Gå til innhold

The pink floyd sound, på gitaren

NilsiT

Anbefalte innlegg

Hei, har hørt litt på david gilmour i det siste, elsker lyden han får på "coming back to life", "Shine On You Crazy Diamond",

,
.

Går dette ann å få til, sånn passe iallefall, på en Orange tiny terror combo? Hvilke effekter kan hjelpe til? har fra før av boss cs-3, mxr micro amp, line 6 dl4, og en boss rv-5. Har strengt tatt en boss ds-1 også, men den gjør ikke jobben under helst noen omstendighet spør du meg. Trenger jeg noen nye, eller kan disse gjøre jobben?

Bruker som regel en strat med emg dg-20 pickups.

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

rytme eller solo?

hvis det er clean gitar lyden du skal ha bør du komme langt med det du har.

CS-3 er vell compressor? den kan du legge inn for å få hevet frem attacket. ikke for mye, da blir det bare stygt.

vil tro mr gilmour bruker brige + middle på coming back to life.. litt usikker.

ellers er jo oppsettet til gilmour betonet med delay/echo, ikke minst chorus og flanger. ++masse spaced eq. Han bruker en del MXR phase 90 isteden for chorus også, bare høres ut som chorus.

david har veldig mye mellomtone i oppsettet sitt.

Så konklosjon: mye mellomtone, chorus, reverb og echo/delay.

Tror også denne siden kan hjelpe deg (eller forvirre alt ettersom) http://www.gilmourish.com/

ps. prøv også isteden for å justere ampen til 100% clean, skru ned volumet på gitaren for å ikke presse inngangskretsen på terror saken din.

Lenke til kommentar

Helst solo.

cs-3 er en compressor ja.

Skal prøve å justere litt mer, men en phase 90 koster jo ikke all verden, mxr sin skal visst være mer enn god nok også.

Har sett en del på gilmourish siden tidligere, men den bare forvirrer:P prøver å finne mer "amatør" gilmour oppsett. Gilmour bruker jo så mange spesielle effekter(pete cornish bla.), iallefall på i de senere tider(feil?)

Lenke til kommentar

men du nevner phaser, det høres bare så utrolig mer riktig ut at han ofte bruker chorus, høres på sånn ut!

Men chorus og phaser skal iallefall skaffes en gang i tiden, må bare finne ut hva jeg vil prioritere først!

Men for soloer bør jeg ha en dist/od pedal, men om jeg finner en som passer pink floyd så passer den nok til mye av den andre musikken jeg hører på, og liker å spille, forslag?

Lenke til kommentar
men du nevner phaser, det høres bare så utrolig mer riktig ut at han ofte bruker chorus,

jepps, men hvis du stillerden med veldig veldig lavt tidsintervall, type 0.20ms, nesten helt i bunnen, i tillegg stiller du inn dybde til nesten max vil du oppleve at de høres meget likt ut. Gå på wikipedia og les hvordan phaser, flanger og chorus fungerer, så ser du at de er veldig like. Kjøper du en chorus vil du nok få autentisk lyd på forsterkeren hjemme, klarer deg med det.

og hva fuzz angår, siden du har en sinna liten rørforsterker vill jeg benyttet en Tubescreamer fra Ibanez, ikke den til kr 400 (som er en billig fuzz pedal), men den dyreste til 1500 eller noe. Den vrenger ikke lyden, men øker gain i så stor grad at forsterkeren din kicker inn i overdrive. Tøff lyd, masse mellomtone, som skapt for rock soloer hvor bass, vokal og annen gitar tar opp mesteparten av lydbildet.

Fåes som billige byggesett fra Tyskland, rundt 450,-, men da må du kunne lodde.

Endret av proaudio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...