DMN Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Hei, har en case oppgave innenfor markedsføring, og i forbindelse med det så må jeg finne ut hvor mange som besøker g-sport sin nettbutikk, hver måned, eller dag, gjennomsnittlig ofc. Er det noen måte jeg kan finne ut dette via internet? Har egentlig ikke lov til å kontakte firmaet med slike spørsmål, og må uansett kildebegrunne ulike tall jeg tar i bruk. Er det mulig å finne ut dette uten å kontakte firmaet? Eller er det bedriften selv så må velge å legge ut tall av dette? Takk for svar. Endret 23. september 2009 av DMN Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Nei, det kan du faktisk ikke, om ikke G-Sport har valgt å offentliggjøre disse! Med unntak av de nettsteder som er på TNS Gallup sine åpne lister, er ikke besøkstall tilgjengelig uten at man henter de fra eier/bedrift/organisasjon. G-Sport bruker f.eks Google Analytics til statistikk. Mulig de også har interne systemer. Generelt vurderes besøkstatistikk på nettsider som "sensitiv" bedriftsinformasjon av denne type aktører. For aviser, mediapublikasjoner, portaler etc er det ofte stikk motsatt, og de bruker TNS Gallup. Lenke til kommentar
Pellepedal Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Du kan bruke http://www.alexa.com/ Denne gir en indikasjon på trafikken på nettstede. Pellepedal Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Den indikasjonen er ekstremt grov og i svært mange tilfeller unøyaktig. Og Alexa gir heller ikke direkte besøksdata, bare rangering. Alexa henter inn sine data ved hjelp av Alexa Toolbar i nettleseren, samt diverse andre kilder som Alexa har tilgang til. Og hvor mange ha installert Alexa Toolbar. Data fra Alexa kan således bygge på hva som helst fra 5 % - 30 % av brukerne på nett. Så feilkildene er formidable. Klart du kan bruke Alexa sin rangering av nettsida og prøve å finne sider på TNS Gallup som er rangert omtrent likt. Men jeg har testet rangeringen hos Alexa på sider som jeg vet nøyaktige data på, og det ble helt håpløse data. Nettsteder med omtrent samme antall besøkende, hadde ingen data eller rangert med alt for stor avstand. Alle nettstedene burde vært rangert ca som nr 1 000 i Norge. F. eks ble en side som har 20 % mer besøkende enn en annen side rangert 4000 plasser lavere i den norske rangeringen. Men tar man hensyn til at det her er store feilkilder, kan de til en viss grad brukes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå