Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pusse ned tregulv, også lakke det...Tips?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ordne litt på et rom i huset, og trenger i den forstand litt veiledning. Gulvet som i første omgang skal taes er gammel lakk av noe slag på. Så det må jo først og fremst bort. Vi begynte så smått før idag for å prøve det ut, men å bruke pussemaskin(som jeg trodde ville fjerne det lett) er noe som vil ta flere måneder.

Finnes det ikke et redskap som lettere fjerner lakken fra gulvet? Jeg tror kanskje en båndsliper vil være mer brukervennlig? Eller er det like mye arbeid? For å slite med å få bort lakk er noe som vil ta evigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja vet det...Men trengs ikke en såpass stor. Er et lite soverom. Men det finnes ikke noe enklere måte å få det bort enn å stå og pusse det vekk i timesvis? Ville nesten tro at det fantes noe man kan smøre på sånn at det forsvant lettere.

Men det kan vel karene på bygger'n svare for. ^^

Lenke til kommentar

Du trenger noe såpass stort for å få det jevnt og pent. Jeg har pusset mye gulv i høst og ser stor forskjell på der jeg har brukt skikkelig utstyr og der jeg forsøkte meg for hånd med diverse annet utstyr. Jeg drepte bl.a. et par mus på å slipe opptrinnet på en trapp, så det er ikke hva som helst som tåler denne jobben. Slipemaskinen koster deg et par tre hundrelapper for en kveld eller helg hvis du er heldig, og du kan regne med å måtte gå over gulvet 4-5 ganger avhengig av hvor skadet det er og hvor grovt papir du tør bruke. Bruker du grovt papair og driter deg ut kan du regne med 10-12 ganger for å glatte det ut ;) Jeg brukte ca en halvtime pr runde på en liten stue på ~25 m2, så det er ikke så store jobben. Det som tar tid er hjørnene, og da skjønner du hvorfor du kommer til å bli frarådet på det sterkeste å bruke noe annet utstyr - tar du hjørnene for hånd bruker du minst like lang tid som hele gulvflaten.

Sjekk forøvrig videoen hos Maxbo: http://maxbo.no/Trinn-for-trinn/Sliping-av-gulv/

PS; det er kanske kos å gå rundt på et gulv du vet du har slipt og lakket selv :D I alle fall om det er et skikkelig tregulv, og ikke tynn parkett.

Endret av enden
Lenke til kommentar

Ja dro til nærmeste bygg butikk igår, og fikk leid en mindre maskin, ettersom rommet er svært lite. Så etter å ha testet den ut er den ubrukelig... Den fungerer kanskje i et par minutt så klikker den helt. Den vil da ikke lenger pusse.

Ettersom det har vært et teppe der i lengre tid, som det har lagt seg et lag med lim fra det, så det må først og fremst bort. Og det har jeg fått bort mer eller mindre. Men maskina fjerner rett og slett ikke gammel lakk.. Så nå står jeg bom fast her, og ikke aner råd hva jeg skal gjøre :s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...