JoRK Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Hei, jeg har kjøpt et Canon 350D kamera men skal kjøpe nytt objektiv.. Jeg har ikke peiling hva jeg kan kjøpe. Forbruket er for å ta bilde av natur og sport som ski/snowboard og skating.. Noen som kan hjelpe meg? :-) Takk Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Det kommer jo litt an på hva som fulgte med av objektiv også da, og om du ønsker en normalzoom, eller "fast"-optikk. Skal du ha en god normalzoom, har jeg veldig positiv erfaring med Tamron 17-50 mm f/2,8 RandiA Lenke til kommentar
JoRK Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Nå har jeg standardkit 18-55mm Canon.. Takk skal skjekke ut dette. Men er ikke dette omtrent det samme som er på kameraet fra før? Endret 23. september 2009 av Jonas_16 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jo, det er omtrent det samme zoomområdet, men hvis det er kit-objektivet som fulgte med, er vel det heller dårlig. Jeg hadde 400D med det Canon-objektivet, men kjøpte nytt, den Tamron, med en gang fordi det objektivet som fulgte med var lite tess. RandiA Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Tamronen er skarpere og har blender 2.8 over det hele så sånn sett så er det et bedre plastrør enn Canon sitt 18-55 mm.( Men skal sies at jeg har en utrolig bra versjon av Canons 18-55 da, så jeg regner med at jeg hadde flaks?) Hvor mye penger har du tenkt til å legge i det? Endret 23. september 2009 av Wipeout Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Hva savner du med det objektivet du har? Mer vidvinkel eller mer tele? Lenke til kommentar
JoRK Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Ehm jeg tenker å legge rundt 6-7000 og nedover.. har fått anbefalt Canon EF 50mm F1.8 men jeg vil ha et jeg kan zoome med også.. opp til 300mm? Lenke til kommentar
JoRK Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Hva savner du med det objektivet du har? Mer vidvinkel eller mer tele? Jeg savner å kunne zoome mer.. Jeg har hørt at fisheye er bra for fotografering av ski og skate er det riktig? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Fisheyeeffekten kan være kul, men tror det kan bli litt kjedelig med fisheyelook på alle bildene etterhvert. Og så er det ikke spesielt mye tele på et slikt objektiv heller da det er fastoptikk. Hvor mye trenger du i den smale enden? Mange mener at de må ha 18 mm. i den smale enden på cropkamera, jeg personlig endte opp med et 24-105 mm. og klarte meg utmerket. Hva med Tamrons 18-270 mm? Da har du alt i ett, men med noen kompromisser da... Lenke til kommentar
JoRK Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Ja, må nesten ha to objektiver da.. Tamronen du sendte hørtes jo bra ut.. skal skjekke den mer Jeg har egentlig ikke noe særlig peiling på objektiver.. men mellom 18 og 50mm kan være bra.. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Du får ikke fisheye. 300mm og f1.8 i samme objektiv. Anbefaler deg ikke å kjøpe et superzoomobjektiv på typisk 18-200mm+++, da det må inngås et lass med optiske kompromisser for å få et såpass stort brennviddeomfang i et forholdsvis kompakt objektiv. Råder deg til å dele det opp i normalzoom og telezoom, samt et ekstra lyssterkt fastobjektiv for de anledningene der lysstyrke er alfa omega. Gir deg også mer mulighet til å sløre ut bakgrunnen på portretter i skibakken eller på skateboardet. - Tamron 17-50mm er en knall normalzoom som gir deg en konsekvent størsteblender på 2.8 (i motsetning til den du har nå, som øker med brennvidden). Samtidig får du en liten dæsj ekstra vidvinkel. Så absolutt merkbart med 17mm kontra 18mm. - Som telezoom gir jo Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS veldig mye for pengene. - 50mm f/1.8 gir ekstremt mye for pengene. Suverent å ha som ess i ermet når man trenger litt ekstra lysstyrke, samtidig som det er et veldig godt portrettobjektiv. I hvertfall prisen tatt i betrakning. Du skal kunne få tak i alt dette nytt for under 7000 kr. Endret 23. september 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jeg savner å kunne zoome mer.. Jeg har hørt at fisheye er bra for fotografering av ski og skate er det riktig? De to ønskene er motstridende, så dersom du skal dekke begge ønskene må du kjøpe to objektiver. Her er et eksempel på et skate-bilde tatt med fisheye. Og her er et eksempel på et objektiv som gir deg slike bilder. Når det gjelder å kunne zoome mer har Canon mange alternativer. Et vanlig og rimelig forslag til nybegynnere er Canon 55-250. Hvis du vil bruke litt mer penger (og dermed få merkbart bedre kvalitet) er Canon 70-200/4 et alternativ jeg ville kikket nærmere på. Lenke til kommentar
JoRK Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 (endret) http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=8312454 Er det objektivet du snakker om? (hendvendelse til wipeout) Endret 23. september 2009 av Jonas_16 Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iid=8312454 Er det objektivet du snakker om? Ja, men som jeg også nevnte så er det noen kompromisser med det objektivet. Men til superzoom å være så skal det ikke være så ille. Men som også nevnt så spørs det hvor mye du trenger i den smale enden. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Ja. Det er det som har blitt nevnt. Er sammen med Canons egen 18-200mm den beste av disse superzoomene for Canon, og jeg ser ikke bort fra at du blir fornøyd. I hvertfall på det nåværende stadiet. Vær obs på at slike objektiver gjerne yter best i mellomregisteret, og sliter i den vide og lange enden. Kjøper du et slik objektiv råder jeg deg til å supplere med et lyssterkt fastobjektiv alà 50mm f/1.8. Det skal ikke mye overskyet vær til før den superzoomen blir for lyssvak til å kunne levere raske nok lukkertider til sportsfoto. Endret 23. september 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Ser nå at mine poster blir litt misvisende. Jeg tror jeg har misforstått deg litt og kanskje trodd at du ville ha et "alt-i-ett" objektiv. (sånn går det når man ikke leser innleggene skikkelig) Men 18-270 fra Tamron er et godt valg hvis du skal ha noe sånt. Lenke til kommentar
JoRK Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Takk for hjelpen alle.. Tror det er noen som har misforstått men dette hjalp meg veldig mye.. Sorry for at jeg ikke kan være så nøyaktig.. Har som sagt ikke peil på objektiver :-) Jonas Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 kanskje denne guiden kan hjelpe deg lengere på veien,og denne forklarer forskjellen på vidvinkel og tele. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Slettet et barnslig tulleinnlegg. Gjentakelse vil føre til advarsel. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Du har en grense på maksimum 7000 kroner. Det bør være mulig å få tak i Canon EF 70-200mm f/4L USM og Tamron 17-50mm f/2.8 brukt til den prisen. Denne kombinasjonen gir veldig bra bildekvalitet for pengene. Mye bedre enn hvilken som helst 18-200mm, 18-250mm, 18-270mm, og så videre. Foto.no sitt bruktmarked har ofte disse to objektivene for salg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå