Gå til innhold

Hva kan jeg bli ved å studere literattur?

CybahDuckx3

Anbefalte innlegg

-Har lenge tenkt på å bli siviløkonom, men har kommet frem til det at jeg rett og slett ikke har noe som helst interesse i det.

Først vil jeg gjerne liste opp et par grunner til at jeg har veldig lyst til å se nærmere på litteratur:

- Har siden ungdomskolen fått høre at jeg er utrolig flink i litteratur historie, skrive stiler etc. Det falt meg først inn for et par dager siden hvor interessant dette egentlig er.

- Har endelig funnet ut noe jeg vil gjøre. osv, du skjønner poenget :)

Når jeg velger hva jeg vil bli, ligger ikke penger øverst på ønskelista.

Jeg har svært gode karakterer, eneste faget jeg har under 5 i er naturfag <.<

Er dette å kaste bort livet? Eller verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du finner ut at det er dette du abslutt vil er det aboslutt verdt det, men du skal være klare over at det vil innebære noen utfordringer etterpå mtp. relevant jobb. Jeg kjenner to med master i litt. vit., disse ble:

1. Lærer på vgs.

2. Tok i etterkant en MBS-grad og ble konsulent.

Lenke til kommentar
Ville jeg ikke satset på.

Det kryr av desillusjonerte litteraturvitere o.l som stabler varer på REMI.

Nå er det vel strengt tatt REMA eller RIMI :p

Studere litteratur, hmm - jeg vet ikke jeg helt hva man blir, men tipper forfatter, bokannmelder, biblotekar eller noe i den duren passer?

Edit: var visst et sitat fra en helt annen tråd som snek seg inn her gitt xD Fjernet ;)

Endret av storken
Lenke til kommentar
Er dette å kaste bort livet? Eller verdt et forsøk?

Personlig er jeg veldig delt, for det er klart at du stiller sterkere på arbeidsmarkedet som siv. øk. Men samtidig er det dette som flere har nevnt: Man skal trives også.

Uansett, om jeg skulle råde deg til noe, er det dette: Begynn å studér økonomi, og ta litteratur som støttefag. Kanskje du ender opp som siviløkonom med en master i lit.vit. på toppen? Da stiller du antakelig sterkt i forlagsbransjen og lignende.

Lenke til kommentar

Har en kompis som studerer litteratur, men han brenner da for skriving...og har allerede skrevet ei bok og mye, mye mer.

Men du kan sjekke ut økonomi å se om du liker det...liker du det ikke, så tar du det ikke. selvom det er bra betalt, så er det å kaste bort 5 år på noe du ikke kommer til å jobbe med senere (med mindre du vil tvinge deg selv på jobb hver dag).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...