Gå til innhold

Lyssterkt Allround objektiv til Canon 400D som passer til portrett + mye mer

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter et nytt objektiv. Litt "all round" siden jeg ikke liker å drasse på flere objektiver, og ikke ser for meg at jeg gidder å bytte på dem så ofte. M.a.o. Det gjør ingenting om det overlapper det gamle i zoomområde.

Håper på tips om hvilke "spesifiseringer" jeg må ha (mm og f/x.x-x.x), osv. Gjerne konkrete anbefalinger også! Trenger ikke være Canon, hvis andre merker som passer er gode også.

Hva har jeg?

Kamera: Canon EOS 400D

Objektiv: det som fulgte med; EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6

Hva liker jeg ikke med det gamle objektivet?

Jeg synes ikke dette er så godt til innefotografering. Bildene blir alt for mørke. Jeg trenger vel da et objektiv som er mer lyssterkt?

Hva skal jeg bruke det nye objektivet til?

* Portrettfotografering (blurry bakgrunn og ansikt uten forvrenginger)

* "Dokumentasjons"-bilder av familie, venner, ferieturer, severdigheter, aktiviteter både inne og ute

* Jeg skal IKKE ta nærbilder av naboen, så uendelig med tele trenger jeg vel ikke :)

* Sikkert litt småeksperimentering med LED-lys i mørke, lyn og Bergen-by-night-bilder også, men det er ikke det viktigste. (hvilke spesifikasjoner ville jeg trengt kun til dette, isåfall?)

Krav til objektivet

* Ikke for stort, da blir det liggende hjemme

* Zoom som passer både til portrett og ellers vanlige dokumentasjonsbilder, landskap, by osv

* Lyssterkt slik at jeg slipper mørke og kornete innebilder (er det blendertallet som bestemmer det?)

* Ikke steindyrt

* Jeg er ikke den mest stødige på hånden, så noe bildestabiliseringsgreier er sikkert ikke dumt

PS. Er amatør innen dette her, og har ikke så stor peiling på blendere, brennvidde, lyssterkhet osv. Hva som er bra/dårlig og hvorfor :)

Endret av cavey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, du skriver selv at du ikke har noe særlig greie på blendere, brennvidde, lyssterkhet osv. Det er personen bak kameraet som tar bilder, og dessverre kommer man ikke så langt innen fotografi om man ikke har greie på disse tingene.

Anbefaler derfor at du setter deg mer inn i disse tingene før du går til det skritt å skaffe mer utstyr. Det fotoutstyret du har er meget bra, og du er sannsynligvis langt unna å utnytte dets potensiale. 

Når du forstår mer, kommer du sannsynligvis helt av deg selv til å forstå at du gjerne vil ha et billig, lyssterkt normalobjektiv med fast brennvidde for å ta bilder innendørs. Det er imidlertid ikke noe poeng i å anbefale deg dette før du selv forstår hva du kan gjøre med et slikt objektiv.

Lenke til kommentar

Jeg syns det virker som om du er ute etter et lyssterkt fastobjektiv i normalområdet. Hvorfor fast? Jo, fordi du med det mest lyssterke av normalzoomer ikke vil få større blender enn 2.8. Dette er ikke så altfor meget større enn ditt nåværende objektiv på 18mm, blender 3,5. (mindre f-tall = større blenderåpning.

Vil så absolutt anbefale Sigma 30mm f/1.4 til allround fotografering i dårlig belysning. Snakker vi hovedsaklig portretter kan du slippe unna med 50mm f/1.8 til tusenlappen, som er et meget godt objektiv, men ikke vidt nok til generell foto imo.

Men som H80 skriver. Det kan hende at litt studering av fagliteratur kan gjøre susen (i hvertfall en del).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Det er vanskelig å få i pose, sekk og kurv. Skal du ha ett objektiv, må du tåle en del kompromisser. Jeg ville valgt et lyssterkt fastobjektiv med en brennvidde rundt 30mm eller 50mm. Det finnes en del objektiver i de klassene jeg anbefaler. Jeg har derfor listet opp de mest aktuelle.

- Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

- Canon EF 28mm f/1.8 USM

- Canon EF 35mm f/2

- Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM

- Canon EF 50mm f/1.4 USM

- Canon EF 50mm f/1.8 II

Femtimillimetrene vil gi mindre forvrenging av ansikter enn de med mindre brennvidde. Ulempen er at de fort blir for trange i noen situasjoner. Da er brennvidder fra 28-35mm bedre egnet. Ved å gå for fastoptikk mister du muligheten til å zoome. Til gjengjeld får du et mere lyssterkt objektiv. Hvis du derimot på død og liv ønsker å ha zoom, er Tamron 17-50mm f/2.8 et godt alternativ. Den gir f/2.8 ved alle brennvidder, i motsetning til din nåværende som gir f/5.6 ved full tele. Det er stor forskjell.

Lenke til kommentar

Takk for veldig oppklarende svar. Jeg har lest en del, og har fått litt med meg. Og jeg har veldig lyst på et nytt objektiv NÅ :D (kvinnfolk! :p)

Jeg har funnet ut at jeg trolig må ønske meg et objektiv til jul også, og kanskje prioritere portrettobjektiv nå...

Sitter her og "slever" på følgende:

Trenger jeg overhodet zoom-objektiver hvis jeg har disse to? Vil jeg få behov for f.eks. 50mm noen gang? Jeg innbiller meg at mangelen på zoom kan løses ved å flytte seg nærmere eller lengre vekk fra motivet, eller rett og slett beskjære bildet i etterkant. Tenker jeg riktig, nå?

Så litt på følgende objektiver også (hvis jeg "må" ha zoom (jmf. forrige avsnitt) - da i stedet for de to over):

Men de har jo bare f/2.8 i motsetning til de som hadde f/1.4 og f/1.8. F/2.8 kan vel bli for dårlig innendørs med lite lys? Bortsett fra det, så er vel 75mm greitt til portrett?

Jeg heller mest mot de to øverste (fastobjektivene), men vurderer pittelitt et av de nederste zoomobjektivene i stedet. Noen som har noe formening om de er bra? Om det er noe ulempe med dette, bortsett fra at de kunne være mer lyssterke (noe som egentlig er ganske viktig...)?

Tar gjerne i mot mer anbefalinger :)

Lenke til kommentar

Gå for de to fastobjektivene, du. Zoomene du nevner er beregnet for fullformat, på ditt kamera mister du alt av vidvinkel. I tillegg er de gjerne tyngre enn objektiver beregnet for cropsensor.

Du tenker forresten helt riktig når du sier at du bare kan ta et skritt frem eller tilbake (eller beskjære), i steden for å bruke zoom.

Sigmaen du nevner er et av mine mest brukte objektiv. Sammen med makroen (som jeg også bruker til portrett) og vidvinkelen min er det alt jeg trenger (selv om jeg også har andre objektiv).

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Det er korrekt at Canon EF 85mm f/1.8 USM ofte anbefales "av alle" til portretter, men det er også ofte av noen som har hørt det av noen som har hørt det av noen som... Men det er riktig, dette er et flott portrettobjektiv når det brukes på fullformatkameraer.

På crop kameraer så blir det derimot fort litt trangt, med mindre du kun skal ta skulder-/ansiktsportretter. Om du vil ta portrettbilder i halv- eller helfigur så trenger du veldig lang arbeidsavstand og tar du bilder innendørs så trenger du med andre ord veldig god plass.....

Et objektiv rundt 50-60mm passer derfor etter min mening best for portrettbilder om du har et crop kamera.

Jeg ville valgt enten Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM eller Canon EF 50mm f/1.4 USM. Jeg har begge selv og skulle jeg valgt kun ett så ville det vært Sigma objektivet da det er (enda) skarpere enn Canon sitt alternativ når jeg skyter med helt åpen blender. Ulempen er at det er større og tyngre.

Alternativt så kan du velge "budsjettvarianten" - Canon EF 50mm f/1.8 II. Det er slett ikke noe dårlig objektiv selv om det ikke er like skarpt som de to foregående. Du får heller ikke like fin og "kremaktiv" bokeh (blurrete bakgrunn) siden blenderlamellene er konstruert annerledes enn for de to foregående objektivene.

Det kan også være verdt å vurdere Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM som "portrettobjektiv". Da får du samtidig et suverent macro objektiv, og macro fotografering er riktig så morsomt når man først blir bitt av basillen og ser mulighetene. Det finnes så uendelig mye annet som er smått å ta bilde av enn vier og blomster. :) Ulempen med dette objektivet er litt liten blender.

Som "all round" objectiv så er Sigma sin 30mm som allerede er foreslått et godt og lyssterkt alternativ. Men merk at det ikke er like skarpt som 50mm varianten. Jeg synes også at det fort kan bli litt "trangt" som "normalobjektiv" så jeg foretrekker som regel alltid en lyssterk "standard zoom" i stedet, med mindre jeg absolutt trenger så stor blender som 1.4. Men dette er egentlig en tilvenningssak. Du kan også vurdere Canon EF 28mm f/1.8 USM men det blir jo omtrent like "trangt". Men greit nok, du har jo allerede en normal, riktignok ikke så lyssterk, men den duger nok i de tilfellene hvor du trenger zoom.

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Mine tips: Ikke undervurder nytten av en zoom, behold ditt gamle objektiv, snakker av egen erfaring her (brukte en stund kun fastobjektiv). Et Tamron 17-50mm f/2.8 VC vil være et hett tips, skarpt og raskt samt bildestabilisering til en grei penge. Og jeg vil på det varmeste anbefale en ekstern blits dersom du skal ta portrettbilder, spesielt siden du nevner at du liker å eksperimentere litt. Blitsen er i mine øyne helt essensielt for å unngå bilder som fort blir litt blasse og kjedelige. Vet dog ikke om Canon kan kontrollere blitser trådløst uten ekstrautstyr, evnt hvor mye slikt koster, men stor fordel om en kan fotografere med blitsen av kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...