nets Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Hei! For rundt en uke siden sluttet 3 av 4 RAM-slotter på hovedkortet å fungere, og jeg prøvde å sende en saklig mail til PCutstyr.no angående dette. Desverre fikk jeg en mail tilbake der de ba meg kontakte produsenten. Jeg kontaktet produsenten som sa at ansvaret lå hos tredjepart, altså PCutstyr.no. De ville ikke ha varen returnert. Jeg fikk også anbefalt å kontakte forbrukerombudet/rådet om de ikke ville sammarbeide. Kortet ble kjøpt i Januar, og det er fortsatt garanti (det er vell minst 1 år garanti på slike ting?). Hva slags rettigheter har jeg her? Blir veldig kjipt å tape 1400kr på et kort som knapt har fungert litt over et halvt år. Legger ved mail historikk. Håper noen kan ta en titt på dette, vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Mail 1 *****@gmail.com to kundesenter Hei! Jeg må dessverre meddele at et hovedkort som ble kjøpt hos dere 07.01-09 nå er delvis defekt. Vare: 268721 LP DK P45-T2RS Plus --- Jeg har feilsøkt en del, og problemet ligger i at hovedkortet bare har EN fungerende DDR2-RAMslot. Jeg har testet med samtlige forskjellige brikker (alle fungerende), på samtlige 4 RAM-porter på hovedkortet, og kommet fram til at bare 1 er fungerende. Dette er selvfølgelig et ENORMT irritasjonsmoment, ettersom jeg bare sitter på 1GB brikker. Og 1GB i Windows 7 er ikke like moro som 4GB, som dere sikkert forstår. Det er fortsatt mulig å boote kortet, men dog bare med 1GB ram. Så jeg håper på rask gjennomgang på denne klagesaken, og et erstatningskort så fort som mulig, evt. pengene tilbake om det er mulighet for det, for jeg ønsker !!!!__IKKE__!!! et DFI kort igjen, den produsenten stoler jeg overhodet ikke på lenger. --- Når dere sender erstatningskort i samme prisklassen ønsker jeg et kort fra GIGABYTE, eller ASUS. Har god erfaring med de produsentene fra tidligere PC'er jeg har kjøpt. Eller pengene tilbake om det er mulighet for det. Orginalpris for defekt hovedkort: 1416,25 Kr. --- Jeg legger ved orginal ordrebekreftelse fra dere, siden dere har slettet login'en min på pcutstyr.no. Følgende er defekt: 268721 LP DK P45-T2RS Plus Mvh ******* Mail2 [email protected] to me Hei! Du må her kontakte produsenten for bistand. Mail 3 *****@gmail.com to kundesenter Det har jeg allerede gjort. Og de sier at jeg skal kontakte dere, siden dere er anvsarlig for kjøpet. Hvis dere ikke står ved reklamasjonsretten jeg har, så kontakter jeg forbrukerådet. Slik som jeg ble anbefalt av dem. Håper det ikke blir noe større sak ut av dette og at dere tar ansvar. Mvh ****** Hva kan jeg konkret "true" med? Burde jeg allerede ta kontakt med forbrukerådet eller noen andre instanser? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Ikke overraskende mtp disse trådene: - PCutstyr nær konkurs? - Er Meeter.No til å stole på? - Kontakt med PCutstyr.no? Kort forklart så ser det ut til at tidligere pcutstyr.no gikk konkurs i vår(dvs der du handlet fra) og en ny butikk har startet opp med samme adresse(og eier). Teknisk sett så tror eg, om ikke ny butikk har overtatt ansvaret for reklamasjon osv, så har du lenger ikke mulighet for å reklamere ovenfor den nye butikken. Eg klarer ikke å finne noen dokumentasjon på dette, men noen kommer nok å slakter eller støtter påstanden min etterhvert. Uansett så viser forskjellige innlegg her at det er vanskelig å få gjennomslag hos de, om du i det hele tatt får kontakt. Noen klarer derimot å få begge deler. Når det gjelder garanti så er ikke dette pålagt. Det er derfor ikke sikkert at du har dette. Men om du har dette, så kan du rette kravet ditt mot det salgsleddet som har gitt garantien(oftest produsent). Sjekk garantivilkårene først. Lenke til kommentar
nets Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Hvor kan jeg sjekke garantivilkårene? Fikk bare angrerett sendt ved ordrebekreftelsen. Jeg ser du skriver at det er vanskelig å få gjennomslag. Derfor trenger jeg noen forslag til hvordan jeg skal legge litt press på dem, slik at saken min går gjennom. edit: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14019320 Dette innlegget var til god hjelp, men trenger så mye informasjon som mulig, så flott om folk har mer å bidra med. Endret 23. september 2009 av nts Lenke til kommentar
nets Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Du har tre muligheter: Gå videre med reklamasjonsretten mot PCUtstyr.no, eller det konkrete SVINDELforetaket til bakmannen av PCUtstyr.no som har solgt deg varen. Gå videre med reklamasjonsretten mot tidligere salgsledd. Gå videre med reklamasjonsretten mot kredittkortselskapet du brukte når du betalte varen. Reklamasjonsretten din er uansett 2 eller 5 år, slik at garantitiden fra produsenten ikke er viktig for deg så lenge et av alternativene nedenfor hjelper deg videre. "PCUtstyr.no": Skal du gå videre mot "PCUtstyr.no" så må du finne ut hvilket av foretakene til Tvete familien du faktisk har handlet med (dvs. hvilket organisasjonsnummer som stod på faktura/ordrebekreftelse/etc). Hvis du f.eks handlet med Glomma Handel AS Org nr 991 273 182, så er det selskapet IKKE konkurs, og du kan gå videre med saken din mot selskapet. Har du derimot handlet med et selskap som har gått konkurs så kan du ikke gå videre mot det firmaet, da må du bruke ett av de andre alternativene. Tidligere salgsledd: I følge http://img.lanparty.tw/portal/CM/cmwtb er det komplett som er distributør i Norge. Hvis PCUtstyr.no faktisk har kjøpt varen av Komplett (Norek?) så kan du i henhold til forbrukerkjøpsloven "§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv" gjøre kravet ditt gjeldene direkte mot Komplett (Norek?). Kredittkortselskap: Hvis du har brukt et (ordentlig) kredittkort for å betale varen kan du gjøre kravet ditt gjeldene mot kredittkortselskapet, iht. kredittkjøpsloven "§ 8. Kjøperens innsigelser mot annen kredittyter enn selgeren". Hvis du har brukt et bankkort med Visa, så har Visa tidligere uttalt til pressen at de også i de tilfellene følger interne regler som ligger tett opp til kredittkjøpsloven. (Se f.eks denne artikkelen i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/reise/article3156520.ece .) Konklusjon? Forsøk alle tre veiene ovenfor. Se: Se http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html for hele forbrukerkjøpsloven. Se http://www.lovdata.no/all/hl-19850621-082.html for hele Kredittkjøploven. Endret 26. september 2009 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå