Boralis Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Vi må heller ikke glemme pixelhysteriet,Canon er nødt til og oppgradere sensoren for å kunne presse mer pixel inn i sensoren uten at det fotografiske resultatet blir dårligere en tidligere modeller. Hovedkundegruppen ser nok på større antall pixel som en fordel. Ja men det er vel begrenset hvor mange pixler en kan presse inn på crop , og skal det fortsette slik så ser jeg for meg en 7D mk ll med FF brikke Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Vi må heller ikke glemme pixelhysteriet,Canon er nødt til og oppgradere sensoren for å kunne presse mer pixel inn i sensoren uten at det fotografiske resultatet blir dårligere en tidligere modeller. Hovedkundegruppen ser nok på større antall pixel som en fordel. Ja men det er vel begrenset hvor mange pixler en kan presse inn på crop , og skal det fortsette slik så ser jeg for meg en 7D mk ll med FF brikke Jeg tror det ikke er spørsmål om hvor mye,men hvordan få plass til mer. Ikke at det er noe problem,vil heller si det er en fordel "med litt moderasjon" så lenge markedsavdelingene presser på for og få plass til mest mulig pixel,vil utviklerne være i konstant utviklingsfase for å forbedre sensorer noe som på sikt vil gi oss de ultimate sensorene på både skarphet og fargegjengivelse. Hvis produsentene har den oppfatelsen at nå går det ikke an å få plass til flere pixel vil vi ikke se noe bedre på lang tid,kan hende at produsentene heller da putter alt mulig annet inn i husene for og holde salgstrykket oppe. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Joda,men jeg tenker på xxD serien kontra xD serien og da blir det vel "naturlig" at xD serien ender på FF og at xxD serien blir crop og får utnytte det som er igjen (om en kan si det slik) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Joda,men jeg tenker på xxD serien kontra xD serien og da blir det vel "naturlig" at xD serien ender på FF og at xxD serien blir crop og får utnytte det som er igjen (om en kan si det slik) Det var slik jeg tenkte før 7D kom - at xD ville blir ren FF. Nå ser det ut til at Canon satser på professionelle 1.6x crop kameraer også. Så 7D Mk II, III osv vil nok forbli 1.6x crop. Hvor lenge Canon kommer til å øke antall piksler er et godt spørsmål. Tom Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Joda,men jeg tenker på xxD serien kontra xD serien og da blir det vel "naturlig" at xD serien ender på FF og at xxD serien blir crop og får utnytte det som er igjen (om en kan si det slik) Det var slik jeg tenkte før 7D kom - at xD ville blir ren FF. Nå ser det ut til at Canon satser på professionelle 1.6x crop kameraer også. Så 7D Mk II, III osv vil nok forbli 1.6x crop. Hvor lenge Canon kommer til å øke antall piksler er et godt spørsmål. Tom Hva med 1,3 crop på fremtidens 7D? Kan man bruke samme objektivene som til 1,6? Tviler og på at 7D vil bli ff, da mister det både speed og annet og konkurrerer direkte med 5D-serien. Tor Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Joda,men jeg tenker på xxD serien kontra xD serien og da blir det vel "naturlig" at xD serien ender på FF og at xxD serien blir crop og får utnytte det som er igjen (om en kan si det slik) Det var slik jeg tenkte før 7D kom - at xD ville blir ren FF. Nå ser det ut til at Canon satser på professionelle 1.6x crop kameraer også. Så 7D Mk II, III osv vil nok forbli 1.6x crop. Hvor lenge Canon kommer til å øke antall piksler er et godt spørsmål. Tom Hva med 1,3 crop på fremtidens 7D? Kan man bruke samme objektivene som til 1,6? Tviler og på at 7D vil bli ff, da mister det både speed og annet og konkurrerer direkte med 5D-serien. Tor Tja 1,3 er jo også en mulighet. Joda jeg ser "faren" med at 7D med FF blir en direkte konkurent til 5D mk ll, ja den ville vel faktisk utkonkurere 5D mk ll Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Hva med 1,3 crop på fremtidens 7D? Kan man bruke samme objektivene som til 1,6? Neppe. Da kan ikke eksisterende 7D brukere med EF-S glass oppgradere. Tom Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Joda,men jeg tenker på xxD serien kontra xD serien og da blir det vel "naturlig" at xD serien ender på FF og at xxD serien blir crop og får utnytte det som er igjen (om en kan si det slik) Det var slik jeg tenkte før 7D kom - at xD ville blir ren FF. Nå ser det ut til at Canon satser på professionelle 1.6x crop kameraer også. Så 7D Mk II, III osv vil nok forbli 1.6x crop. Hvor lenge Canon kommer til å øke antall piksler er et godt spørsmål. Tom Jeg er enig med deg Tom, mange trodde at 7D ville bli en billigere utgave av 5D men med ff, så kom den som en 1,6x crop kamera. Har ingen tro på at 7D mkII will bli noe annet enn ett 1,6 x crop kamera. Det er litt interesant med 60D'en, når den kommer eller hvis den kommer. Fikk batterigrep og ekstra batteri idag, nå er det bare vidvinkel og fastobjektiv i ønskelista :!: Endret 8. november 2009 av hertugen Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Vet ikke helt hva funksjonen kalles, men kan man skyte en serie med bilder hvor ett er undereksponert med +/- et blendertrinn og ett er riktig eksponert? Vet D300 har denne funksjonen. Står mellom D300s og 7D, om jeg skal kjøpe nytt kamera. Vil antall megapiksler rettferdiggjøre valget av 7D? Hvilken andre fordeler vil jeg finne ved 7D? Endret 9. november 2009 av KristofferB Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Vet ikke helt hva funksjonen kalles, men kan man skyte en serie med bilder hvor ett er undereksponert med +/- et blendertrinn og ett er riktig eksponert? Vet D300 har denne funksjonen. Står mellom D300s og 7D, om jeg skal kjøpe nytt kamera. Vil antall megapiksler rettferdiggjøre valget av 7D? Hvilken andre fordeler vil jeg finne ved 7D? Braketing heter det,alle nyere kameraer har mulighet til denne funksjonen. Når det gjelder antall megapixel så er ikke det som frister først og fremst ved kjøp av 7D selv om det kan være greit i enkelte situasjoner hvor man må klippe kraftig i et bilde,det negative er at man trenger objektiver i de ypperste klassene for og rettferdiggjøre så mange megapiksel. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Tviler og på at 7D vil bli ff, da mister det både speed og annet ... Hva er det med sensor-størrelse som gjør at et kamera nødvendigvis må bli treigere? Dersom du baserer deg på observasjoner av kamera som faktisk er tilgjengelig så kan det jo være at det er en bevisst prioritering av Canon og co å prioritere andre ting enn hastighet (f.eks oppløsning, bildekvalitet), eller å holde igjen hastigheten på FF for å skape to forskjellige markeder? -k Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hva er det med sensor-størrelse som gjør at et kamera nødvendigvis må bli treigere? Opptil flere ting. Typisk er det større oppløsning når sensoren er to og en halv gang så stor, og derfor flere data som skal prosesseres og overføres. Det er også to og en halv gang så stort speil og gardiner - det tar litt mer tid å flytte speilet. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Tviler og på at 7D vil bli ff, da mister det både speed og annet ... Hva er det med sensor-størrelse som gjør at et kamera nødvendigvis må bli treigere? Dersom du baserer deg på observasjoner av kamera som faktisk er tilgjengelig så kan det jo være at det er en bevisst prioritering av Canon og co å prioritere andre ting enn hastighet (f.eks oppløsning, bildekvalitet), eller å holde igjen hastigheten på FF for å skape to forskjellige markeder? -k Jo lavere nummer i modellseiren jo høyere rakning på Canonstigen. 7D er rangert lavere enn 5D pga sistnevntes fullformatsensor, og derfor vil aldri hveken en 7D Mark II eller XXD bli fullformat. Men Canon har en modellserie i ermet enda, nemlig plassen til et stjernehus fra filmtiden - EOS 3. Et kamera med meget gode spesifikasjoner i et relativt kompakt hus. På mange måter er 7D der, men da med liten sensor. Så vi får se når de finner det for godt å dra frem 3D, men den kommer nok.. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Hva er det med sensor-størrelse som gjør at et kamera nødvendigvis må bli treigere? Opptil flere ting. Typisk er det større oppløsning når sensoren er to og en halv gang så stor, og derfor flere data som skal prosesseres og overføres. Det er også to og en halv gang så stort speil og gardiner - det tar litt mer tid å flytte speilet. Oppløsning er en sekundær effekt. Ingenting ved FF krever at man har >20 megapixler. Det er kunder/markedsavdeling som har avgjort at det er mer lønnsomt å dytte mange pixler inn i store sensorer. Dersom man hadde lagd en FF med 15 megapixler og samme prosesseringskraft som 50D så burde de digitalt sett være like rask. Dersom man hadde lagd en FF med 30 megapixler og den doble regnekraften av 50D så burde de digitalt sett være like rask. Kommentarene dine om mekanikk kan jeg for lite om til å svare på. Er det virkelig mekanikken som begrenser hastigheten, og ikke digitale busser, cache, dsp og lagring? -k Endret 9. november 2009 av knutinh Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Kommentarene dine om mekanikk kan jeg for lite om til å svare på. Er det virkelig mekanikken som begrenser hastigheten, og ikke digitale busser, cache, dsp og lagring? Jeg tror ikke nødvendigvis at hardware er begrensende. Nikon D3 er vel ikke utpreget treg ? Tom Lenke til kommentar
eilert Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 IKKE imponert over bildekvaliteten på 7d : http://villmarkshistorier.blogspot.com/200...liteten-pa.html Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 IKKE imponert over bildekvaliteten på 7d : http://villmarkshistorier.blogspot.com/200...liteten-pa.html Ikke hvis du sammenligner med fullframe-kamera, nei. ..Og i hvert fall ikke hvis du kikker på 100% crop. "Bildekvaliteten er jo forbedret fra f.eks 40d." Ja? Hva er da problemet? Kvaliteten pr. pixel er bedre enn tidligere kameraer med 1.6 crop, men dårligere enn fullframe-kameraer som har større sensorareal pr. pixel - og du er overrasket fordi... ? Tenk også på at de mindre pixlene setter større krav til både sensor og optikk. Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 IKKE imponert over bildekvaliteten på 7d : http://villmarkshistorier.blogspot.com/200...liteten-pa.html Så den ER bedre enn forgjengerne, men IKKE bedre enn FF? For meg høres det ur som om Canon har truffet spikeren på hodet. Det var vel ingenting som som skulle tilsi at det skulle bli en revolusjon med tanke på bildekvaliteten fra 40/50, men bedre har den jo blitt. Kanskje en får legg skylden på urealistiske forventninger ? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 IKKE imponert over bildekvaliteten på 7d : http://villmarkshistorier.blogspot.com/200...liteten-pa.html Om du skal skrive ut i A1 sier han vel, skulle bare mangle at ikke bildekvaliteten skulle være litt bedre med FF da, hadde den ikke det vært så hadde vel hele vitsen med FF vært borte For oss vanlige døde som skriver ut i A4/A3 så er det mikroskopiske forskjeller, jeg klarer iallefall ikke å skille 5D mk ll og 7D da Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Det er jo bare en meningsytring, og vi får ikke vite nok til å kunne dra nytten av den. Jeg sitter med en masse spørsmål: Er samme optikk brukt? Fokuser 7D riktig? Er samme blender/lukkertid/ISO og motiv brukt? Forskjellen i oppløsning mellom 7D og 5D Mk II er under 10%, så forskjellen burde være liten. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå