Solidsturla Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jeg driver å skrive en oppgave nå om Statsutviklingens konsekvenser for aristokratiet i høymiddelalderen og kom over ordet tjenestearistokrati. Men jeg finner ingen definisjon på det og det er ganske vesentlig siden jeg har valgt å legge ekstra vekt på det verdslige aritokratiet i Norge som går over fra et ættearisokrati til et tjenestearistokrati. Håpet at noen kunne hjelpe meg litt med det! Takk! Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Kan kansje ha noe med tjenestemenn å gjøre. Folk som fikk lukrative guvenørlignende stillinger som takk for div. stillinger. Namstmann, kansje. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 (endret) Kan kansje ha noe med tjenestemenn å gjøre. Folk som fikk lukrative guvenørlignende stillinger som takk for div. stillinger. Namstmann, kansje. Helt riktig. I høymiddelalderen gikk samfunnet fra å være føydalt orientert til mer statsorientert. Dvs. etter at de første statsdannelser fant sted fikk vi også mye større byråkrati knyttet til statsapparatet. Dermed hadde de gamle føydalherrene (lorder, fyrster og andre godseiere) gått over til mer byråkratiske stillinger der de kunne påvirke beslutningsprosessen utover det som omhandlet deres gods. Disse fikk mer og mer politisk innflytelse noe som kumulerte i revolusjon i England på 1600-tallet der kongen måtte gi enda flere konsesjoner i forhold til aristokratiet. Endret 25. september 2009 av statsviter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå