tomsi42 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Jeg venter i spenning på dxomark Det er en test jeg kommer til å forbigå med stillhet da det gir meg ingenting. Men det blir artig å lese Foto.no sitt skråblikk og testene i norske Fotografi og svenske Foto. Og så fikk vi jo bekreftet at trådens tittel var HELT PERFEKT Don't even go there ... Tom Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Ser ut som det nye autofokussystemet fungerer tilfredsstillende,eneste de hadde og bemerke negativt var liveview/fokus. En funksjon jeg ikke har fått prøvd noe enda, eller rettere sagt, det er flere ting jeg ikke har fått prøvd noe særlig enda. Kamera er jo nytt og en har jo andre ting en skal gjøre, er iallefall meget godt fornøyd med kameraet så langt Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Kjøpelysten ble dessverre ikke stagget etter og ha lest hele testen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Og så fikk vi jo bekreftet at trådens tittel var HELT PERFEKT Bare troll som sier noe annet. 7D er et flaggskip blant crop-kamera. ..Og uten tvil Canons fremste av slagsen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Bare troll som sier noe annet. 7D er et flaggskip blant crop-kamera. ..Og uten tvil Canons fremste av slagsen. Hadde jeg ikke bestemt meg for å bli system-bigamist; så hadde dette vært mitt neste kamera. Tom Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Tipper det satt en del personer på gjerdet og håpet på negativ kritikk i denne testen, men det ble bemerkelsesverdig stille og godt er det Lenke til kommentar
se# Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Tipper det satt en del personer på gjerdet og håpet på negativ kritikk i denne testen, men det ble bemerkelsesverdig stille og godt er det Jeg klamrer meg fortsatt til gjerdet, må jo innrømme at jeg "håpet" på litt negativ omtale slik at jeg skulle slippe å kjøpe 7D, men dette var ille. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Jeg klamrer meg fortsatt til gjerdet, må jo innrømme at jeg "håpet" på litt negativ omtale slik at jeg skulle slippe å kjøpe 7D, men dette var ille. Du må nok begynne å spare Tom Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Jeg klamrer meg fortsatt til gjerdet, må jo innrømme at jeg "håpet" på litt negativ omtale slik at jeg skulle slippe å kjøpe 7D, men dette var ille. Du må nok begynne å spare Tom Vi kan jo opprette et fond for trengende fotografer med ønske om å konvertere Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 må jo innrømme at jeg "håpet" på litt negativ omtale slik at jeg skulle slippe å kjøpe 7D, men dette var ille. At your pleasure.... K-7: (in none of our several hundred real-life sample shots that we took while working on this review did we have any issues with focus accuracy) EOS 7D: As usual we shot a few hundred real-life sample shots while working on this review and only had a very small number of pictures that were not focused properly. Sikkert ikke nok til å få deg på bedre tanker, men skulle du allikevel ende opp med en EOS7d (gud forby) så kan du nok trøste deg med at det _er_ et bra kamera. (Siden jeg beveger leppene når jeg skriver så må jeg nå gå å vaske munnen min med såpe og sprit. (tror jeg dropper såpen..) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) At your pleasure.... K-7: (in none of our several hundred real-life sample shots that we took while working on this review did we have any issues with focus accuracy) EOS 7D: As usual we shot a few hundred real-life sample shots while working on this review and only had a very small number of pictures that were not focused properly. Sikkert ikke nok til å få deg på bedre tanker, men skulle du allikevel ende opp med en EOS7d (gud forby) så kan du nok trøste deg med at det _er_ et bra kamera. (Siden jeg beveger leppene når jeg skriver så må jeg nå gå å vaske munnen min med såpe og sprit. (tror jeg dropper såpen..) Det du beleilig () glemmer å nevne, er at Pentax fokuserer på en annen måte enn de andre. Etter å fokusert første gang, så tar Pentax husene og finjustere en siste gang. Første del av fokusrutinen er lik det "alle andre" bruker. Fordelen er som du sier, focus treffer hver gang. Ulempen er at motivet innimellom har flydd sin vei. Det som jeg syntes var interessant av K-7 og 7D sammenligningen var K-7 på JPEG var klart dårligere enn alle andre på støy. Men på RAW var den nesten like god. Tom Endret 6. november 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Det du beleilig () glemmer å nevne, er at Pentax fokuserer på en annen måte enn de andre. Etter å fokusert første gang, så tar Pentax husene og finjustere en siste gang. Første del av fokusrutinen er lik det "alle andre" bruker. Fordelen er som du sier, focus treffer hver gang. Ulempen er at motivet innimellom har flydd sin vei. Det som jeg syntes var interessant av K-7 og 7D sammenligningen var K-7 på JPEG var klart dårligere enn alle andre på støy. Men på RAW var den nesten like god. Tom Du kan faktisk velge begge metoder med Pentax: dobbelsjekk at fokus sitter riktig og ikke dobbelsjekk. Pentax kaller det fokusprioritert lukker og utløserprioritert lukker. K-7 har veldig liten støyfjerning og ingen i default som dpreview også skriver nederst på en side i EOS 7D testen er årsaken til at K-7 sine testbilder inneholder støy. Da er vi inne på om en test skal vise hva som er mulig i standard innstillinger eller med best mulig innstillinger. Men all ros til Canon for dette kameraet. Det er funksjonelt, solid og har en imponerende oppløsningsevne. Og viser helt klart at aps-c formatet definitivt har en god framtid. Aps-c har en rekke fordeler framfor 24x36mm som gjerne blir glemt når en sammenligner de to formatene. Endret 6. november 2009 av FOTORALF Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Du kan faktisk velge begge metoder med Pentax: dobbelsjekk at fokus sitter riktig og ikke dobbelsjekk. Pentax kaller det fokusprioritert lukker og utløserprioritert lukker. Akkurat det synes jeg Pentax skal ha ros for. Savner den super-nøyaktige versjonen innimellom. K-7 har veldig liten støyfjerning og ingen i default som dpreview også skriver nederst på en side i EOS 7D testen er årsaken til at K-7 sine testbilder inneholder støy. Da er vi inne på om en test skal vise hva som er mulig i standard innstillinger eller med best mulig innstillinger. Bra med valgmuligheter. Men det er tydelig at man bør sette seg godt inn i mulighetene til dagens kameraer for å få utnyttet det maksimalt. Men all ros til Canon for dette kameraet. Det er funksjonelt, solid og har en imponerende oppløsningsevne. Og viser helt klart at aps-c formatet definitivt har en god framtid. Aps-c har en rekke fordeler framfor 24x36mm som gjerne blir glemt når en sammenligner de to formatene. Helt enig. Jeg var en stund overbevist om at crop var i ferd med å bli et ste-barn hos Canon (og Nikon); men 7D er jo en klar melding om at crop er kommet for å bli. Nokon kommer nok med en D400 neste år; og den blir nok ikke noe dårligere. Tom Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. november 2009 Forfatter Del Skrevet 7. november 2009 Helt enig. Jeg var en stund overbevist om at crop var i ferd med å bli et ste-barn hos Canon (og Nikon); men 7D er jo en klar melding om at crop er kommet for å bli. Nokon kommer nok med en D400 neste år; og den blir nok ikke noe dårligere. Vil regne med et svar fra Nikon ja , og bra er det . Det er vel nettop konkuransen som gjør at vi får stadig bedre kamera og D300 er vel strengt tatt moden for en fornying snart . Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jepp,du var rett før meg der,ble optatt med å lese <h3 class="H3-ruler"> Conclusion - Pros</h3> Class-leading detail and resolution at base ISO, good per-pixel sharpness Very good low-light performance, low noise levels and good retention of detail 8 frames per second continuous shooting speed Thanks to Dual Digic 4 processors very quick and responsive performance Excellent build quality with magnesium body and environmental sealing Good ergonomics, well shaped and comfortable hand grip Improved button and control layout over 50D/5D Mark II Highly customizable user interface On-screen Q-Menu offers good alternative for access to shooting settings Large and bright viewfinder with 1.0x magnification and 100% coverage Highly flexible new AF system with 19 cross-type sensors (Relatively) quick contrast detect AF in live view Good quality 1080/720p video output with a range of frame rates Easy switch between stills mode, movie mode and live view External microphone socket Useful highlight tone priority mode Reliable flash exposures Wireless flash control Optional wireless and battery grips Dual axis electronic level Good battery life Comprehensive software bundle Highly Recommended In some respects the 7D is even a better camera than the EOS 5D Mark II Forsåvidt ingen overraskelse. For egen del er det enda et spørsmål om følgefokusen kontra 50D. Føler testen ikke ga noe svar på det. Siden de fleste av mine skudd blir tatt på ISO 1600 er den sammenligningen relevant, og som forventet ser 7D ut til å levere en tanke kvassere bilder enn 50D, dog med omtrent samme støymengde. Om dette viser særlig i praksis gir vel den testen lite svar på. Mulig jeg bør i mens kjøpe heller et bedre objektiv først, dvs bytte ut 70-300 med blyet 100-400 og vente og se hva som blir konklusjoner etter en tids praktisk bruk hos andre. Det som ihvertfall ble understreket i den testen såvidt jeg husker var nok en gang momentet med at Canon leverer meget bra jpg rett ut og at det er lite å hente ved å bruke masse tid på RAW for de av oss som skyter mengder av bilder. På det området ligger Canon foran de andre fremdeles. Tor Lenke til kommentar
boos Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Synes at denne listen er like interessant: Conclusion - Cons Unreliable white balance under artificial lighting Slight tendency to overexpose in contrasty conditions Occasional jagged lines in 720p video No built-in AF illuminator Det var lite å klage på, og et par av punktene gjelder stort sett alle - særlig første og siste. Tom Kameraet eksponerer ikke alltid korrekt under kontrastfylte forhold. Det gjør vel de færreste. At kameraet da har en tendens til å overeksponere i stedet for å undereksponere, er vel mer en fordel enn en ulempe.... boos Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Kameraet eksponerer ikke alltid korrekt under kontrastfylte forhold. Det gjør vel de færreste. At kameraet da har en tendens til å overeksponere i stedet for å undereksponere, er vel mer en fordel enn en ulempe.... Er enig i at de færreste kameraene eksponerer 100%. At kamera overeksponerer blir et problem når man får utbrente høylys. Hvis det ikke er verre enn at man kan hente seg inn i RAW-behandleren, så er det greit. Men det er en ulempe hvis man skyter JPEG. Tom Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 (endret) Kameraet eksponerer ikke alltid korrekt under kontrastfylte forhold. Det gjør vel de færreste. At kameraet da har en tendens til å overeksponere i stedet for å undereksponere, er vel mer en fordel enn en ulempe.... boos Personlig vil jeg heller ha litt undereksponert enn overeksponert hvis det først må bomme. Et overksponert bilde kan aldri reddes (RAW kan redde noen), undereksponert gir litt mer støy enn nødvendig når du korrigerer eksponeirngen, men jeg foretrekker det fremfor utbrente høylys. Endret 7. november 2009 av se# Lenke til kommentar
se# Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 må jo innrømme at jeg "håpet" på litt negativ omtale slik at jeg skulle slippe å kjøpe 7D, men dette var ille. At your pleasure.... K-7: (in none of our several hundred real-life sample shots that we took while working on this review did we have any issues with focus accuracy) EOS 7D: As usual we shot a few hundred real-life sample shots while working on this review and only had a very small number of pictures that were not focused properly. Sikkert ikke nok til å få deg på bedre tanker, men skulle du allikevel ende opp med en EOS7d (gud forby) så kan du nok trøste deg med at det _er_ et bra kamera. (Siden jeg beveger leppene når jeg skriver så må jeg nå gå å vaske munnen min med såpe og sprit. (tror jeg dropper såpen..) Jeg synes Pentax gjør veldig mye bra, og viser for eksempel at man ikke må gå opp i størrelse for å lage et solid mellomklassekamera. Fokus som treffer abolutt hver gang er jo også gunstig, men noe av grunnen til å eventuelt bytte til 7D for meg er fokushastigheten, men prioritet på nøyaktighet eller hastighet virker jo smart. Nå har jeg for mye Canon fra før så Pentax er ike noe reelt alternativ. Jeg må enten velge 7D eller vente på 60D og håpe at autofokusen og prosesseringen fra 7D blir med i neste xxD-oppdatering. Lenke til kommentar
boos Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Kameraet eksponerer ikke alltid korrekt under kontrastfylte forhold. Det gjør vel de færreste. At kameraet da har en tendens til å overeksponere i stedet for å undereksponere, er vel mer en fordel enn en ulempe.... boos Personlig vil jeg heller ha litt undereksponert enn overeksponert hvis det først må bomme. Et overksponert bilde kan aldri reddes (RAW kan redde noen), undereksponert gir litt mer støy enn nødvendig når du korrigerer eksponeirngen, men jeg foretrekker det fremfor utbrente høylys. Du kan redde mer i et overeksponert enn i et undereksponert bilde. Det ligger mye mer informasjon i de lyse partiene enn i de mørke. Men du må selvsagt unngå utbrente partier, da er det mindre man kan gjøre. boos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå