TorVidle Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg skrev vel et sted tidligere her at min umiddelbare vurdering av støy på høy ISO var at min 7D var et halvt til ett trinn bedre enn min 50D.Etter å ha brukt det litt mer vil jeg korrigere dette litt ned, til at det er minst like bra som 50D og noen ganger bedre, dvs 0 til 1 trinn bedre, størst forskjell på de høyeste ISO-verdiene, tror jeg. Dette er sagt med forbehold om at jeg har ikke tatt så ekstremt mye bilder med høy ISO med hverken 50D eller 7D og jeg kan ikke kjøre direkte sammenligning ettersom 50D er solgt. En ting som var ganske påfallende ved sammenligning av bilder fra mine to kamera var at 7D har vesentlig mye mindre av disse hvite prikkene som nevnes av flere her. Det tror jeg får være nok "pixel-peeping" fra min side, kameraet fungerer ellers upåklagelig, autofokus inkludert, nå er det bare om å gjøre å komme seg ut og få brukt det. Avventer en bedre støtte for 7D i Camera Raw / Lightroom, her er det en del "korn" som ikke er i DPP. Egentlig er jeg litt skuffet, foreløpig, for det er vanskelig å få et helt konkret bilde omkring 7D kontra 50D. Men mest skuffet fordi slik jeg ser det (foreløpig) føler jeg 50D er nesten hakket bedre vedrørende støy på jpg rett ut - eller ihvertfall likeverdig med 7D. Det kan se ut som om 50D, 7D og D300s er på en grense pr i dag for crop. Ser man nøkternt på den testen er de omtrent i praksis like på resultatet. Praksis vil nødvendigvis ikke være det samme som pixelpeepers verden, men praksis er det som betyr noe for de fleste. Men kanskje er det slik at enkelte av oss forventer litt for mye? Og at vi bør innse at "bedre enn dette blir det ikke med det første". "Bedre" må da forståes slik at tross alt er det veldig bra. Men å komme over den usynlige grensen er ikke gjort med det første. Å gå over til ff vil for min del og min bruk ikke bli aktuelt før de får opp speeden (bps) på mellomste prisklassen av ff hus, ja selv da er det ikke sikkert at jeg hadde byttet pga fordelen med crop på tele. Dersom det forbedrete fokussystemet (les: følgefokusen) på 7D til slutt virkelig viser seg i praktisk bruk å slå knock out på systemet til 50D så vil jeg nok revurdere standpunktet - kanskje. Å oppgradere bare pga videodelen blir ihvertfall ikke aktuelt for min del. Skal man sammenligne 7D med noe hos Canon må det nødvendigvis bli 50D slik jeg ser det. 5DII blir feil da det er ff og er beregnet på et annet hovedbruksområde enn 7D er tenkt til. De "hvite prikkene" har aldri jeg opplevd på mitt 50D etter flere titusen skudd med snitt ISO på 1600. Tor Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Det kan se ut som om 50D, 7D og D300s er på en grense pr i dag for crop. Ser man nøkternt på den testen er de omtrent i praksis like på resultatet. Praksis vil nødvendigvis ikke være det samme som pixelpeepers verden, men praksis er det som betyr noe for de fleste.De aller fleste kameraer med noenlunde saklig sensorstørrelse er fotonstøybegrenset i mellomtonene, så på de fleste typiske testscener kommer du i beste fall til å se marginale forskjeller som så vidt er målbare. Der det er mulig å se forskjell er i skyggepartiene, hvor sensorstøyen blir mer fremtredende. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Hm.. Det ser ihvertfall ut til at hverken 7D eller D300s blåser 50D av banen, snarer tvert om kanskje, litt overraskende, men ikke mye.. Tor Ingen hadde vel forventet at noen skulle bli blåst av banen,men når det gjelder høy iso syntes jeg D300 og 50D var temmelig like og her ser vi jo at 7D er bedre enn D300 . De store forskjellene kan en dog ikke forvente i dag, de som krever mere av høy iso bør nok derfor satse på FF Ser vi på de samme bildene? 50D smører detaljene grundig utover i forhold til de to andre. D300s og 7D ser mer jevne ut. Tja, samme bildene nok ja, men ikke med samme øynene. Jeg pøver med beste vilje å vurdere det nøytralt, for opprinnelig hadde jeg tenkt å oppgradere, men ble bare mer usikker nå. Og jeg prøver å omsette resultatet som vises til "i praksis" og selvsagt er det ikke lett å bedømme. Vet heller ikke om dette med detaljene du snakker om kan ha en tanke med objektivvalgene å gjøre på dette krympenivået? Det er vel brukt 3 forskjellige objektiver og i såfall er ingen av de 100% likeverdige med hverandre? Tor Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 På alle tre Canon-modellene er det brukt EF 24-105 IS. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 På alle tre Canon-modellene er det brukt EF 24-105 IS. Ok, men utsnittene ser ikke 100% like ut på 50D og 7D (og 5DII, men det er uinteressant i denne sammenligningen synes jeg)? En annen sak er at fokuseringen må være 100% lik på begge dersom man skal sammenligne det du nevner med detaljer på et slikt mikronivå, bare 1 prosent forskjell kan få en snev av uskarphet/utflyting på det nivået. Tor Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 På alle tre Canon-modellene er det brukt EF 24-105 IS. Hvis man kun ser på støy er ikke objektivene så viktig. De bør selvsagt være av bra kvalitet og fokusert likt, men det ser man jo av bildet på laveste Iso. Ser det greit ut med alle så vil eventuelle mindre variasjoner i optikken drukne i forhold til støy-/støyfjernings-effektene når man kommer et stykke opp i ISO. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Her kan kan se full size bilder og sammenligne de fleste av dagens modeller http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM (denne linken er anbefalt i en artikkel av Canons Chuck Westfall for å inspisere forskjell mellom 5DII og 7D) Ut av disse bildene er det ingen tvil om at 7D hevder seg godt spør du meg. Meget bra. Ingen tvil om at f.eks 6400 er bedre enn 50D. Ikke bare på støy, men også detaljer. Spesiellt mangelen på fargestøy er meget åpenbar. Sammenlign f.eks stilleben oppsetet på 6400 med 1DIII. (og det er fortsatt en pre-modell av 7D vi ser her). Heller ikke ovenfor D300s trenger 7D å skamme seg ser jeg.. Endret 28. oktober 2009 av ragamuffin Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Ser bra ut,de som er skuffet må vel være de som forventer mirakler ved hver lansering av et nytt kamera, folkesn miraklenes tid er forbi Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Her kan kan se full size bilder og sammenligne de fleste av dagens modellerhttp://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM (denne linken er anbefalt i en artikkel av Canons Chuck Westfall for å inspisere forskjell mellom 5DII og 7D) Ut av disse bildene er det ingen tvil om at 7D hevder seg godt spør du meg. Meget bra. Ingen tvil om at f.eks 6400 er bedre enn 50D. Ikke bare på støy, men også detaljer. Spesiellt mangelen på fargestøy er meget åpenbar. Sammenlign f.eks stilleben oppsetet på 6400 med 1DIII. (og det er fortsatt en pre-modell av 7D vi ser her). Heller ikke ovenfor D300s trenger 7D å skamme seg ser jeg.. Tja, har sett på de før. Hvis en forstørrer de side ved side finner en og at fokus lurer litt, for det virker på meg som om fokus ikke er på samme sted alltid. I tillegg har de sine egne fargetoner som og gjør det enda mer komplisert. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Ser bra ut,de som er skuffet må vel være de som forventer mirakler ved hver lansering av et nytt kamera, folkesn miraklenes tid er forbi Jeg ventet ikke mirakler, men at forskjellen mellom 7D og 50D var et hakk kvassere enn det foreløpig ser ut til å være. For min del bør en oppgradering ha minst en vektig praktisk hensikt. Foreløpig finner jeg ikke den så lenge snekkern ikke snart får testa følgefokusen på noe som er mindre enn en middels gås Tor Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Ser bra ut,de som er skuffet må vel være de som forventer mirakler ved hver lansering av et nytt kamera, folkesn miraklenes tid er forbi Jeg ventet ikke mirakler, men at forskjellen mellom 7D og 50D var et hakk kvassere enn det foreløpig ser ut til å være. For min del bør en oppgradering ha minst en vektig praktisk hensikt. Foreløpig finner jeg ikke den så lenge snekkern ikke snart får testa følgefokusen på noe som er mindre enn en middels gås Tor Dårlig vær har mye av skylden der,i tillegg blir det tidlig mørkt og det er lite med småfugler, men får se etter hvert. Oppgraderinggspunkter er jo bla høyere skuddtakt,værtetting, nytt fokussysten, fjærnstyring av blits, osv osv . Leka meg litt inne: Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Ser bra ut,de som er skuffet må vel være de som forventer mirakler ved hver lansering av et nytt kamera, folkesn miraklenes tid er forbi Jeg ventet ikke mirakler, men at forskjellen mellom 7D og 50D var et hakk kvassere enn det foreløpig ser ut til å være. For min del bør en oppgradering ha minst en vektig praktisk hensikt. Foreløpig finner jeg ikke den så lenge snekkern ikke snart får testa følgefokusen på noe som er mindre enn en middels gås Tor Dårlig vær har mye av skylden der,i tillegg blir det tidlig mørkt og det er lite med småfugler, men får se etter hvert. Oppgraderinggspunkter er jo bla høyere skuddtakt,værtetting, nytt fokussysten, fjærnstyring av blits, osv osv . Leka meg litt inne: Nå snakker jeg for meg selv, men har ikke bruk for bedre værtetting, fjernstyring av blits og alt osv osv. Høyere skuddtakt er greit, men forskjellene mot 50D er ikke særlig store, dessuten er det jo nå visst dukket opp et problem ved serieskudd, får bare ikke håpe de må ned med bps for å løse det. Fokussystemet til 7D er for min del enda usikkert vedrørende følgefokusen på vinglete småfugler i 200 kontra den på 50D. Dette er et vektig moment for mitt vedkommende, er det markant forbedring på 7D så er det et vurderingsgrunnlag for oppgradering. Bildekvalitet/støy jamstiller jeg foreløpig for praktisk bruk. Det nye fokussystemet er interessant, spørsmålet vil måtte blir hvor effektivt det virkelig er kontra det "gamle" på 50D. Mulig at sonepunkter i midten kan gi bedre gevinst enn etpunkts på 50D på flygende småtasser, men jeg savner realistiske sammenligninger. Tor Endret 28. oktober 2009 av TorVidle Lenke til kommentar
UWS Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) (Edit: never mind den orginale posten min her... ) Kan alltids starte en ny tråd, men jeg prøver meg med 7D spørsmålene mine her: Det er så mange stativ å velge mellom. Kan dere anbefale meg noen som passer bra til 7D? Gjerne kulehode/bevegbart hode og justerbar høyde, dessuten lettest mulig til rimeligs mulig pris... Som eneste objektiv tror jeg jeg velger enten Canon EF-S 18-200 IS (har dere bra erfaringer med denne?) eller en av Canons nye (15-85 IS USM eller 18-135 IS) fordi jeg vil ha mer zoom enn jeg først tenkte. Jeg skal ha IS så det har begrenset mulighetene mye. Har dere forslag? 15-85 er den eneste med USM - er det viktig syns dere? (Jeg vil i starten bruke kameraet til familie-videofilming innendørs... ) Edit: ingen aktivitet i denne tråden, så jeg har lagd en egen tråd med disse spørsmålene, her: Utstyr til Canon 7D Endret 4. november 2009 av UWS Lenke til kommentar
300D Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Da var dpreview ferdig med sin review: her Endret 6. november 2009 av 300D Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Jepp,du var rett før meg der,ble optatt med å lese <h3 class="H3-ruler"> Conclusion - Pros</h3> Class-leading detail and resolution at base ISO, good per-pixel sharpness Very good low-light performance, low noise levels and good retention of detail 8 frames per second continuous shooting speed Thanks to Dual Digic 4 processors very quick and responsive performance Excellent build quality with magnesium body and environmental sealing Good ergonomics, well shaped and comfortable hand grip Improved button and control layout over 50D/5D Mark II Highly customizable user interface On-screen Q-Menu offers good alternative for access to shooting settings Large and bright viewfinder with 1.0x magnification and 100% coverage Highly flexible new AF system with 19 cross-type sensors (Relatively) quick contrast detect AF in live view Good quality 1080/720p video output with a range of frame rates Easy switch between stills mode, movie mode and live view External microphone socket Useful highlight tone priority mode Reliable flash exposures Wireless flash control Optional wireless and battery grips Dual axis electronic level Good battery life Comprehensive software bundle Highly Recommended In some respects the 7D is even a better camera than the EOS 5D Mark II Endret 6. november 2009 av Snekker`n Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Synes at denne listen er like interessant: Conclusion - Cons Unreliable white balance under artificial lighting Slight tendency to overexpose in contrasty conditions Occasional jagged lines in 720p video No built-in AF illuminator Det var lite å klage på, og et par av punktene gjelder stort sett alle - særlig første og siste. Tom Endret 6. november 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Jeg venter i spenning på dxomark Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Og så fikk vi jo bekreftet at trådens tittel var HELT PERFEKT Endret 6. november 2009 av Snekker`n Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Er hvertfall fornøyd med mitt nå etter noen ukers bruk i forskjellige settinger Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Ser ut som det nye autofokussystemet fungerer tilfredsstillende,eneste de hadde og bemerke negativt var liveview/fokus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå