Shocktrauma Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Bruker: Shocktrauma Brennvidde: 50mm i FX/35mm-format Deltakernivå: Kandidat Utstyr: Nikon D700 og Carl Zeiss Makro Planar 2.0/50 ZF Tilleggsutfordring: Gjennomføre festen. Eksperimentere med forskjellige bredde- og høydeformater. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Pokker, som jeg har lyst på det objektivet der i ZE-versjon.. Gleder meg til å følge med på hva det kan yte på fullframe.. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Pokker, som jeg har lyst på det objektivet der i ZE-versjon.. Gleder meg til å følge med på hva det kan yte på fullframe.. Blir ikke det litt som å vente på at Jens Stoltenberg skal innfri alle valgløftene? Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 26. september 2009 Forfatter Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Hehe Objektivet er politisk nøytralt og innfrir 120% ! :!: Endret 26. september 2009 av Shocktrauma Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) 1. oktober - Postkasser De står ute hver dag og venter på postbudets daglige leveranse. De finnes overalt i ulike former og farger. Stolte og staute som de er så rir dem av både vind og vær, men viser tidens aldringstegn. Det er tross alt postkassene som er en del av det aller viktigste et menneske bruker i hverdagen - kommunikasjon. ISO 100 - 1/5000s - f/2.0 EDIT: Lagt til 100% utsnitt i spoiler for de som vil se ytelsen til Zeissen på f/2.0. Endret 1. oktober 2009 av Shocktrauma Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 dette likte jeg godt! Den røde postkassen er herlig slitt, og lyset som treffer dem fra siden gir dybde og interesse. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Herlige detaljer! Liker også hvordan høyden og åpningen på lokkene er litt forskjellig; innbiller meg at postkassene seg imellom snakker om alt det rare som sendes. Meget mulig jeg er gal, mao. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Nydelig. En av de mer spennende Oktoberfestene Gleder meg til å følge denna. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Takk for kommentarene så langt. Gleder meg til i morgen! Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Lagt til 100% utsnitt i spoiler for de som vil se ytelsen til Zeissen på f/2.0. Det avslører i alle fall en hyperviktig detalj som ikke er så lett å se på hovedbildet, det er brukt DYMO på det ene skiltet. Rimelig loslitte og rustikke greier. Hvor mange regnfulle netter har disse stått ute tro? Man tar seg i å lure på om den midtre kassa egentlig er rød, eller om den bare er farget av rust. Upåklagelig komposisjon. Lenke til kommentar
olopolo Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Akkurat nå skulle jeg hett Marit Frydenlund, for den postkassa der er et klenodie. Fint lys, fine farger og fin komp. Elsker bruken av vignettering! Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) 2. okbtober - Kontraster I mangel på både tid og konsentrasjon ble det svært enkelt valg i dag. Idèen var å fange løvet på vei ned mot strandsanden, men uten vind og trær i umiddelbar nærhet ble det til et bilde av et allerede forfalt blad. Høsten er kontrast. Fra varmt til kaldt. Fra tørt til fuktig. Fra jordens blomstring til jordens dvale. Alt er kontraster - motsetninger - som får hverandre til å stå ut på sitt vis. Bladene dør langsomt i den kalde luften og skaper med det et fargespill som er svært så vakkert mot den duse og kjedelige strandsanden. Dagens bilde prøver å illustrere dette med noen justeringer i Lightroom. ISO 200 - 1/1000s - f/2.8 Så får jeg håpe morgendagen bringer meg ny motivasjon og motiver! PS: Strandsanden er langt fra finkornet eller "ren". Endret 2. oktober 2009 av Shocktrauma Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 To høstlige bidrag, det andre enda mer rent og tydelig enn det første.. Vignetterer den endel naturlig? Uansett passer effekten til begge motivene. Godt sett og levert! Lenke til kommentar
ET! Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 For et glass du har der! Sylskarpt helt fra største blender jo. Liker løvbildet (enkelt og greit, jeg kommer nok til å ta et par selv) Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Kjetil: Har lagt på noe vignettering i etterkant, men objektivet vigntterer en del på f/2.0 på mitt fullformatkamera. Langt fra så ille at det ikke kan rettes opp uten av støyen eksploderer i kantene. Jeg kommer med en brukererfaring snart så kan du ta en titt på hvordan objektivet yter. PS: Jeg ligner vignetteringen jeg får på f/2.0 så jeg blir å bruke det aktivt i bildene fremover. ET!: Absolutt kanskje det beste objektivet jeg har når det kommer til ytelse. Legger et utsnitt i spoiler som du kan se på. Takk for kommentarene Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Tittelen var ingen overdrivelse akkurat. Ymse gråsjatteringer klarer ikke heeelt å overdøve de sprakende høstfargene. Når det gjelder vignetteringen, så blir det vel gjerne slik på de fleste objektiver av noe lysstyrke på vidåpen blender. I alle fall på fullformat. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 3. Oktober Dagens bilde kommer fra en liten tur uten tema overhodet. Kameraet hang over skulderen gjennom regnskurer og busker. På hjemturen ble det til slutt et bilde. 15 minutter etter at solen gikk ned og det fremdeles var en brøkdel igjen av lyset fant jeg et motiv som var verdt å fange. Jeg fikk lønn for strevet. Synes skruene i triangelform rammer inn bladet med dråpene. Hvitbalansen er målt og jusert etter faktiske forhold. Benken er rosa-lilla og ganske falleferdig. Kameraet og optikken yter meget bra. ISO 8000(!) (HI 0.3) - 1/40s - f/2.0 (+1,3 EV eksponering som er dyttet fremkalt med -1.3 EV) Jeg våger også å laste opp en b/w versjon av bildet. Klikk på spoileren under. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Niks. Spoileren når ikke helt opp. Jeg gir ikke uten videre avkall på fargekontrasten mellom de malte treplankene og gresset. Bladet kunne vel ikke ligget så mye bedre til om du så hadde dandert det...(har du)? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Dagens var meget pent. Et klassisk høstmotiv, men med en utførelse som skiller det ut fra mengden. Edit: Og ikke minst imponerende ISO-ytelse. Gleder meg Endret 3. oktober 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 Knb: Nei, jeg er ikke fan av dandering og tilrettelegging. Tar bilder av det jeg kommer over. Takk for ærligheten, ikke alle bilder kan være like bra Arnold: Takk. Føler jeg mangler litt variasjon, men det kommer nok når jeg tar meg en liten tur nordover senere til uken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå