inaktiv000 Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg trenger et program som kan sortere bilder i en mappe (og undermapper) i et gitt system. Fint om jeg kan spesifisere f. eks. YYYY-mm-dd osv. Dette da hentet fra EXIF. Det bør også kunne rotere bilder iht. EXIF. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jeg har lett en stund etter noe lignende og funnet Siren 2.00 til å dekke mine behov, last ned her: http://www.scarabee-software.net/en/download.html Rotasjonen av bildene er jeg usikker på, gjørs vel automatisk ved import. Hvis ikke kan f.eks denne benyttes: http://www.pilpi.net/software/JPEG-EXIF_autorotate.php Forslag til Siren oppsett: \\%Xdo{"%Y\\(%m)%B\\%d %B %Y - kl %H.%M.%S"}.jpg Den flytter da filen IMG_0003.jpg etter EXIF informasjonen, f.eks \2008\(11)november8 november 2008 - kl 15.08.21.jpg Som du ser står det (11)november pga jeg ønsket enklere sortering av månedene. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 Supert Jeg har nå ~38 000 bilder som er blitt importet manuelt (over mange år selvsagt), på format YYYY-MM-DD <Tittel>\DSCN_XXXX.JPG. Ser ut som det er en mangel på import-programmer som kan lese fra minnekort, kamera etc, legge inn i spesifiserte mapper og samtidig autorotere... Kanskje det hadde vært en interessant programmeringsoppgave Lenke til kommentar
Largie Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Supert Jeg har nå ~38 000 bilder som er blitt importet manuelt (over mange år selvsagt), på format YYYY-MM-DD <Tittel>\DSCN_XXXX.JPG. Ser ut som det er en mangel på import-programmer som kan lese fra minnekort, kamera etc, legge inn i spesifiserte mapper og samtidig autorotere... Kanskje det hadde vært en interessant programmeringsoppgave Jeg har hatt i tankene å lage mitt eget opplegg rundt akkurat bilder og slikt. Men det har aldri blitt noe av og etter Siren blir det ikke noe av heller Slik det fungerer hjemme hos oss så legges alle bildene i en pool (har 2-3 kameraer som tar bilder litt hipp som happ) og vi bruker Windows-import-kopierings saken som auto roterer bildene ved innkopiering. Deretter har jeg liggende Siren i samme mappa som leser & renamer med 2-klikk. I etterkant lar jeg Adobe Lightroom gjør taggingen av bildene og opprettholder den databasen for enklere behandling senere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Ett innlegg er slettet på grunn av spam. Evt. reaksjoner tas på PM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå