Anki79 Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg har planer om å lage et lite fotostudio hjemme, primært for å ta bilder av barna. Har ingen erfaring med denne typen utstyr, så trenger tips til hva jeg trenger og hvor jeg kan få kjøpt det, helst ikke alt for dyrt, da det nok ikke blir brukt så veldig ofte. Jeg har et Nikon D80, hvis det er av betydning. Trenger også tips til artikler el. jeg kan lese for å sette meg litt mer inn i lyssetting og studiofotografering. Gjerne artikler el. på nettet. Lenke til kommentar
Tvetefoto Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg har planer om å lage et lite fotostudio hjemme, primært for å ta bilder av barna. Har ingen erfaring med denne typen utstyr, så trenger tips til hva jeg trenger og hvor jeg kan få kjøpt det, helst ikke alt for dyrt, da det nok ikke blir brukt så veldig ofte. Jeg har et Nikon D80, hvis det er av betydning. Trenger også tips til artikler el. jeg kan lese for å sette meg litt mer inn i lyssetting og studiofotografering. Gjerne artikler el. på nettet. Alt du trenger finner du her: http://www.lastolite.com/ Lenke til kommentar
TomKonto Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Jeg gikk til innkjøp av et Lastolite Lumen 8 kit med to 400 watts lamper i vinter. http://www.farnes.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=23811 Det paradoksale da som nå, er at 400 watts kit og 200 watts kit koster akkurat det samme av en eller annen grunn. Da er selvfølgelig 400w mest aktuellt. Til mitt bruk som ligner på det du beskriver fungerer det helt supert. Enkelt og greit å bruke, alle innstillinger er manuelle og blitzene trigges av den innebygde blitzen kameraet. Da 400 w ikke er alt for mye brukes lampene stort sett på full effekt, men de kan og justeres ned etter eget ønske. Etter litt trening finner du fort en kombinasjon av effekt på blitzen og blender på kameraet som fungerer godt i det rommet du bruker dem. Husk at arbeidslyset (den lampen som alltid står på og gir lys til motivet) har en annen fargetemperatur enn blitzen så om du bruker autohvitbalanse så kan kameraet lett la seg lure med dårlig resultat og gale farger til følge. Sett derfor kameraets hvitbalanse til blitz for best resultat. (Finnes sikkert enda mer avanserte måter å gjøre dette på men så langt er ikke jeg kommet enda :-) Eneste ulempen er at dette er vanedannende og ustyrtelig gøy, så nå har jeg bestillt en blitz til, en softbox og en radiotrigger.... Mye vil ha mer :-) Endret 22. september 2009 av TomKonto Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jeg ville ha holdt litt tilbake og lest meg opp på emnet før jeg potensielt svingte kredittkortet, da det finnes dusinvis av bøker, fortrinnsvis på enegelsk, om emnet på f.eks amazon.com Lenke til kommentar
Anki79 Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Jeg ville ha holdt litt tilbake og lest meg opp på emnet før jeg potensielt svingte kredittkortet, da det finnes dusinvis av bøker, fortrinnsvis på enegelsk, om emnet på f.eks amazon.com Har du tips til noe litteratur på norsk? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Har du tips til noe litteratur på norsk? Dessverre, jeg har over hundre fotorelaterte bøker, og av dem bare én på norsk. Grunnen er at det er forsvinnende få på norsk i forhold til engelsk, og de som er oversatt er ofte 2-3 ganger så dyre som den engelske utgaven. Det er ikke dermed sagt at det ikke finnes gode bøker på norsk, men jeg har dessverre minimal oversikt over det markedet. Lenke til kommentar
Anki79 Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Ok, da må jeg nesten prøve meg på engelsk da. Har du noen konkrete bøker som omhandler studiofotografering som du vet er bra og forståelige for en nybegynner Lenke til kommentar
chrstein Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jeg går for tiden og tenker på det samme, men er mer fokusert på å bruke lite penger på hjemmestudio. Ble litt inspirert av følgende "tutorial" på fototv.com , der han viser hva du kan skrape sammen ved å ta en tur på OBS bygg/Monter el.l. butikk. Du må registrere deg gratis for å se denne og mange andre filmklipp. Har nylig handlet stativ med halogenlampe på Biltema, kostet nesten ingenting! Det eneste jeg ikke har kommet over er en rimelig hvit bakgrunn. Ser for meg at en rull med stivt papir hadde gjort susen. Jeg er egentlig veldig teknofil, men i det siste har det gått litt sport i billige men anvendelig løsninger for meg. Noe å tenke på, så går det ann å investere i bedre utstyr dersom en blir bitt av basillen. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Ok, da må jeg nesten prøve meg på engelsk da. Har du noen konkrete bøker som omhandler studiofotografering som du vet er bra og forståelige for en nybegynner Har nettopp lest to bøker av Kirk Tuck, Minimallist Lighting: Professional Techniques for Studio Photography og Minimalist Lighting: Professional Techniques for Location Photography. Jeg synes begge er bra og den ene utelukker ikke den andre selv om de overlapper litt, og begge er mest om utstyr og hva dette gjør enn om fototeknikker. Som kanskje er det viktigste i din situasjon. Ellers er lys og lyssetting det absolutt viktigste i all fotografering (og ofte dessverre litt oversett), og der kan jeg anbefale Sculpting with Light: Techniques for Portrait Photographers av Allison Earnest og kanskje Light: Science and Magic for å lære å se lyset. Lenke til kommentar
fnuffleh Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Vurder også småblitser, ikke studioblitser. Utrolig fleksibilitet, om noe mindre kraft. Da kan du flytte med deg studioet hvor som helst! www.strobist.com Lenke til kommentar
andreash Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Ser at Farnes har Lastolite sin Lumen8 Kit: http://www.farnes.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=16500 Mens Japan Photo ser ut til å ha samme Kit'et til en mer hyggelig pris: http://www.japanphoto.no/product/studiouts...t-2-stk-f400ws/ Det er de samme kit'ene eller?? Sikler litt på et slikt kit selv. Andreas Lenke til kommentar
TomKonto Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Ja jeg merer disse to kitene er like. Imidlertid står det ikke i vareteksten til JP at softbox følger med i kitet selv om bildene viser dette. Kitet fra Farnes nevner spesifikt at softbox er med. Prisene er imidlertid så tette at jeg går ut i fra at det er samme vare. Det finnes og et kit uten softbox til 5990.- og det er dette jeg henviser til i første innlegget mitt. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Ja jeg merer disse to kitene er like. Imidlertid står det ikke i vareteksten til JP at softbox følger med i kitet selv om bildene viser dette. Kitet fra Farnes nevner spesifikt at softbox er med. Prisene er imidlertid så tette at jeg går ut i fra at det er samme vare. Det finnes og et kit uten softbox til 5990.- og det er dette jeg henviser til i første innlegget mitt. Kjøpte det kit'et hos JapanPhoto i går. Da var det 20% rabatt på kit'et og jeg fikk da alt sammen med transmitter for 5500.- Det var utrolig moro å teste i går kveld ja ) Dette liker jeg. Andreas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå