Gå til innhold

Rotere og sortere bilder

inaktiv000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lett en stund etter noe lignende og funnet Siren 2.00 til å dekke mine behov, last ned her: http://www.scarabee-software.net/en/download.html

Rotasjonen av bildene er jeg usikker på, gjørs vel automatisk ved import. Hvis ikke kan f.eks denne benyttes: http://www.pilpi.net/software/JPEG-EXIF_autorotate.php

Forslag til Siren oppsett:

\\%Xdo{"%Y\\(%m)%B\\%d %B %Y - kl %H.%M.%S"}.jpg

Den flytter da filen IMG_0003.jpg etter EXIF informasjonen, f.eks

\2008\(11)november8 november 2008 - kl 15.08.21.jpg

Som du ser står det (11)november pga jeg ønsket enklere sortering av månedene.

Lenke til kommentar

Supert :) Jeg har nå ~38 000 bilder som er blitt importet manuelt (over mange år selvsagt), på format YYYY-MM-DD <Tittel>\DSCN_XXXX.JPG.

Ser ut som det er en mangel på import-programmer som kan lese fra minnekort, kamera etc, legge inn i spesifiserte mapper og samtidig autorotere... Kanskje det hadde vært en interessant programmeringsoppgave :)

Lenke til kommentar
Supert :) Jeg har nå ~38 000 bilder som er blitt importet manuelt (over mange år selvsagt), på format YYYY-MM-DD <Tittel>\DSCN_XXXX.JPG.

Ser ut som det er en mangel på import-programmer som kan lese fra minnekort, kamera etc, legge inn i spesifiserte mapper og samtidig autorotere... Kanskje det hadde vært en interessant programmeringsoppgave :)

Jeg har hatt i tankene å lage mitt eget opplegg rundt akkurat bilder og slikt. Men det har aldri blitt noe av og etter Siren blir det ikke noe av heller ;)

Slik det fungerer hjemme hos oss så legges alle bildene i en pool (har 2-3 kameraer som tar bilder litt hipp som happ) og vi bruker Windows-import-kopierings saken som auto roterer bildene ved innkopiering. Deretter har jeg liggende Siren i samme mappa som leser & renamer med 2-klikk.

I etterkant lar jeg Adobe Lightroom gjør taggingen av bildene og opprettholder den databasen for enklere behandling senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...