Gå til innhold

Trafikkulykke: automatisk miste lappen?

Mannen med ljåen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om man automatisk mister lappen om politiet får nyss om at man har hatt en trafikkulykke.

Ja, jeg vet at politiet skal kobles inn om man har hatt personskade.

Saken er at en bekjent kjørte utfor på glatt føre for noen år siden. En nabo med traktor dro bilen på veien igjen.

Politiet fikk aldri vite noe.

Ingen skade skjedd, men bilen kom seg ikke ut av snøen med egen hjelp.

Er kompisen juridisk pliktig til å oppsøke politiet, og be dem klippe førerkortet hans i to?

Ingen alkohol eller skade inne i bildet. Kun 10 kilometer/t ned en bakke der 2 km/t hadde vært nok. Såpeglatt føre.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg presterte å krasje bilen min for snart tre år siden, med påfølgende personskade hos han jeg kolliderte i (føling på nakkesmerte, gikk til lege, ingen skade skjedd). Vi dro til lensmannskontoret, jeg og han jeg kjørte baki, men politiet gjorde ingenting. Ikke inndragelse av lappen, ikke spørsmål en gang om jeg var ruspåvirket eller noe.

Nå var skyldspørsmålet ganske greit, men saken var under behandling hos politiet en stund, før ei bot på 5000,- dukket opp i posten, for uaktsomhet i trafikken, eller noe deromkring.

Endret av OML
Lenke til kommentar
Hei! Jeg lurer på om man automatisk mister lappen om politiet får nyss om at man har hatt en trafikkulykke.

Ja, jeg vet at politiet skal kobles inn om man har hatt personskade.

Saken er at en bekjent kjørte utfor på glatt føre for noen år siden. En nabo med traktor dro bilen på veien igjen.

Politiet fikk aldri vite noe.

Ingen skade skjedd, men bilen kom seg ikke ut av snøen med egen hjelp.

Er kompisen juridisk pliktig til å oppsøke politiet, og be dem klippe førerkortet hans i to?

Ingen alkohol eller skade inne i bildet. Kun 10 kilometer/t ned en bakke der 2 km/t hadde vært nok. Såpeglatt føre.

Nei. Man er ikke pliktig til å angi seg selv til politiet.

Lenke til kommentar
Men hvis uhellet skjedde i påsyn av en politibetjent som arbeidet på provisjon?

Eventuellt at politimannen kom til etterpå, mens bilen vippet på grøfta?

Politibetjenter jobber ikke på provisjon.

Skal han da passe sine egne saker, eller kan han komme og plage den uheldige bilisten med spørsmål, alkotest og inndragelse?

Han kan komme og plage den uheldige bilisten med spørsmål, alkotest, og inndragelse. Du har ingen plikt til å inkriminere deg selv, men det betyr ikke at andre har plikt til å ignorere deg.

Lenke til kommentar
Politibetjenter jobber ikke på provisjon.
Man får lett inntrykk av det.

Det er viktigere (og ikke minst lettere) å ta noen som har kjørt 5 kilometer for fort, enn en mann som har voldtatt ei jente.

Det er kanskje enklere å plukke ut fartssyndere langs landeveien enn å plukke ut voldtektsmenn på gata? Men vi kan jo innføre DNA-kontroller på gata, så får vi se om folk synes det er fornuftig bruk av politiets ressurser ... Man ville helt sikkert oppklare flere forbrytelser der man har DNA-spor ...

Lenke til kommentar

Å overføre penger mellom avdelinger i Politiet er vel èn ting, men å overføre folk er en annen ting. En fyr som står på veien med laser vil aldri kunne gjøre noe særlig mer enn å skrive "Anmeldelsen er henlagt grunnet bevisets stilling" uansett, så noe større oppklaringsrate av å flytte folk blir det nok ikke.

Lenke til kommentar
n fornuftig bruk av politiets ressurser ville være å la de som stopper fartssyndere jobbe med etterforskning i stedet. FRP foreslo noe slikt.

Ja hadde det ikke vært fantastisk om alle kunne kjøre som gærninger der det ikke var kamera?

Nei faen det er rart å si det men vi trenger snuten på veiene.

Lenke til kommentar
n fornuftig bruk av politiets ressurser ville være å la de som stopper fartssyndere jobbe med etterforskning i stedet. FRP foreslo noe slikt.

Ja hadde det ikke vært fantastisk om alle kunne kjøre som gærninger der det ikke var kamera?

Nei faen det er rart å si det men vi trenger snuten på veiene.

Det er ikke snakk om å "ta bort" politiet fra veiene, det er snakk om å omplassere noen av dem til å ta alt tjuvpakket som lusker rundt uten den minste sjanse for å bli tatt. Stjeler noen TV'en din, kan du banne på at du får til svar fra Politiet at "det har vi ikke tid til". De skal jo tross alt ha fartskontroll i en nedoverbakke samme dag...

Jeg stemte ikke FrP, men dette var en av de gode sakene de hadde. Den økonomiske politikken derimot... Huff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...