Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Landeveissykkel - girene fjusker! Trenger hjelp!

Jegerisak

Anbefalte innlegg

Forrige uke kjøpte jeg en ny landveissykkel fra en lokal forretning. Den lå på en prisklasse 10 999 ,- Merket er Merida ( Road Race series) Hentet den igår, skulle testkjøre den idag for å kjenne på den. I starten tenkte jeg ikke over det, men når jeg skulle tråkke ekstra hardt eller ta i, så fjusket giret. Det vil si at kjedet hopper av (føles iallefall sånn) i et øyeblikk. Noe som gjør at all kraften forsvinner. Og det er utrolig irriterende.. Dessuten kommer en merkelig lyd fra girene, en slags gnisse lyd, minner meg om lyden fra et usmørt kjede. Men kjedet er jo flunkende nytt! Er det noe JEG gjør feil? Eller skal jeg sende den tilbake til forretningen for reperasjon? Sykkelen er vidunderlig før jeg møter motbakkene!

Trenger hjelp fra alle!

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som girwirene ikke er skikkelig justert etter girspakene og dermet posisjonerer girveksleren mellom 2 gir og du får knitring og fusking slik du beskriver.

Dette kan justeres bort men etter at wiren har strekt seg litt vil problemet være tilbake.

I gamle dager da det var så bratt hadde man trinnløse girvekslere og slik måtte sette girveklseren rett for å unngå dette.

Det var både en fordel og ulempe for man måtte gire korrekt samtidig med at strekking av wiren ikke blei så kritisk.

Lenke til kommentar

Sykkelen er helt ny. da har ikke kjedet slitt seg till tannhjulene og de "glipper" noen ganger =P dette går seg til etter noen mil. det du kan gjøre er å passe på att kjedet ikke er smørt for mye. dra en fille over kjedet og tørk av:) og ikke tråkk hardt når du girer særlig i oppover bakker:) Hvis det ikke har gitt seg etter 5-10 mil, må du på verksted

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...