Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Om betinget påtaleunnlatelse


banned

Anbefalte innlegg

Noen som vet om betinget påtaleunnlatelse kan gis i saker som bare omhandler forelegg? Eller kan man få b. påtaleunnlatelse selv om saken skulle vært i retten, hvor går egentlig grensa for dette?

 

jeg har selv b. påtaleunnlatelse og har muligens brudd på vilkårene, må høre hva politiet sier.. Har gjort no annet dumt som jeg ble anmeldt for og har vært i avhør for dette. Men hva må til for å få en sak opp i retten? Må det være skikkelig "big crime"?

 

Håper noen skjønner hva jeg mener :p

Endret av banned
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antageligvis vil politiet foretrekke å avgjøre saken med forelegg heller enn betinget påtaleunnlatelse. Vilkårene for påtaleunnlatelse er listet opp i straffeprosessloven § 69.

 

Utgangspunktet er at hvis du bryter vilkårene for påtaleunnlatelsen så skal den opp i retten. Small crime, big crime. Hvordan det blir praktisert kommer i større grad an på påtalemyndigheten.

Lenke til kommentar

Jeg dør ikke nei, haha. Men er ikke akkurat noe jeg ønsker.. Det jeg har gjort er ikke noe ille en gang :S

Men si at saken kommer opp i retten da, hva får man straff for da? Nye og gamle forhold?

Det høres ganske drøyt ut syns jeg altså. Tipper jeg får forelegg eller noe jeg, hvis det er lov å gi det ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...