Gjest medlem-82119 Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Setter sammen en ny pc. Skal ha to upartisjonerte disker. C:, skal inneholde win 7 64 bit, antivirus, brannmur, 10-20 moderne spill, mediaplayere, openoffice og alt man trenger av drivere og vanlige programmer. D:, skal fylles opp med filmer, musikk, videoredigering, bilder, nedlastede saker fra nettet osv. Noen anbefaler å kjøpe en 10000 rpm disk til C: disken, men med dagens tilgang betaler man 1800,- for en 300 Gb WD harddisk. 300 Gb er ikke mye. etter formatering sitter man vel igjen med ca. 270-280 Gb, og win varsler vel om lite plass igjen når det er under 10% igjen slik at man har vel da knappe 250 Gb å leke seg på. Ser for meg at det fylles fort opp av windows, programmer og spill. Jeg er også usikker på hvor mye man merker, reellt sett. Alternativet er å gå for f.eks to stk 1 Tb disker f.eks WD caviar til under 800 eller green power varianten til under 700,-. Hva har dere gjort, liten og rådyr 10k disk til os++ og bilig stor til resten, eller billige til alt? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 hadde kjøpt en 64GB SSD til OS og ofte brukte programmer som office, browsers og slikt, og heller hatt en 1TB disk til alt annet Lenke til kommentar
johome Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Hvis du er ute etter mye plass til OS disken, og 300 GB ikke er nok , kan et alternativ være å kjøpe Seagate Barracuda 1.5 TB. Seagaten kan nemlig modifiseres til å yte bedre enn Raptoren. Faktisk kan man velge selv hvor mye plass av Seagaten man skal bruke. Velger man 300 GB yter den bedre enn Raptoren. Velger man 800 GB yter den minst like godt som Raptoren. I tillegg er Seagaten billigere enn raptoren. Endret 23. september 2009 av johome Lenke til kommentar
Agrop Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 tull, 10k RPM vinner over 7.2k RPM til OS disk. Og raskere acces tid gjor WD raskere. Kjøpe Intels 80gb gen2 SSD disk. OS disk+ noen spill. Kjøper du disk ha noen spill og anna stuff på. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Har forsøkt å regne på det. Win 7 har en anbefalt størrelse på 30 Gb, så har man grovt 20 Gb til drivere og de "faste" programmene (brannmur, antivirus, antispyware, openoffice, mediaplayere osv) så har man grovt 100 Gb til spill, da har man ca. 150Gb som vel er 60% av de ca 250 Gb av 300 man vel har tilgjengelig etter formatering og før varsel om lite diskplass popper opp. I verste fall er det jo bare å slette noen spill hvis man får lite plass. Hadde håpet på en 10000 rpm 500Gb disk, kjekt å ha, men de må man tydeligvis lete lenge etter. Jeg har forsøkt å sette 7200 og 10000 diskene ved siden av hverandre, men ser ikke så store forskjellene. Trodde de 10000 gikk mer på overføringshastighet (raskere å kopiere, innstallere, slette osv) Hva er de store fordelene med å velge 10000 disker? Ser at det nevnes raskere oppstart av win, raskere win, raskere spill osv i ulike forum men trodde accesstid osv var viktigere. Vil man merke stor forskjell? Jeg ser også at start og stopp sykluser er på 50000 på 10000 diskene, mens de er på 300000 på 7200 diskene....det gir dem vel kortere levetid? På den annen side er garantitiden lengre på 10000 diskene..?? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 fordelene med 10000rpm kontra 7200rpm er at 10000rpm har høyere lese og skrivehastighet, noe som vil føre til at programmer vil installeres raskere og programmer vil starte fortere opp, samt at load tid i spill vil reduseres... problemet enda med vanlige harddisker er aksesstiden og bevegelige deler... jeg vil absolutt anbefale en SSD harddisk til OS, antivirus, browsers, office og slikt.. en vanlig SSD vil være minimum 4-5 ganger raskere en selv en 10000rpm disk, være helt støyfri og ikke ha bevegelige deler samt 0,1 sek i responstid. en 60-80GB SSD vil koste like mye som en 300GB raptor 10k rpm men det vil være verdt det... du måtte jo uansett ha en 1TB disk til musikk og film uansett som du kan også ha spill på Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 SSD er vel absolutt best, men foreløpig er prisen for høy og kapasiteten for lav til mitt bruk. Denne til 5595,- er på 256 Gb: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=449948 256 Gb er i og for seg nok, men prisen må ned på 2-3000 før det blir aktuelt for meg. En stabel med disse hadde fristet: http://itpro.no/art/14598.html Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 poenget foreløbig med SSD er at de bare skal brukes til OS disk eller indeksering i databaser... ja pris på SSD er drøyt men faen som det går... til nå har jeg brukt 57GB på laptopen min på det har jeg: win 7 pro adobe master collection cs4 office 2007 hele microsoft visual studio ink. 3,5GB med hele Help systemet alle driverne 6 forskjellige browsers avg itunes, winamp og noen GB med div andre småprogrammer... poenget mitt er at dette er programmer som brukes ofte og er tunge å installere og starte opp.. har en kamerat som har SSD på sin tilsvarende laptop.. jeg har en 5400RPM disk installasjon: win 7 HDD- 45min SSD- 20min adobe master HDD- 40min SSD- 20min visualstudio HDD- 40min SSD- 15min Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Win 7 har vel en anbefalt diskkrav på 30 Gb, skal man ha litt å gå på så er 50 Gb sikkert greit: http://social.answers.microsoft.com/Forums...d3-cc6d4d8082b4 En 64 Gb SSD disk koster ca. 1500. Hvis man mister de vanlige ca. 5% under formatering osv så har man ca. 61 Gb ledig når man begynner å innstallere. Da får du såvidt skviset inn det du har. I mitt tilfelle så ville win trengt minimum 40 Gb, så kommer drivere, mediaplayere, antivirus/brannmur, nettlesere osv. Avinnstallerte f.eks Opera fra en vista-maskin, og da var opera over 1 Gb stor. Jeg avinnstallerte også works pakken som fulgte med maskinen, og det lå fortsatt 1,5 Gb igjen etter avinnstallasjonen (kun programrester) og sjekket med HP som sa at det stemte og at de burde ligge der for å unngå problemer med å kjøre recovery. Så plassen forsvinner fort. For min del så spiller jeg også endel, og legegr merke til at flere og flere spill ender opp med 6-8-10 Gb ferdig innstallert. Kjører man ekstremspill som the sims, så kryper vel full pakke med alle ekspansjonspakkene snart over 20 Gb ferdig innstallert. Man skal heller ikke glemme Age of conan Hyberian Adventures som er glad i å spise plass, og er ikke mett før han har slukt 23,5 Gb ferdig innstallert. Satt på spissen ville en 64 Gb SSD ikke hatt plass til win 7 64 og disse to spillene samtidig. I slike sammenhenger så blir 64 Gb altfor lite, og store SSd disker altfor dyrt. Ser poenget i en laptop, ikke minst siden SSD trekker mindre strøm og tåler mer støt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå