drdooogie Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Skal selge leilighet og tenkte kanskje å ta bildene selv. Tenkte å kjøpe meg et brukt vidvinkelobjektiv for jobben. Har et Canon EOS450D. Er det noe håp om å få det til med et budsjett på ca 7000,- Hva slags objektiv trenger jeg (brennvidde, lysfølsomhet, fisheye/ikke fisheye)?? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 fisheye er nok ikke tingen for deg, IOM. at det forvrir virkeligheten, mens du ønsker å dokumentere den. Canon EF-S 10-22tror jeg er et godt valg for deg. Lenke til kommentar
drdooogie Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Takk, men er det tilstrekkelig med f-tall på 3.5-4.5? Kanskje kompensere med høy iso-følsomhet? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) En vidvinkel (ikke fisheye) og et par eksterne blitser vil du komme langt med. Her ser du et av bildene jeg tok når jeg solgte leiligheten min nylig. Da brukte jeg en brennvidde på 12 mm og to eksterne blitser i tillegg til den interne. Så ja, alt du trenger kan skaffes for under 7000 dersom du bruker pengene litt lurt. Edit: Til slike bilder bruker man gjerne en middels blender (f.eks. f/8-f/11), så du trenger ikke en lyssterk vidvinkel. Endret 23. september 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Er vel ikke noe i veien for å bruke den innebygde blitsen? alternativt sette kamera på et stativ? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 som nevnt her, er det stort sett ønskelig med stor dybdeskarphet i slike bilder. Det er dessuten sjelden noe i veien for å bruke stativ. Lenke til kommentar
drdooogie Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Gikk rundt med fotografen da jeg solgte min forrige leilighet. Han brukte ikke blitz. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Gikk rundt med fotografen da jeg solgte min forrige leilighet. Han brukte ikke blitz.Det trenger ikke være noe must, men kan gi gode resultater også. Jeg brukte en D3 med 14-24 og SB-600 som fyrte mot taket (alt utstyret var lånt, dessverre) da jeg tok bilder til prospektet da vi solgte leiligheten i Tromsø i vår. En 10-ettellerannet vil være utmerket på Canon 450D, selv om du nok gjerne skulle hatt en mm eller to ekstra i de trangeste rommene. Min erfaring var dessuten at stativet var mest i veien, og lot en ikke komme så langt bak som man gjerne ville. Mulig det bare var jeg som ikke var "profesjonell" nok :-) Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Gikk rundt med fotografen da jeg solgte min forrige leilighet. Han brukte ikke blitz. Vel, det eksempelet jeg viste ville ikke vært mulig uten blits. Da måtte jeg ha brukt lenger eksponeringstid for å få det lyst nok inne, og dermed hadde jeg overeksponert utsikten. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 De fleste som tar bilder av boliger bruker ikke blits. De får overeksponerte vinduer og de vanlige bildene du ser på finn.no De som kan dette bruker blits for å få balansert ute og inne belysning. Bildene er langt over og forbi når det kommer kvalitet. Det er en tråd om dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå