Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Pectus excavatum erfaring osv?

Gjest Guest_ts_*

Anbefalte innlegg

Narkosen var uproblematisk for min del, ble borte og våknet igjen. Etter boka vil jeg tro!

Epiduralen syns jeg var vond. Tror kanskje jeg var uheldig, men synes det var veldig ubehagelig. Holdt på å besvime mens hun holdt på, men har hørt andre som sier det er null stress. Er nok individuelt. Men du må være våken ja, får nok en beroligende.

Aldri hørt om at de må kollapse noen lunge.

Alt i alt er jeg godt fornøyd med at jeg tok operasjonen. Selv om det kan være veldig vondt rett etterpå, har man rask progresjon etter en uke eller to. Men nå i etterkant er jeg som sagt glad for at jeg gjorde det. Jeg skal ha bøylen inne i 1,5 år til.

Var 23 (gutt) når jeg tok den også! Lykke til! Dette går kjempebra!

Endret av NiRaM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en passe mild versjon av dette, og tenkte for et par år siden litt på å kanskje ta en sånn operasjon. Droppet det, og tror jeg skal klare meg fint uten. Har ikke spesielt store problemer med å kaste skjorta, og når jeg får spørsmål om det pleier jeg bare å skøye om at Gud utstyrte meg med en perfekt skål til chips, body shots og kvinnebryst.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

Jeg tok inngrepet tidlig i september i år i en alder av 20 år. Jeg har hatt store problemer med pust og hjertet pga traktbryst siden 14-års alderen. Etter mange undersøkelser (ultralyd på hjertet, løpetester, røntgen av lunger og hjerte) viste det seg at hjertet mitt lå 4cm i "klem" pga brystbenet. Legen sa at jeg ikke hadde noe valg, ettersom det kunne medføre hjerteinfarkt osv..

Min opplevelse har ikke vært i nærheten av hva jeg ser mange andre skriver!

Da jeg våknet etter operasjonen fungerte ikke epiduralen i ryggen. Jeg husker ikke mye av det, men jeg hylgråt, kastet opp jevnlig og de klarte ikke få kontroll på det. De prøvde å justere epiduralen, noe som var forferdelig vondt ettersom de måtte vippe meg over på siden kun 30 min etter operasjonen. Etterhvert bestemte de seg for å dope meg ned for å lindre smertene. Jeg var fullstendig dopet ned resten av dagen og natten. Jeg husker ingenting annet enn at jeg kastet opp hele ettermiddagen, noe som også var grusomt vondt.

Dagene etterpå fikk jeg besøk av fysio. Han skulle ha meg til å reise meg opp av sengen og prøve å gå. Fordi jeg var dopet ned dagen før, og dag 2 ikke var særlig i form, hadde jeg ikke klart å få i meg noe mat. Samtidig som smertestillende førte til mye oppkast, klarte jeg heller ikke komme meg ut av sengen. Jeg ble liggende i 3,5 dager. Da bestemte de seg for å ta ut kateteret for å "tvinge" meg til å komme meg ut av sengen.

Hver natt våknet jeg av sinnsyke smerter, jeg gråt og var veldig fortvilet. Dag tre klarte jeg å spise et knekkebrød + 4 druer.

Etter 6-7 dager fikk jeg dra hjem. Jeg var konstant blek, dårlig, kvalm, kastet opp, dårlig matlyst, klarte ikke dusje selv osv. I første uken hjemme trengte jeg assistanse til nesten alt. Ett glass saft var for tungt for meg å bære. Etter 1,5 uke hjemme våknet jeg en natt av smerter igjen. Da ble det ambulanse inn til sykehuset hvor vi satte i gang med røntgen og CT. Ingenting synlig. Etter en uke til skjedde det samme igjen. Det viste seg at jeg hadde lungebetennelse. Jeg ble liggende i litt over 2 uker med kraftig lungebetennelse, nesten 2 liter væske på den ene lungen og infeksjon i blodbanen - alt som følge av operasjonen. Fikk antibiotika intravenøst i 2 uker på sykehus, og 2 uker hjemme med hjemmesykepleier. Jeg hadde konstant feber på sykehuset. Pga alt dette måtte jeg gjennom mye rart. Ultralyd av hjertet (slange med kamera ned i spiserøret), drenering av lungen (vooondt).

Alt i alt, opplevelsen har vært grusom, mye dårlig erfaring på sykehus, samtidig som jeg nå, nesten 3 mnd i etterkant er fornøyd med resultatet. Det tok meg 8 uker før jeg klarte å ligge på siden. Spilen stikker ligg ut på hver side, så jeg kjenner den tydelig når jeg ligger på siden. Anbefaler operasjonen, men vil advare mot smertene man kan få! Nå har jeg selvfølgelig vært maks uheldig. Jeg skulle ønske noen forberedte meg på hvor vondt det er / kan være.

Æææh, uflaks! På hvilket sykehus var dette? Aff..

Anonymous poster hash: 6ab37...f3d

Ja, var veldig uflaks også dette... Var på A-hus på Lørenskog :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...