Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oooh - trollmat deluxe :p

Morsomt også at fargene er kraftigere på Canon-bildet, spesielt rødfargen. Jeg får spesielt mye rød fargestøy i 20D'en min hvis jeg skyter i AdobeRGB men viser det som SRGB, og så blir rødfargen mye kraftigere. Hmm. Tror vi venter til dpreview og andre sammenligner appelsiner, jeg. Selv om dpreview tar seg god tid med sine gode reviews. Akkurat som Blizzard med sine gode dataspill. :)

 

 

Ellers 7D vs 5D2 - har selv hatt 5D2 en stund, men har bare grafset på 7D noen få minutter i butikk. 7D føles fin. Bedre ergonomi, og liker virkelig markeringen av fokuspunkter som svarte LCD-rammer i søkeren - pent! Ville savnet mulighet for bytte av mattskive - har da også manuell optikk. Liker lukkerlyden på 7D - stille og diskret. Der 5D2 er en bråkete AG3 i enkelskuddsmodus - klakk, klakk, så er 7D en H&K med lyddemper - putt, putt, prrrrrrtt, prrrrrrrrrt!

Lenke til kommentar
Ellers 7D vs 5D2 - har selv hatt 5D2 en stund, men har bare grafset på 7D noen få minutter i butikk. 7D føles fin. Bedre ergonomi, og liker virkelig markeringen av fokuspunkter som svarte LCD-rammer i søkeren - pent! Ville savnet mulighet for bytte av mattskive - har da også manuell optikk. Liker lukkerlyden på 7D - stille og diskret. Der 5D2 er en bråkete AG3 i enkelskuddsmodus - klakk, klakk, så er 7D en H&K med lyddemper - putt, putt, prrrrrrtt, prrrrrrrrrt!

Du kommer med et interessant punkt her; det med å bytte mattskiver. Det er viktig for dere som bruker manuelle objektiver. Og da er vel også den store søkeren til 5DMkII viktig.

 

At 7D ikke bråker så mye, må anses som et bonus.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ellers 7D vs 5D2 - har selv hatt 5D2 en stund, men har bare grafset på 7D noen få minutter i butikk. 7D føles fin. Bedre ergonomi, og liker virkelig markeringen av fokuspunkter som svarte LCD-rammer i søkeren - pent! Ville savnet mulighet for bytte av mattskive - har da også manuell optikk. Liker lukkerlyden på 7D - stille og diskret. Der 5D2 er en bråkete AG3 i enkelskuddsmodus - klakk, klakk, så er 7D en H&K med lyddemper - putt, putt, prrrrrrtt, prrrrrrrrrt!

Du kommer med et interessant punkt her; det med å bytte mattskiver. Det er viktig for dere som bruker manuelle objektiver. Og da er vel også den store søkeren til 5DMkII viktig.

 

At 7D ikke bråker så mye, må anses som et bonus.

 

Tom

 

Ang søker,så må jeg si jeg ble positivt overrasket med 7D, jeg synest ikke det er store forskjellen på den og 5D MK ll som jeg sammenlignet med i går kveld :hmm:

Lenke til kommentar
Ang søker,så må jeg si jeg ble positivt overrasket med 7D, jeg synest ikke det er store forskjellen på den og 5D MK ll som jeg sammenlignet med i går kveld :hmm:

Det er forklart hos dpreview 7D-preview - forskjellige forstørrelser og forskjellige cropfaktorer gjør at fx. D300s og 7D morsomt nok har nesten eksakt samme størrelse på søkeren - ~=0.63x. 5D2 har litt større søker, 0.71x iflg dpreview. (Etter min matte skulle 0.71x ganges med 98% dekningsgrad i søkeren ~= 0.696x, men det kan være jeg rører.) Det er i alle fall grafiske sammenligningsbilder av de forskjellige søkerne hos dpreview. :)

Lenke til kommentar
Hurra! Det hadde vel vært en ide å blende ned til objektivenes "sweet spot" for en slik test :hmm:
Jeg tror ikke det er kameraet som begrenser oppløsningen på D300-bildene i den testen, for å si det sånn...

Høhø. Nikkor 50/1.8 er ikke et særlig trivelig bekjentskap på f/2, nei. Meningsløs trolletest på alle måter.

 

Jeg synes forøvrig Canons begrunnelse for at det ike skal være mulig å bytte mattskiver pga. gridlines er litt pussig. Et annet merke jeg vet om har hatt valgbare gridlines i søkeren i snart et tiår, uten at det hindrer noen i å bytte mattskive. Forskjellen mellom 7D og 5D2 er vel forøvrig nokså lik forskjellen mellom D300 og D700, og jeg opplever i det minste forskjellen på MF mellom de to som natt og dag. I den store søkeren kan man faktisk se på mattskiven om man treffer fokus. Det er bare å glemme på D300.

 

Hva gjelder lukkerlyd, så er jeg blandt de som foretrekker lite. Jeg syns ka-klanget i D300 kan være litt pinlig av og til.

 

Ingardj: word! Helt støyfrie bilder ser plastikkaktige og unaturlige ut.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

7D er vel ikke akkurat det lureste kjøpet hvis man vil bruke manuelle objektiver.

Så kan på en måte forstå at det og bytte mattskive ikke er mulig.

 

7D var vel tiltenkt aktiv/sport fotografering og med en forbedret autofokusering.

 

Ikke for det,klarte før og ta skarpe bilder av bevegelige mål uten autofokusmotor,men da for-fokuserte jeg på en gitt avstand :)

Lenke til kommentar
Vet det er motstridende opplysninger om iso støy på EOS 7D, men kan ikke la være å poste dette bildet. Her ser vi jo utpreget iso-støy allerede ved 400iso!!

 

 

http://www.cameratown.com/reviews/canon7d/...D300_ISO400.jpg

 

Alle kameraer har støy på alle isoer. det der er ikke utpreget. det viser bare hvor lite erfaring du må ha med faktisk bildetaking.

 

Hmm... Hva er poenget? At jeg har vært skeptisk til så mange MP på en så liten brikke, er jeg slettes ikke alene om. Husker en artikkel på akam.no der Canon ble hyllet for å gå ned på antall MP i en av sine modeller.

 

Nå har en sammenligning av Nikon D300 og 7D kommet, og jeg må si jeg ikke blir så veldig overrasket over ISO-støyen som er til stedet på Canon sine bilder. Utpreget eller ikke utpreget. At den er betydelig støy allerede på 400 iso, er betenkelig. Ser at noen skal ha det til at dette var en optisk sammenligning av bildekvalitet, men det står da vel tydelig at dette kun er en sammenligning av iso-støy. Og iso-støy kommer vel først og fremst fra selve brikken? Om jeg ikke er helt på viddene da...

 

Men nå skrev jeg jo at det er motstridende opplysninger om EOS 7D og iso-støy rundt om kring på nettet, så jeg har vel ikke dratt noen konklusjon ennå? Den venter jeg med til dpreview har avsagt sin dom... ;)

Endret av poe
Lenke til kommentar
Vet det er motstridende opplysninger om iso støy på EOS 7D, men kan ikke la være å poste dette bildet. Her ser vi jo utpreget iso-støy allerede ved 400iso!!
Det er absolutt ikke noe problem å lage støy i et bilde, selv ved ISO100, hvis man vil...

 

Iso støy? Og hvordan mener du da de har fremprovosert denne støyen på disse bildene?

Lenke til kommentar
Vet det er motstridende opplysninger om iso støy på EOS 7D, men kan ikke la være å poste dette bildet. Her ser vi jo utpreget iso-støy allerede ved 400iso!!

 

 

http://www.cameratown.com/reviews/canon7d/...D300_ISO400.jpg

 

Nå vil jeg overhode ikke vektlegge denne noe som helst,fordi ingen av dem er så dårlige som dette,men om dette skulle være realiteten ville jeg klart foretrukket Canon med litt støy fremfor Nikon med et blast/uskarpt bilde .

Men som sagt dette er ikke realiteten for noen av dem .

Lenke til kommentar
Iso støy? Og hvordan mener du da de har fremprovosert denne støyen på disse bildene?
Riktig eksponering er alfa og omega, og der støyen er "fremtredende" (i 100% visning!) på dette bildet, er i et område som må karakteriseres som undereksponert. Det betyr ikke at det ville vært mulig å ta bildet med annen eksponering.

 

Den manglende detaljgjengivelsen på Nikon må nok lastes objektivet og testeren - som av uforståelige grunner har valgt f/2 til dette motivet, med et objektiv som har største blender f/1.8! Prøv det samme oppsettet med f/4, så vil mye se langt bedre ut... Burde naturligvis også hatt Nikkor f/1.4, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Og iso-støy kommer vel først og fremst fra selve brikken? Om jeg ikke er helt på viddene da...
Mnja. Spørs på hvilken del av støyen du ser på. Mellomtonene er stort sett begrenset av fotonstøy (som ikke har noe med sensoren å gjøre, og er rimelig lik for alle dSLRer), i skyggepartiene spiller sensorstøyen en større rolle.

 

Men i stedet for å gå i detaljer, så velger jeg å bare referere til meg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...