Gjest Slettet+3124 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Driver med tolkning av hjerterytmer i forbindelse med skolegang. Og jeg lurer på følgende, hva er forskjellen på: Atr.flimmer med koblede VES. Atr.flimmer med multifokale VES. Torsade du points. Finner lite om dette i mine bøker. Så om noen kan litt om dette temaet, hadde jeg satt pris på om man kunne skrevet kort om hva som er forskjellen på disse, og da tenker jeg på årsaksforholdet altså patofysiologien til disse. Vaio.. Vaio.. hvor er du (du kan dette). Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Det er plenty med Med. studenter her på forumet. Et sted å starte er medisinstudenttråden. Jeg aner ikke hva "VES" står for; Ventrikulær ekstra systol? Årsaker til AF er mangen, men er ofte forbundet med post/akutt-AMI (acute myocardial infarction), HT, CHF, diabetes osv... Viser til uptodate: Monofocal/unifocal er at eksitasjonen kommer fra "et punkt". "Singel/specified point of excitation" Multifocal kan enten være: Multipoint excitation, eller, singel point excitation with multiple pathway. TDP er rett og slett en type Ventrikkel takycardi. Er forbundet med hypokalemi, QT-syndrom og bruk av antiarrytmika. Jeg anbefaler uptodate for bedre svar. Håper jeg ikke har "misforstått/mistolket" spørsmålene dine. Vaio Endret 24. september 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 VES står for Ventrikulære Ekstra Systoler. Atrieflimmer er grei, den har jeg. Men jeg skjønner ikke forskjellen mellom koblede VES'er og multifokale VES? Da disse på scopet ser like ut for meg. Så jeg har en mistanke om at koblede VES er det samme som multifokale VES. Kan det være tilfellet? Vi bruker benevnelser som VES i serier, koblede VES og multifokale VES. Ja, det er å bli forvirret av.. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Multifocal: Tips: Forskjeller på QRS for hver VES Unifocal Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Driver med tolkning av hjerterytmer i forbindelse med skolegang. Og jeg lurer på følgende, hva er forskjellen på: Atr.flimmer med koblede VES. Atr.flimmer med multifokale VES. Torsade du points. Finner lite om dette i mine bøker. Så om noen kan litt om dette temaet, hadde jeg satt pris på om man kunne skrevet kort om hva som er forskjellen på disse, og da tenker jeg på årsaksforholdet altså patofysiologien til disse. Vaio.. Vaio.. hvor er du (du kan dette). Når du spør på dette forumet, vet du ikke hva du får, men jeg hevder å være i stand til å svare: Disse arytmiene er jo veldig forskjellige. Jeg har vansker med å se at man kan blande AF m/VES (norsk terminologi) med Torsades de points, eller hvordan det nå skrives. Sistnevnte er nemlig svært sjelden. Koblede VES er like og ... koblede, mens multifokale VES gjerne er ulike og ... ikke koblede... Dette er feil sted å stille medisinske sprøsmål! Mvh Jultomten Endret 26. september 2009 av jultomten Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 hmm... Jultomten; hva er en koblet Ventrikulære ekstrasystole da? (Jeg skjønner ikke dette!) Jeg kjenner selvfølgelig til multifokale ventrikulære ekstrasystoler. ps: Hvis dette er feil sted for medisinske spørsmål, kjenner du til et annet bra forum? Takk på forhånd! MVH Heimdall Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 hmm... Jultomten; hva er en koblet Ventrikulære ekstrasystole da? (Jeg skjønner ikke dette!) Jeg kjenner selvfølgelig til multifokale ventrikulære ekstrasystoler. ps: Hvis dette er feil sted for medisinske spørsmål, kjenner du til et annet bra forum? Takk på forhånd! MVH Heimdall Hallo! Jeg - som de fleste, tror jeg - er på dette forumet fordi jeg er datainteressert. Mulig man kan finne folk som kan noe om de fleste andre emner også, men man kan aldri vite i hvilken grad svarene er fornuftige. Dessverre vet jeg ikke om noen gode lege-/helsepersonellforum. Jeg er ikke kardiolog, men svarer etter beste evne: Koblede ventrikulære ekstrasystoler er koblede... dvs at de er koblet til , eller regelmessig kommer like etter et QRS-kompleks. Mvh Jultomten Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Takk! Hadde bare aldri hørt dette uttrykket tidligere. Vet du hva dette kalles på engelsk? Vel, jeg skal se om jeg finner en indremedisiner med spesialfelt kardiologi. Heimdall Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Dette er feil sted å stille medisinske sprøsmål! Åpent forum, fritt land, alle kan prøve seg. Noe som du selv har gjort.. Endret 5. oktober 2009 av Vaio Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Dette er feil sted å stille medisinske sprøsmål! Åpent forum, fritt land, alle kan prøve seg. Noe som du selv har gjort.. For all del - du kan spørre om hva som helst. Om du får fornuftige svar er en annen sak... Endret 16. oktober 2009 av jultomten Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 VES heter PVC (premature ventricular contractions) på engelsk. Også PVB (premature ventricular beats), ventricular extrasystoles, ventricular ectopic beats, osv.. Kjært barn har mange navn. Hva angår AF, denne sees vel sjelden i kombinasjon med VES uansett, unntaksvis der pausene med overledning fra atrier til ventrikler er lang, og det dannes et ventrikulært erstatningsslag (eskapade). Supraventrikulære ekstrasystoler (SVES) sees derimot, og kan trigge AF under uheldige omstendigheter, dersom det finnes unormale ledningsveier (sirkelstrømmer) Koblede VES er 2 VES i serie, uten normale slag mellom. Denne brukes bare om 2 i serie, 3 ekstrasystoler i serie kalles uansett for takykardi (enten ventrikulær, VT, eller supraventrikulær, SVT). Heter hhv ventricular tachycardia (eller V-tach) og supraventricular tachycardia på engelsk. Multifokale VES er VES som fyres fra ulike områder i ventriklene. Sees normalt som VES med QRS som både er positive og negative. Torsades de pointes er en alvorlig type VT med variasjon mellom positive og negative QRS på EKG. Sees ofte ved forlenget QT-tid, men også ved bruk av medikamenter som forlenger QT-tiden (antiarytmika klasse 3, som Sotacor og Corvert), altså ved behandling av supraventrikulære arytmier som AF. Kan, som annen VT varsle ventrikkelflimmer (hjertestans) Hilsen en som plages av ekstrasystoler Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 6. november 2009 Del Skrevet 6. november 2009 Takk! Endelig en forklaring som hjalp. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå