får bedre score enn noen av D2-modellene. Sensoren i LX3 (et kompaktkamera fra 2008) kommer nesten opp mot den i D2H (som ble lansert i 2003).

Uansett, så er etter min mening ikke sluttscoren det interessante ved testene deres, det er tallene bak den.

Lenke til kommentar

Jeg sitter med det inntrykket at DXOmark er fine tester for de som liker å krangle om hvilket kamera som er best av de ikke har ...

Tom

Hehe, vel det er ikke mitt inntrykk. Dxomark måler kvaliteten på "filmen" man bruker i kameraet, noe noen av oss syns er relevant.

Lenke til kommentar
Hehe, vel det er ikke mitt inntrykk. Dxomark måler kvaliteten på "filmen" man bruker i kameraet, noe noen av oss syns er relevant.

De måler ikke kvaliteten på sensoren. De måler noen aspekter ved kvaliteten på sensoren - dynamisk range, mengde støy, farger.

Derimot måler de ikke detaljnivå, om støyen er pen eller forstyrrende, om det er andre ting med bildene som er forstyrrende etc etc. Kvaliteten på huset er ikke en gang med..

Det er rene tall - for rene. De gir kun noe i kontekst, og det er alt for mange som kikker på tallene ute av kontekst. For eksempel er (såvidt jeg forstår) scoren på de forskjellige parametrene tatt i sammenheng med oppløsningen på kameraene.

For meg er det ikke interessant å se på to grafer for å sammenligne støy - jeg vil heller se på sammenligningsbilder og se hvilke jeg synes er best.

Sammenligner jeg dxo-tallene for 5DmkII og D700 direkte, så grisebanker D700 5D2 i Low-Light ISO.

Ser jeg på testbilder er det derimot vanskelig å kåre en vinner på høy iso - kanskje ørbittelite i favør D700 - andre bilder andre veien. Har D700 mindre støy pr. pixel på høy ISO? Helt klart. Hvilket hus gir mest detaljer pr. sensorareal på høy ISO? Hum - det ble plutselig mye vanskeligere å avgjøre.

Totalt scorer sensoren på D700 litt høyere, men skal du se på stoore prints vil 5D2 nok klart vinne over D700, på grunn av markant høyere oppløsning og detaljer. Er det reflektert i tallene? Nja - kun hvis du tar tallene i forhold til det de kan sammenlignes direkte med - et annet hus med eksakt like stor sensor og eksakt lik oppløsning.

De tingene jeg mener er de store fortrinnene på D700 kommer ikke fram her i det hele tatt - fantastisk autofokus, høy skuddtakt, og flere tekniske finesser.

Et fullframe kamerahus med 600x400 pixler med dagens teknologi burde sånn sett kunne gi full pott på alle Dxo-parametrene. Er det dermed et bedre kamerahus? Neppe.

Problemet med Dxo-tallene er at de som regel ikke ses i kontekst, og at vi mennesker er altfor glade i å måle tall opp mot hverandre. Det er farlig å måle ting i tall, for da begynner man ofte å måle dem for mye opp mot hverandre.

Lenke til kommentar

De måler ikke kvaliteten på sensoren. De måler noen aspekter ved kvaliteten på sensoren - dynamisk range, mengde støy, farger.

Derimot måler de ikke detaljnivå, om støyen er pen eller forstyrrende, om det er andre ting med bildene som er forstyrrende etc etc. Kvaliteten på huset er ikke en gang med..

Å ta med kvaliteten på huset er vel ikke vesentlig for å måle hvor bra en sensor er? Synes egentlig det er helt greit å få slike tall, men de betyr, som du sier, ingenting ene og alene. Men at de ikke betyr noe i det hele tatt, blir feil, da de sier noe om kvaliteten på sensoren. Og personlig synes jeg slike tall er et friskt pust innimellom alle testene som "synser" seg til et resultat.

Lenke til kommentar

<h4 class="post_title">Canon EOS 7D gets high marks all around</h4>http://www.engadget.com/2009/11/07/canon-eos-7d-gets-high-marks-all-around/

Canon's EOS 7D is a pretty grandiose piece of image-recording equipment, whether you're talking about its size, features or price. You're probably aware of the 18 megapixel APS-C sensor and dual DIGIC 4 processors already, but we've all had to be a bit more patient than usual in waiting for the pro reviews to come out. Dpreview doesn't disappoint though, with a thoughtful 31-page tome awaiting the keen reader, and we've also got more digestible video reviews from DPhoto Journal for the less patient among you. If you're after direct comparisons against competing models, such as the Nikon D300s, you'll find those sprinkled in among the reviews as well, with Cameratown throwing in a direct head-to-head with Canon's own 5D Mark II. The 7D was found to produce "virtually no visible noise" all the way up to ISO 1600, and scored further points for its gorgeous 100 percent frame-covering viewfinder and fast 19-point AF. With a weather-sealed, highly ergonomic body design, ridiculously fast processing and a sensor so good that "in most situations the lens, rather than the camera, is likely to be the limiting factor," the only thing reviewers could criticize was the somewhat uncompetitive pricing, but that's likely to soften with time anyway. Read on... if you dare.

Read - dpreview review

Read - Photography Blog review

Read - Tech Radar review

Read - DPhoto Journal video roundup

Read - Cameratown comparison with 5D Mark II

Lenke til kommentar

Jeg har slitt med å få skikkelig sving på 7D men nå som det har løsnet litt så må jeg si at det et fantastisk kamera. En kommentar må være at den setter utrolige krav til objektivet og spesiellt 18-135 har jeg ikke fått til å fungere tilfredstillende på denne. Samtidig så fungerer 50L og 70-200 utrolig bra.

Eks fra Race to Dubai med 70-200

post-72886-1259107618_thumb.jpg

Og med 50L under utrolig vanskelige forhold med en uheldig modell :-)

post-72886-1259107753_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Og nå fikk 7D-klubben et nytt medlem :cool:

Freste inn til Stavanger Foto i formiddag, de har jo messetilbud. I tillegg må jeg si at det er veldig greit med en sjappe som tar gammelt utstyr i innbytte, dermed ble jeg kvitt den gamle 400D'n og det sløve Sigma-objektivet (70-300). Fikk 3300,- for de dingsene i innbytte, og hadde neppe fått mer om jeg solgte de privat. Dermed betalte jeg såvidt over 11.000 for 7D inklusive ekstra batteri + 16GB extreme pro sandisk cf-kort. Not bad for en times bytur..

Dermed er 50D'n justert ned til reserve..

Tor

Lenke til kommentar

Freste inn til Stavanger Foto i formiddag, de har jo messetilbud. I tillegg må jeg si at det er veldig greit med en sjappe som tar gammelt utstyr i innbytte, dermed ble jeg kvitt den gamle 400D'n og det sløve Sigma-objektivet (70-300). Fikk 3300,- for de dingsene i innbytte, og hadde neppe fått mer om jeg solgte de privat. Dermed betalte jeg såvidt over 11.000 for 7D inklusive ekstra batteri + 16GB extreme pro sandisk cf-kort. Not bad for en times bytur..

Tor

Heldiggris som bor så nærme da. Synes jeg så at det var ett bra messetilbud på 5D mk II også....
Lenke til kommentar

Tor

Heldiggris som bor så nærme da. Synes jeg så at det var ett bra messetilbud på 5D mk II også....

Ja, er skikkelig gode tilbud. Synd 5DII er såpass treg ellers kunne jeg vurdert det og, men da ville jeg måtte gjøre noe ekstra med objektivutvalget i tillegg siden cropfaktoren forsvant.

Tipper de nok girer opp speeden og oppgraderer fokussystemet i neste utgave, men det kommer nok ikke før til neste høst tipper jeg, 5DII er jo ikke mer enn rett over året gammelt(?)

Ellers synes jeg som sagt det er flott at de tar innbytte i den sjappa, noe jeg aldri har hørt om før.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Tor

Da må jeg gratulere,du sitter med 2 topp kamera :cool:

Lenke til kommentar

Tor

Da må jeg gratulere,du sitter med 2 topp kamera :cool:

Jo takk, måtte bare ta det nå med den messeprisen og samt at jeg ble kvitt noe av det gamle som bare samlet støv. Når det gjelder objektiv venter jeg til etter nyttår for å se om det virkelig kommer et nytt 100-400 som ryktene sier.

Første inntrykket da jeg pakket ut huset og fikk det i hånda var "50D med noen småjusteringer". Og det er liten forskjell i grep og følelse. Noe som er ok da 50D er som skapt til mine labber.

Nå har jeg testet litt i menyer og settinger, herre min hatt - det er liksom ingen ende på noe. I tillegg har jeg skumlest mye på nettet omkring sone-AF'n til 7D brukt på flygende saker. Foreløpig ser det ut til at de fleste bruker sone-AF (det midtre feltet seff). Men en snakket om kryss/diamantsone, den har ikke jeg funnet enda, dvs jeg har ikke letet heller særlig mye.

I tillegg er det variende måter de setter opp "resten" på ser jeg til flygende fugler. Noen med blenderprioritet og andre med lukkeprioritet. Men helst med lukketider på minimum 1/1000 sek. Og da undres jeg på hvordan de får såpass lav ISO som de fleste jeg har lest om. Eller mange bruker jo optikk som koster en halvstor merce cab i USA der de fleste postene jeg har lest stammer fra. Ikke nok med det så ser det ut til at mange ikke tar bilder uten at forholdene (lyset) er 150%. Med andre ord ville de kun tatt bilder rundt midtsommers i Norge, hva de gjør i mellomtiden er usikkert, kanskje spiller golf eller krangler på forum.

Det var sol da jeg reiste ut for å kjøpe huset, når jeg kom hjem så bøttet det ned, noe det gjør enda. Så noen testskudd ut vinduet jekket ISO'n straks opp til 3200.

Tor

Lenke til kommentar
I tillegg er det variende måter de setter opp "resten" på ser jeg til flygende fugler. Noen med blenderprioritet og andre med lukkeprioritet. Men helst med lukketider på minimum 1/1000 sek. Og da undres jeg på hvordan de får såpass lav ISO som de fleste jeg har lest om. Eller mange bruker jo optikk som koster en halvstor merce cab i USA der de fleste postene jeg har lest stammer fra.
Lysforholdene i USA er jevnt over langt bedre enn her, uansett årstid. Dermed kan man også klare seg med langt lavere ISO-verdier. Det er en av de store utfordringene med fotografering i Norge, og især Nord-Norge om høsten og vinteren...
Lenke til kommentar
Nå har jeg testet litt i menyer og settinger, herre min hatt - det er liksom ingen ende på noe. I tillegg har jeg skumlest mye på nettet omkring sone-AF'n til 7D brukt på flygende saker. Foreløpig ser det ut til at de fleste bruker sone-AF (det midtre feltet seff). Men en snakket om kryss/diamantsone, den har ikke jeg funnet enda, dvs jeg har ikke letet heller særlig mye.
Er ikke helt sikker Tor, men du kan aktivisere flere AF muligheter, se side 212 i manualen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...