Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bør statskanalen drive med religiøs forkynnelse?

Myagos

Anbefalte innlegg

Jeg trodde i min ungdom at NRK ikke fikk lov til å drive med reklame, men har skjønt at det sees gjennom fingrene med en hel del:

- Reklame for ulike religioner (ikke kommersielt salg slik vi vanligvis tenker på det, men likevel et innsalg at verdier på linje med å "selge seg selv" på et jobbintervju)

- Reklame for landets eneste lovlige tippeselskap. Monopolisten Norsk tipping. Hele 10 minutter lange reklameinnslag om deres produkter tillates flere ganger i uka. Dette er reklame for kommersielt salg. Det er tvilsom oppførsel at staten står bak begge disse selskapene og lager unntak i lovverket som kun gjelder for deres egne selskaper. Alle andre tippeselskaper forbys å både eksistere og å reklamere på NRK.

Norske politikere er inkonsekvente, forskjellsbehandlende og langt i fra prinsippfaste. Feige politikere tør ikke ta upopulære oppryddinger i prinsippene og dysser heller ned slike saker og lar det skure og gå.

Ennå en forskjellsbehandlende sak er at menighetsblad ikke ansees for å være reklame. Derfor er de unntatt de samme lovene som alle andre gratisblader må forholde seg til. Nemlig markedsførignslovens forbud mot utdeling av uadressert reklame til husstander som har "Reklame Nei takk" på postkassa. Jeg vil påstå det er feigt og sneversynt å ikke anse menighetsblad som reklame for noe. Selvsagt reklamerer de, både for arrangementer med og uten betaling, med og uten kollekt, annonser i bladene og livssynet sitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der med Norsk Tipping er rimelig spesielt, og potensielt ganske betenkelig, men jeg tipper (hoho!) grunnen til at de får drive på med monopolet sitt og blir viet såpass mye sendetid er nettopp at alternativene er verre. Å i større grad åpne for flere uavhengige pengespill med mindre statlig kontroll er vanskelig å gjøre uten at folk spiller fra seg hus og hjem. Samtidig, å legge ned Norsk Tipping og innføre totalforbud, vil sannsynligvis tvinge frem flere og farligere lugubre tilbud.

Lenke til kommentar
Tja. For min del foretrekker jeg at vi ikke forkynner på TV, men så lenge kristendommen forkynnes gjør det meg lite at andre slipper til.

Det er jeg enig i, men så langt er det bare kristendommen og islam som får slippe til og det i seg selv er også urettferdig. Hvis vi først skal ha slik forkynnelse burde vi gi plass til alle trosetninger, inkludert satanismen og humantetiske opplysningsprogrammer ala 'the atheist experience'. Nå som majoriteten av befolkningen er ikke-religiøse kan man ta litt hensyn til oss også å slutte med forskjellsbehandling.

Lenke til kommentar

NRK har tidligere vist blant annet Richard Dawkins serier The enemies of reason og The genius of Charles Darwin. At de viser gudstjenester er for meg helt greit. Jeg ser ikke på disse som forkynning til ikke-troende og følgere av andre religioner, mest som et tilbud til kristne (nå også muslimer) som sjeldent har mulighet/krefter til å selv gå i gudstjeneste. Det er sikkert hyggelig for gamlinger å kunne oppleve gudstjenester på TV en gang i blant.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir feil å bruke NRKs visning av Dawkins-programmer som alibi for å vise religiøs forkynnelse. Hvor mener du den magiske grensen mellom kunnskapsprogrammer og (ikke)religiøs propaganda går? Evolusjonsteorien og grunnleggende vitenskapelig metode er etter min mening bare gode kunnskapsprogrammer, ikke noe (ikke)religiøs propaganda.

Det er derimot gudstjenester osv. De som har religion som hobby eller livsstil må gjerne fortsette med det på sine egne måter, men å misbruke statskanalen til slikt mener jeg er galt. Hva blir det neste NRK blir talerør for?

Lenke til kommentar

For det første er det feil at NRK ikke kan sende reklame. NRK kan ikke tjene penger på å selge reklameplass derimot :)

Det står i NRKs vedtekter at de skal sende religiøse programmer så det er KD som bestemmer at NRK skal sende slikt. Ikke noe man kan ta NRK for på noen måte altså.

Skal man bli kvitt religion på NRK så må det en bred politisk vilje til. Det anser jeg som særdeles usannsynlig i dagen politiske klima.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...