Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer

Anbefalte innlegg

5D har vel solgt rimelig bra helt siden den kom ut den, samtidig har vel også 7D solgt rimelig bra til tross for kort tid på markede, etter hva jeg forstod så er det vel allerede solgt mellom 50 og 100 stk bare her i landet :hmm:

Hei Snekker`n,

med 50-100 stk er du nok litt pessimistisk :-)

Vi har allene solgt mer en dette og vis vi antar att vi har ca 30% marketsandel på denne type kamera, så er det vel helt grovt mellom 500 og 1000 stk som har blitt solgt i de første ukene. 5D Mk II er fortsatt nesten på samme nivå - veldig overraskende att salget ikke har gått ned når 7D har kommet på market. Min eneste forklaring er att noen har forventet att 7D blir fullformat og når den har blitt lansert så har disse kundene valgt 5D MkII. Men dette er bare jetting.

God Søndag

Stephan

Ja sikkert en del som avventet for å se om det var FF,personelig trodde jeg det ble crop hele tiden, da Canon neppe kom med et nytt FF så kort tid etter at 5D MK ll var lansert.

Det ville vel strupt salget av 5D totalt :hmm:

En annen ting er at en bør ha sikkelig minnekort ,med god hastighet for å klare å ta unna om en skyter serier i raw på dette kameraet.

personelig har jeg tenkt å bestille dette:

Sandisk Minneskort Compact Flash 16GB Extreme Pro 90mb/s http://www.scandinavianphoto.se/product/it...spx?iid=9857218[/url]

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5D har vel solgt rimelig bra helt siden den kom ut den, samtidig har vel også 7D solgt rimelig bra til tross for kort tid på markede, etter hva jeg forstod så er det vel allerede solgt mellom 50 og 100 stk bare her i landet :hmm:

Hei Snekker`n,

med 50-100 stk er du nok litt pessimistisk :-)

Vi har allene solgt mer en dette og vis vi antar att vi har ca 30% marketsandel på denne type kamera, så er det vel helt grovt mellom 500 og 1000 stk som har blitt solgt i de første ukene. 5D Mk II er fortsatt nesten på samme nivå - veldig overraskende att salget ikke har gått ned når 7D har kommet på market. Min eneste forklaring er att noen har forventet att 7D blir fullformat og når den har blitt lansert så har disse kundene valgt 5D MkII. Men dette er bare jetting.

God Søndag

Stephan

Ja sikkert en del som avventet for å se om det var FF,personelig trodde jeg det ble crop hele tiden, da Canon neppe kom med et nytt FF så kort tid etter at 5D MK ll var lansert.

Det ville vel strupt salget av 5D totalt :hmm:

En annen ting er at en bør ha sikkelig minnekort ,med god hastighet for å klare å ta unna om en skyter serier i raw på dette kameraet.

personelig har jeg tenkt å bestille dette:

Sandisk Minneskort Compact Flash 16GB Extreme Pro 90mb/s http://www.scandinavianphoto.se/product/it...spx?iid=9857218[/url]

Du trenger ikke mer enn 45MB/s kort.

Jeg kjøpte to forskjellige kort.

Lexar 300x 8GB (har ikke fått prøvd det ut enda siden det kom i posten for kort tid siden)

SanDisk Ducati Edition 45MB/s Kamera klarer ikke lagre raskere enn dette til minnekortet ifølge bruksanvisningen så. Dette er nok max :-)

Lenke til kommentar
MEN, der jeg aldri før har lagt noe vekt på kromatisk abberasjon, har det plutselig blitt et stort issue på stort sett alt av bilder jeg tar med 7D. Også meg flere objektiver. Har en Sigma EX 30mm F1.4 og en Canon 17-85mm IS og begge produserer fortvilt mye kromatisk abberasjon. Der jeg før kunne kompensere for dette i Lightroom om det i det hele tatt var synlig, er det nå så mye utblødning at det ikke blir bra, selv med de verktøyene LR tilbyr.

Problemet ligger i optikken, men så vil jeg tro at med det gamle kameraet som hadde velprøvd firmware og god støtte i ACR, så ble problemet kompensert for, sånn at jeg slapp å tenke på det. Nå har jeg dobbelt så mange megapiksler og et dobbelt så stort problem - og jeg vil tro at 7D og/eller ACR/Lightroom foreløpig er mye dårligere til å kompensere for feilen.

Hm. Du går ikke bare i 100%-fella da? Med økt oppløsning vil selvsagt også optiske svakheter oppta flere piksler (men ikke større andel) av bildet.

Sigmaen sliter med en del feilbrytning i veldig harde kontraster, men jeg kan ikke si at jeg anser det som et réelt problem til daglig...

Blir vel som med 50D. Den høye oppløsningen krever sine objektiver. Og 7D har jo enda høyere oppløsning enn 50D..

Tor

Lenke til kommentar
Når tid er det fornuftig å forvente tester av dette kameraet ? :hmm:

De bør jo komme gankse snart, men det er et komplissert kamera så god test tar nok sin tid. Mens du venter kan du sjekke Ken Rockwells sider!

Leser heller snekkerens "testrapporter" enn Ken Rockwells, snekkeren har i det minste et kamera å prøve ut :p

Tor

Lenke til kommentar
Anmeldelse av kitobjektivet hos Photozone - vitner ikke akkurat om L-kvalitet..

Virker seriøst skarpt midt i, men hjørnene er dårlig på 18mm og direkte dynge på 70 og 135mm. Skarpt og fint på 35mm, da - faktisk fra full åpning.

Også en hel del tønneforvrengning på 18mm.

Akkurat hva jeg hadde regnet med fra 18-135mm - den er vel strengt tatt beregnet til EOS 1000D og xxxD seriene ...

Tom

Lenke til kommentar
Anmeldelse av kitobjektivet hos Photozone - vitner ikke akkurat om L-kvalitet..

Virker seriøst skarpt midt i, men hjørnene er dårlig på 18mm og direkte dynge på 70 og 135mm. Skarpt og fint på 35mm, da - faktisk fra full åpning.

Også en hel del tønneforvrengning på 18mm.

Akkurat hva jeg hadde regnet med fra 18-135mm - den er vel strengt tatt beregnet til EOS 1000D og xxxD seriene ...

Tom

At prisen er 4500.- sier også litt,men den har nok veldig lite positivt og gjøre foran på en 7D.

Blir nok mer interessant og se hvordan den nye 15-85 IS blir.

Lenke til kommentar
Skal se om jeg ikke får lagt ut noen bilder snart med 7D. Brukte for det meste 70-200 objektivet mitt men tok også endel med 18-135 som fulgte med. For min del virker den optisk betraktelig bedre enn 18-55. Byggekvalitet er på et helt annet nivå.

Flott,morro med flere bilder.

Ser forresten at det ligger et her også.

http://www.foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vi...;brukerid=38237

Lenke til kommentar
Skal se om jeg ikke får lagt ut noen bilder snart med 7D. Brukte for det meste 70-200 objektivet mitt men tok også endel med 18-135 som fulgte med. For min del virker den optisk betraktelig bedre enn 18-55. Byggekvalitet er på et helt annet nivå.

Noen som har noen erfaringer med 15-85mm? Evt. vet når den kommer?

Lenke til kommentar

Hvis 18-135mm er bedre enn 18-55 og 18-200 (ref photozone), og byggekvaliteten er grei; så høres det ut som et fornuftig alternativ for de rimeligere husene. Synes selv at 7D fortjener noe bedre.

Tom

Lenke til kommentar
Hvis 18-135mm er bedre enn 18-55 og 18-200 (ref photozone), og byggekvaliteten er grei; så høres det ut som et fornuftig alternativ for de rimeligere husene. Synes selv at 7D fortjener noe bedre.

Tom

Litt uenig. 7D har en veldig høy oppløsning på en liten flate. Dette setter utrolig krav til poleringen av linsene på objektivene. 18-135mm er iflg Canon godkjent ihht til den oppløsningen som "kreves" fra 7D i motsetning til veldig mange andre objektiver. Gamle objektiver, til tross for andre kvaliteter, vil kunne gi mindre skarpe bilder selv om de kanskje er bedre på andre områder. Kit'en gir også gode resultater når forholdene er gode og man ikke pusher grensene (maks åpning og i ytterkantene av nær og fjærn grensen men dette gjelder alle zoom'er) Fokusen er overraskende rask og sitter også godt til tross for manglende USM. Er forholdene vanskelige må man uansett over på fast objektiver etter min mening. Siklet igjen etter 35 1.4 .. en eller annen dag så må jeg bare kjøpe denne.

Når jeg så betalte ca 1600kr mere for kit kontra uten kit så var valget ikke så vanskelig.

Endret av scuderia
Lenke til kommentar
Litt uenig. 7D har en veldig høy oppløsning på en liten flate. Dette setter utrolig krav til poleringen av linsene på objektivene. 18-135mm er iflg Canon godkjent ihht til den oppløsningen som "kreves" fra 7D i motsetning til veldig mange andre objektiver. Gamle objektiver, til tross for andre kvaliteter, vil kunne gi mindre skarpe bilder selv om de kanskje er bedre på andre områder. Kit'en gir også gode resultater når forholdene er gode og man ikke pusher grensene (maks åpning og i ytterkantene av nær og fjærn grensen men dette gjelder alle zoom'er) Fokusen er overraskende rask og sitter også godt til tross for manglende USM. Er forholdene vanskelige må man uansett over på fast objektiver etter min mening. Siklet igjen etter 35 1.4 .. en eller annen dag så må jeg bare kjøpe denne.

Når jeg så betalte ca 1600kr mere for kit kontra uten kit så var valget ikke så vanskelig.

1600 kroner for et greit "reise-objektiv" skal man ikke kimse av ...

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...