Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gulvet blir vått under dørmattene i bilen.


Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra taket er det kun drenering fra takluka som er alternativet. Hele taket er en sammenhengende plate, så det kan kun være fra takluka vannet kommer. For å komme til takluka på undersiden må du ned med taktrekket for å kunne se om det lekker fra niplene som går fra luka og over i slangeføringene som går ned langs stolpene og ut ved kanalene under bilen. For å sjekke om det er tett kan du kjøre luka bak og helle vann i dreneringshullene og se om de fylles, og da vil du også oppdage hvor en eventuell lekkasje kan komme fra. Sjekk også at taklukepakninga ser grei ut.

 

For å fjerne taktrekket må du gjøre følgende:

Først må du av med dekslene på alle stolpene, stolpene ved frontruta, mellom dørene og bak langs bakruta. Hele taktrekket ligger bak disse, så du må frigjøre denne plassen. Deretter må solskjermene og de hankene over vinduene ned, disse er også med på å holde taktrekket på plass. Når alt dette er demontert vil du sikkert etterhvert merke at trekket er ganske løst, og hvor det evt måtte sitte fast hvis det er noe jeg har glemt i farta. Du må sikkert også ut med lyset i taket, hvis jeg ikke husker feil. Når trekket er løst drar du det først litt bakover i bilen, da det er "hektet" fast i en fals bakers mot bakruta. Når du har vippet trekket av denne er det bare å se seg til hvor det ellers måtte sitte fast. Du vil sikkert ikke trenge å ta trekket ut av bilen siden du bare skal observere, men hvis dette blir aktuelt er det ut bakdøra, og det blir da en del lirking for å få det ut.

 

Når det gjelder lekkasjen tviler jeg på at det er slangene som er sprukket, men det kan være greit å sjekke likevel, men de er uansett laget av et ganske slitesterkt materiale. Slangene ser du starte ved dreneringsniplene til takluka på begge sider helt foran og helt bak i bilen der taklukekassetten slutter. Slangene går deretter inn i en slangegate bak metallplata langs stolpene og bak høyttalerbrønnen ved føttene før den går ut ved bunn av kanalen ved framhjulet.

 

Forresten går jeg utifra at det er snakk om en E36?

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Fra taket er det kun drenering fra takluka som er alternativet. Hele taket er en sammenhengende plate, så det kan kun være fra takluka vannet kommer. For å komme til takluka på undersiden må du ned med taktrekket for å kunne se om det lekker fra niplene som går fra luka og over i slangeføringene som går ned langs stolpene og ut ved kanalene under bilen. For å sjekke om det er tett kan du kjøre luka bak og helle vann i dreneringshullene og se om de fylles, og da vil du også oppdage hvor en eventuell lekkasje kan komme fra. Sjekk også at taklukepakninga ser grei ut.

 

For å fjerne taktrekket må du gjøre følgende:

Først må du av med dekslene på alle stolpene, stolpene ved frontruta, mellom dørene og bak langs bakruta. Hele taktrekket ligger bak disse, så du må frigjøre denne plassen. Deretter må solskjermene og de hankene over vinduene ned, disse er også med på å holde taktrekket på plass. Når alt dette er demontert vil du sikkert etterhvert merke at trekket er ganske løst, og hvor det evt måtte sitte fast hvis det er noe jeg har glemt i farta. Du må sikkert også ut med lyset i taket, hvis jeg ikke husker feil. Når trekket er løst drar du det først litt bakover i bilen, da det er "hektet" fast i en fals bakers mot bakruta. Når du har vippet trekket av denne er det bare å se seg til hvor det ellers måtte sitte fast. Du vil sikkert ikke trenge å ta trekket ut av bilen siden du bare skal observere, men hvis dette blir aktuelt er det ut bakdøra, og det blir da en del lirking for å få det ut.

 

Når det gjelder lekkasjen tviler jeg på at det er slangene som er sprukket, men det kan være greit å sjekke likevel, men de er uansett laget av et ganske slitesterkt materiale. Slangene ser du starte ved dreneringsniplene til takluka på begge sider helt foran og helt bak i bilen der taklukekassetten slutter. Slangene går deretter inn i en slangegate bak metallplata langs stolpene og bak høyttalerbrønnen ved føttene før den går ut ved bunn av kanalen ved framhjulet.

 

Forresten går jeg utifra at det er snakk om en E36?

 

Takk for et langt og innholdsrikt svar.

 

Et spørsmål:

 

Før jeg tar ned taket. Kan jeg teipe over sprekkene til takluka med lerretteip og se om problemet gir seg? Det er etter alt å dømme takluka eller frontluka som tar inn vann. Dersom bilen fortsetter å tar inn vann etter at jeg har forseglet hele takluka for inntak av vann må det vel være frontruta?

Lenke til kommentar

En annen ting du kan gjøre er å teipe igjen rundt taklukepakninga med en teip som ikke skader lakken og se om lekkasjene fortsetter, hvis det var det du mente? Stopper det da, har du iallefall helt sikker på hvor lekkasjen kommer fra. Fra taket er det ikke noen annen mulighet enn frontruta hvis takluka er tett. Men jeg holder da en knapp på takluka, da jeg har lest om dette en del ganger før.

 

Prøv å teip rundt og sørg for at det er helt tett og ta hageslangen og spyl masse vann over taket, så ser du fort om det stoppet, så får du gi lyd fra deg hvordan det gikk. :)

Lenke til kommentar

Å du er sikker på at det kommer fra taket? Det blir også vått der om du har lekkasje i varmeregisteret som er plassert bak dasjbordet foran girspaken. Mulig du kan ha en lekkasje der om du ikke er helt 100% sikker på at det kommer fra taket. Dette vil du da også merke på kjølevæskenivået i tanken etterhvert som det lekker ut. Men hvis takluka er friskmeldt kan det godt være noen pakninger som er slitne eller lignende på frontruta i og med at det kommer fra fremre del av taket. Men da bør du undersøke og finne ut akkurat hvor det lekker, mulig det holder med litt silikon. Men er ikke dette en garantisak for de som sist byttet frontrute? uten at jeg skal si noe helt bastant.

 

Kjenner du noe fuktighet lengre bakover i taktrekket da?

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Å du er sikker på at det kommer fra taket? Det blir også vått der om du har lekkasje i varmeregisteret som er plassert bak dasjbordet foran girspaken. Mulig du kan ha en lekkasje der om du ikke er helt 100% sikker på at det kommer fra taket. Dette vil du da også merke på kjølevæskenivået i tanken etterhvert som det lekker ut. Men hvis takluka er friskmeldt kan det godt være noen pakninger som er slitne eller lignende på frontruta i og med at det kommer fra fremre del av taket. Men da bør du undersøke og finne ut akkurat hvor det lekker, mulig det holder med litt silikon. Men er ikke dette en garantisak for de som sist byttet frontrute? uten at jeg skal si noe helt bastant.

 

Kjenner du noe fuktighet lengre bakover i taktrekket da?

 

Det er bare i de innvendige hjørnene på vinduet jeg kjenner det blir vått. Det er trolig her vannet samler seg. Men avhengig av hvordan står renner vannet trolig både fram og bak, og under mattene. Vet ingenting om garantisak. Har hatt bilen i 1 måned. Utrolig bra bil, men jeg vil ikke ha en våt bil. ;)

Lenke til kommentar

Merklig, men den eneste løsningen å finne ut av hvor det lekker er å angripe kilden og begynne å demontere rundt der det er mest fuktighet. Dette kan uansett være greit å gjøre for å få tørket skikkelig både panelene og bak panelene for å forhindre muggdannelse hvis det har vært litt lekkasje en stund.

 

Hvis du mener det kommer rundt frontruta så demonterer du rundt der det er fuktigest og kansje få noen til å spyle med hageslangen mot akkurat det punktet du mistenker lekkasje og observer på innsiden om det lekker. Prøv å fremprovoser lekkasjen.

 

Blir det kun vått der når det regner utendørs?

 

Har det vært lekkasje fra varmeregisteret så skulle du kunne kjenne en søtlig lukt/smak fra vannet som lekker inn.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Hvis det kun blir vått når det regner kan du iallefall utelukke lekkasje fra dreneringspluggen i gulvet på bilen. En mulighet er som du sier å få noen som driver med det til å sjekke, eller gjøre dette selv. Men det er opp til deg hvordan du vil gjøre dette. Men en ting er sikkert, dette bør fikses og tørkes grundig etterpå, slik at det ikke dannes mugg og annet dritt.

Lenke til kommentar

Forresten, når du har fått tettet lekkasjen bør du tørke gulvmatta skikkelig grundig. Jeg bytta mitt gulvteppe i hele bilen pga lekkasje fra dreneringspluggen. Hele gulvmatta i bilen er formstøpt, slik at det i brønnene ved føttene er ganske tykt med skumgummi, og dette samler helt sinnsyke mengder vann. Så aller helst bør du få lettet på teppet og satt en varmeovn eller vifteovn til å blåse under teppet i minst et døgn for å sørge for at det er skikkelig tørt samme med oversiden av teppet. Teppet absorberer som sagt heftig mye vann, så de kan være greit å få alt helt tørt før du lar det være for å hindre fremtidig lukt og problemer.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...