Gå til innhold

definisjon på tjenestearistokrati


Solidsturla

Anbefalte innlegg

Jeg driver å skrive en oppgave nå om Statsutviklingens konsekvenser for aristokratiet i høymiddelalderen og kom over ordet tjenestearistokrati. Men jeg finner ingen definisjon på det og det er ganske vesentlig siden jeg har valgt å legge ekstra vekt på det verdslige aritokratiet i Norge som går over fra et ættearisokrati til et tjenestearistokrati.

 

Håpet at noen kunne hjelpe meg litt med det!

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan kansje ha noe med tjenestemenn å gjøre. Folk som fikk lukrative guvenørlignende stillinger som takk for div. stillinger. Namstmann, kansje.

 

Helt riktig.

 

I høymiddelalderen gikk samfunnet fra å være føydalt orientert til mer statsorientert. Dvs. etter at de første statsdannelser fant sted fikk vi også mye større byråkrati knyttet til statsapparatet. Dermed hadde de gamle føydalherrene (lorder, fyrster og andre godseiere) gått over til mer byråkratiske stillinger der de kunne påvirke beslutningsprosessen utover det som omhandlet deres gods. Disse fikk mer og mer politisk innflytelse noe som kumulerte i revolusjon i England på 1600-tallet der kongen måtte gi enda flere konsesjoner i forhold til aristokratiet.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...