Gå til innhold

Loope gjennom koordinater

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på med et lite, enkelt spill, hvor jeg skal skyte en basketball. Jeg har lagd gui, og spillet og det er i orden, og jeg har også de fysiske lovene jeg skal implementere med.

Problemet jeg har, er at når jeg skal få ballen til å bevege seg (dvs når jeg skal kaste), så flytter ballen kun til det siste punktet.

X- og y-koordinatene må jo oppdateres etter gitte fysikklover, og jeg har kommet fram til at for å få oppdatert disse kontinuerlig, vil jeg måtte sette tiden de skal bruke på strekningen til et lite tall, for å ikke oppdatere for få ganger, slik at det blir en ukontinuerlig bevegelse. Som sagt er problemet at programmet kun oppdaterer til det siste punktet, så jeg lurer på om noen kan foreslå en lur måte jeg får programmet til å oppdatere for hver tidsenhet, og ikke kun den siste?

Kan også nevne at når man skyter ballen, så sender man med energi, ballens tyngde, og lengden fra målet. Dette, samt utgangsvinkelen bruker jeg til å regne ut fart og posisjon i x- og y-retningen.

Om noe ikke er forståelig, spør, så skal jeg prøve å forklare på nytt, begynner nemlig å bli ganske trøtt nå.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville det ikke med å funke med en while loop? :

while (ballposisjon_X != sisteposisjon) {

<formel her>

skriv ut balle på gitt posisjon og fjern den andre(mao flytt).

tid += (0.001/0.01/0.1/1); rett og slett hvor mye du vil at tiden skal øke med for hver gang.

}

Da slipper du å gi en viss tid den maksimalt kan bruke.

Om ikke kan du jo kjøre igjennom for hver X istedetfor tid. Blir vel bare å omforme det :)

Sant det oysteina sier her.

Legg til delay i loopen og så skal det vel være go?

Var sånn jeg forstod deg ihvertfall. Om det var noe annet du lurte på må du forklare det annerledes for meg ihvertfall :)

Endret av Joachricar
Lenke til kommentar

Jeg repainter ja! Men at jeg må bruke en whileløkke slik burde jeg nesten skjønt selv. Sånn går det når man er trøtt, og ikke klarer å tenke. Skal teste det ut, og forhåpentligvis funker det.Og du forsto meg riktig jo! :)

Takk for raskt svar!

Endret av lhlucky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...