Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gulvet blir vått under dørmattene i bilen.

Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke når jeg ser dette bildet nei, der er lekkasjen i mine øyne for langt opp til at det kan være frontruta. Da er det mest sannsynlig en lekkasje fra taklukekassettens dreneringskanaler. Så jeg ville begynt å sjekke rundt der.

Det er vel forresten bare takluka som kan lede vann inn i dreneringskanalene du snakker om, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Det er ikke noen anne mulighet for vannet å komme inn fra taktet bortsett fra takluka. Hvis ikke må det i tilfellet være lekkasje fra dårlistene, men tviler egentlig på at det kan være tilfelle. Du er helt sikker på at teipen er helt tett? Du kan uansett løsne trekket i fremre del og vippe det ned for å se om du ser noe. Det er mye man kan spekulere seg til, men det beste er om du får ned litt av trekket og ser om det er noe synlige lekkasjer.

Lenke til kommentar
Det er ikke noen anne mulighet for vannet å komme inn fra taktet bortsett fra takluka. Hvis ikke må det i tilfellet være lekkasje fra dårlistene, men tviler egentlig på at det kan være tilfelle. Du er helt sikker på at teipen er helt tett? Du kan uansett løsne trekket i fremre del og vippe det ned for å se om du ser noe. Det er mye man kan spekulere seg til, men det beste er om du får ned litt av trekket og ser om det er noe synlige lekkasjer.

Den er tett. Var i tvil først, så tok den av og limte den på igjen, men fremdeles like vått. Ønsker ikke å spekulere i at vannet kommer inn via dørene ennå. Nå har jeg teipet over hele frontruta med vanntett teip. Jeg lar bilen stå ute i natt og håper på masse regn, så sjekker jeg i morgen om bilen er våt i stolpene.

Lenke til kommentar

All logisk fornuft tilsier jo at vannet må komme ovenfra, helst fra takluka. Vann renner ikke oppover, med mindre taktrekket absorberer mye vann, noe det ikke gjør. Har du vippet ned taktrekket der hvor det er vått og tatt en titt under? Hvor lenge har bilen stått teipet nå? Hvis lekkasjen er liten og dreneringen er tett, så kan det kansje hende det ligger igjen litt vann i taklukekassetten som sakte siger ut muligens.

Lenke til kommentar

Slutt og tull med den der teipen nå da... Senk taktrekket slik at du ser taklukekasetten, så ser du hvor lekkasjen kommer fra ved å spyle med hageslangen (som noen har nevnt tidligere...). Det beste er om noen kan spyle mens du sitter inni og ser.

Det er nesten garantert en tett dreneringskanal, og disse kan vanligvis blåses opp med trykkluft.

Lenke til kommentar

Gjorde litt research i matpausen i dag. I dag har det vært sol og fint vær, så bilen var ikke våt i taket, så da benyttet jeg sjangsen. Først brukte jeg hageslangen under hele understellet på bilen, men det ble ikke vått under mattene. Jeg fjernet så gaffateipen fra takluken og erstattet denne med byggeteip. Jeg sørget 100% for at vann ikke kunne trenge inn i takluken. Spylte så hele taket i noen minutter, men bilen var ikke våt når jeg var ferdig. Kan det ha vært gaffateipen som ikke var tett?

Lenke til kommentar

Umulig å si når jeg selv ikke kan se det, men hvis det holder seg tett, så er det jo fortsatt logisk å tro at takluka er problemet. Men nå må du jo uansett ned med taktrekket for å få has på lekkasjen. Anbefaler å gjøre dette selv, da verksted tar flesk for å gjøre dette. Tar fort litt tid, men er en relativt lett jobb å ta ned taktrekket, men med verksted går det på timer, slik at den slik simpel jobb blir dyrt.

Lenke til kommentar

Som sagt er det ikke mye ekstra som skal til før hele trekket er løst. Trenger kun å løse de to panelene ved bakruta, så er du så godt som i mål. Trekket er ikke klipset rundt takluka, men den tykke lista som ligger rundt hullet inne i bilen har et spor som klemmer trekket og taklukekassetten sammen. Ganske enkelt å fjerne med andre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...