Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne en port for flere maskiner, altså ikke forwarde.


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg kan ikke mye om nettverk, heller minimalt. Det jeg vet er at jeg og en kamerat spiller et onlinespill på hver vår maskin, men vi får beskjed om at vi sitter bak en brannmur (en port som ikke er åpen). Vi får satt én maskin i DMZ, og da funker det for denne pc-en. Jeg har forstått det slik at man bare kan forwarde en port til én maskin, ikke flere, men jeg har hørt at man kan åpne (?) en port slik at denne porten er åpen for flere maskiner, stemmer dette?

 

Mao: Hvordan skal jeg/vi få spilt dette onlinespillet som krever at noen porter er åpne?

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så om vi begge sitter på samme nettverk, kan vi ikke begge få onlinetilganger i spillet da spillet krever at feks. port 1000 er åpen?

I mange tilfeller ja.

 

Eller mener du at en av oss må definere en annen port i spillet (feks port 1001) som trafikken skal gå igjennom?

Hvis det er muligheter for oppsett i spillet.

 

Det er ikke alle spill som krever at du åpner port i router. Selv om man har listet endel porter som "må" åpnes, så holder det ofte at de ikke er blokkert totalt.

 

På CS1.6 så er det mulig å sette forskjellige porter som gjør at flere kan spille på samme LAN. Jeg vet at det funker fint med f.eks BF2 uten åpne porter og flere kan spille på en gang dersom det er tillatt på internettserveren.

Lenke til kommentar

Når du sitter bak NAT, så er det routeren som "har" din eneste offisielle IP-adresse. Siden det bare kan finnes en IP/port-kombinasjon er denne nødt til å forwardes til en bestemt intern IP-adresse (altså på den andre siden av routeren). That's just how it is.

 

Tidligere kunne man betale seg til flere offisielle IP-adresser fra ISPen sin (f.eks. hos UPC), slik at man koblet opp en switch og hver maskin fikk en offisiell IP-adresse. Men - siden dette er en gigantisk sikkerhetsrisiko har man heldigvis kuttet ned på det. Jeg har forøvrig ennå til gode å ha problemer med å spille spill på et lokalt nettverk over internett de siste, oh, 5 årene.

 

Finnes det i det hele tatt spill som krever at du åpner porter direkte til den maskinen? Jeg trodde de fleste nye spill som krever direkte porter brukte http://en.wikipedia.org/wiki/Port_triggering eller en variant av det, eller at trafikken rett og slett går over port 80.

Lenke til kommentar

Prøv å forwarde likt for begge PC-ene. Jeg er nysgjerrig på om det funker, men jeg TROR det kan funke.

 

Eksempel:

Hvis du skal forwarde port 27001 TCP til 27016 TCP så lag 1 linje for hver av de 2 PC-ene

Startport: 27001

Endport: 27016

Protocol: TCP

IP-adresse: adressen til PC nummer 1

osv.

 

Lag det samme oppsettet på PC nummer 2 (helt likt bortsett fra adressen til PC-en)

 

Det er VERD å prøve om dette virker, selv om alle sier at det ikke vil virke.

 

Hvis du trenger noen oppskrifter bør du si fra hvilken ruter/modem (fabrikat og modell) dette gjelder, og hvilken internettleverandør. Det er alltid enklere å svare hvis vi kan sjekke manualer litt overfladisk.

 

Hvis det ikke virker så har du ihvertfall PRØVD dette.

Lenke til kommentar

Hele poenget med portforwarding er at routeren skal dirigere trafikken på en gitt port til korrekt PC. Det er dermed umulig for routeren å levere data til riktig PC om man forwarder i hytt og pine.

 

Setter man f.eks opp en webserver så vil man normalt dirigere alle innkommende forespørsler på port 80 til serveren med websiden. Skulle denne trafikken havne på feil IP/PC vil ikke den som kobler seg opp få svar.

Lenke til kommentar
Tidligere kunne man betale seg til flere offisielle IP-adresser fra ISPen sin (f.eks. hos UPC), slik at man koblet opp en switch og hver maskin fikk en offisiell IP-adresse. Men - siden dette er en gigantisk sikkerhetsrisiko har man heldigvis kuttet ned på det.

 

Må si jeg er veldig spent på å høre forklaringen på hvorfor det er en gigantisk sikkerhetsrisiko å ha 2 WAN adresser. :)

Lenke til kommentar

Forstår mesteparten av det som blir skrevet. MEN, vi får fremdeles ikke helt til å spille samme spill samtidig i hjemmenettverket her. Én av oss får opp meldingen om at vi sitter bak en brannmur (den andre - som sitter i DMZ - får til å spille). På spillets nettsider står det at det er én port som må være åpen/tilgjengelig (eller hva dere kaller det :p) for at det skal funke. Men vi vil begge at trafikken går uhindret igjennom ruteren, og da har vi jo et problem om spillet bare bruker én port...

 

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Hvis det ikke virker så har du ihvertfall PRØVD dette.

Det vil ikke fungere, og de fleste routere med litt selvrespekt vil gi en feilmelding om du prøver å NATe en port til to adresser. Det du sier vil derimot fungere i en brannmur, hvor du vil tillate trafikken å slippe igjennom. Men, med mindre vi snakker om 1-to-1 NAT eller en selvstendig brannmur uten NAT-hensyn så er to slike regler verdiløse.

 

Kan du fortelle oss hvilket spill det er dere prøver å spille?

Lenke til kommentar

Nå har eg ikke testet med flere maskiner med RealFlight bak samme brannmur, men dersom dere skal delta når noen andre hoster spillet så ser eg ikke noe problem. Dersom hosten har valgt en port uten om standard(dvs skrevet inn en port) så må dere som joiner også skrive inn denne. Men om dere begge prøver å hoste et spill som andre skal være med på, så går ikke det pga begrensningen rundt NAT. Evnt hvem av dere hoster?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...