Gå til innhold

Trenger man å sikre noe når man laster opp ei side? +spm ang webhotel og domene

Anbefalte innlegg

Hei!

Er så å si første gang jeg skal legge ut en side for offisielt bruk, sider jeg har lagd tidligere har kun vært i sammenheng med skole eller mindre viktig stuff. Dette skal være en bedrift-info side. Med informasjon og bilder om bedriften. Så er ingen skjemaer eller inlogginger til siden.

Det jeg lurer på er om det er noe jeg må sikre? noe i sammenheng med webhotellet?

har foreløpig ikke kjøpt hotell eller domene da siden ikke er 100% ferdig men trur jeg skal kjøpe fra ProISP. Er dette en bra og pålitlig side/server?

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Er så å si første gang jeg skal legge ut en side for offisielt bruk, sider jeg har lagd tidligere har kun vært i sammenheng med skole eller mindre viktig stuff. Dette skal være en bedrift-info side. Med informasjon og bilder om bedriften. Så er ingen skjemaer eller inlogginger til siden.

Det jeg lurer på er om det er noe jeg må sikre? noe i sammenheng med webhotellet?

har foreløpig ikke kjøpt hotell eller domene da siden ikke er 100% ferdig men trur jeg skal kjøpe fra ProISP. Er dette en bra og pålitlig side/server?

Takker for alle svar :)

Vil tro webhotellet du ønsker å benytte er helt ok. Du trenger nok trolig ikke å sikre websiden mer enn at du tar en lokal backup av filene du laster opp. Ellers er det jo en selvfølge å sikre brukerdata før de blir brukt til noe. :thumbup:

Endret av funkyboy
Lenke til kommentar

Det som kan vere ein idé er å nytte SFTP når ein laster opp - ikkje vanleg FTP.

Eg fekk faktisk virus på ei nettside då eg midlertidig nytta Windows til å laste opp. Siste gongen eg gjer det. Visste ikkje det var mogleg ein gong.

Det som skjedde var at nettstaden fekk ein masse merkeleg kode eg ikkje hadde laga, samt at Google etter tid begynte å rapportere siden som usikker..

Lenke til kommentar
Takker for svaret :)

men hva mente du med den siste delen ang brukerdata?

Brukerdata kan enten betegnes som info bruker sender inn via skjema på nettsiden, eller parametre sendt i url. Når du i url ser tegn som ? og & i url, betyr dette at brukerdata benyttes for å sende riktig side tilbake til bruker. F.eks. kan index.php?article=1 være en helt annen side enn index.php. Er man ikke konsekvent på å behandle slike data riktig, risikerer man f.eks. at det står "site hacked by ..." når man besøker nettstedet neste gang. Men som regel er du nødt til å slurve skikkelig for at dette skal kunne forekomme. :)

En annen ting du kan ha i bakhodet, er å aldri benytte chmod 777 på filer. Dette betyr i praksis at hvem som helst kan skrive over de. Dersom du ikke har vært borti chmod enda, trenger du imidlertidig ikke å tenke på det, da 777 aldri benyttes som default når du laster opp filer (såvidt jeg vet). :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv proisp og er veldig fornøyd med dem. Så bare å kjøpe i vei, relativt billig er det også!

Hvis det bare er en helt vanlig side uten forms og brukerdata og sånn så er det ikke noe sikkerhet du behøver å tenke på, annet enn det steffenz nevner da. Men det skal vel noe til, første gangen jeg har hørt om noe lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...