Gå til innhold

BI - fått faktura men ikke student

RunarL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å måtte oppfylle avtalene sine er en straff? Jeg ser fortsatt ikke hvorfor du skal få slippe unna med å ikke lese kontrakten din.

Men jeg mener straffen er større en "forbrytelsen", det er det skjønn kommer inn.

I kontrakten har jeg egentlig ikke forpliktet meg til å betale mer en 1000,-.

Lenke til kommentar
Jo, du har forpliktet deg til å betale mer enn 1000 kroner, og vi snakker ikke om verken straff eller forbrytelse når det kommer til avtalerett.

Kontrakten er i utgangspunktet på rundt 20 sider, og alt i alt står aldri noe annet beløp en de 1000,- kr som var et forskudd.

Nå må jeg be om at alle holder seg OT da jeg i utgangspunktet ba om hjelp, ikke kverrulering fra fjortisser.

Endret av RunarL
Lenke til kommentar

http://www.bi.no/Content/Study____46344.as...container=51785

Der står prisene. Du har forpliktet deg til å betale for ett semester framover (sett at kontrakten er lik den krikkert refererte til, hvilket jeg vil tro den er). Hvor vanskelig er det å skjønne?

Nå må jeg be om at alle holder seg OT da jeg i utgangspunktet ba om hjelp, ikke kverrulering fra fjortisser.

Hvem er det som er off topic, mener du?

Lenke til kommentar
Der står prisene. Du har forpliktet deg til å betale for ett semester framover (sett at kontrakten er lik den krikkert refererte til, hvilket jeg vil tro den er). Hvor vanskelig er det å skjønne?

Jeg er forpliktet til å betale studeavgift for normert studietid, denne summen skal stå i forskriftene eller kontrakten, noe den ikke gjør. Hvis meningen er at jeg skal finkjemme bi.no må dette stå i kontrakten. Hvor vanskelig er det å skjønne?

Hvem er det som er off topic, mener du?

Tror du vet hva jeg mener.

Jeg er ikke interessert i å kverrulere om skyld når jeg vet jo at det har skjedd en foreseelse fra min side.

Derfor ber jeg om hjelp og råd. Ikke innlegg fra folk som ikke engang har noen erfaring på feltet.

Endret av RunarL
Lenke til kommentar
Ikke bry deg om hva folk sier på et forum, gå igjennom en som faktisk er FERDIG UTDANNET advokat. Det er det mennesker som ikke er utdannet advokat gjør når de trenger juridisk hjelp. Forumet er for hjelp med pcen og rar kløe nedentil. Ikke juridisk hjelp.

Hehe, har faktisk merket at dette. Føler folk på forum later som om de kan noe de ikke kan.

Tror vi kan la denne tråden stenges.

Lenke til kommentar

En ferdig utdannet jurist har ikke nødvendigvis mer avtalerett enn en student som er ferdig med tredjeåret.

Å måtte oppfylle avtalene sine er en straff? Jeg ser fortsatt ikke hvorfor du skal få slippe unna med å ikke lese kontrakten din.

Men jeg mener straffen er større en "forbrytelsen", det er det skjønn kommer inn.

I kontrakten har jeg egentlig ikke forpliktet meg til å betale mer en 1000,-.

Det du blir påført er ikke straff, men et pengekrav som følge av at du ikke leste avmeldingsreglene. Ironisk nok hadde du visst at avtalen er bindende om du hadde gått det første året på BI og tatt grunnleggende juridiske emner (som er obligatorisk for alle førsteårsstudenter).

Lenke til kommentar
Derfor ber jeg om hjelp og råd. Ikke innlegg fra folk som ikke engang har noen erfaring på feltet.

Greit,

Jeg har fullført høyere utdannelse på privatskole og på alt jeg har signert av kontrakter står det at semesterprisen/studieavgifen er 25 laken per semester, som gjelder helt til en skriftlig oppsigelse er mottatt innen en gitt frist. Så enkelt er det. Du får jo håpe du får til noe med de på møtet du har nevnt, men jeg er litt skeptisk til hvordan det går da de på papiret nok har alt på sitt tørre.

Lenke til kommentar

Som Osse-Mon sier, så tror jeg også du børe satse MYE på ydmykhet her.

Jeg kan ikke se at dine argumenter mot BI er veldig sterke. At du f.eks mottok kontrakten sent er i mine øyne totalt irelevant. Hadde det hvert slikt at du ikke hadde fått studieplassen fordi kontrakten kom for sent, så skulle jeg ha skjønt argumentasjonen.

Når det gjelder selve kontrakten, så vil jeg tro at "BI" har utformet denne slikt at kravet mot deg er juridiskt holdbart.

Juristene som har hvert med på å utforme denne kontrakten er vel ganske dyktige innen faget.

Skulle det nå være slikt at kontrakten ikke holder mål, så er jo det en meget pinlig sak for BI.

Får håpe for din del at dette løser seg, selv om jeg ikke tror at BI vil vise mye skjønn i denne saken.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Du må nok dessverre betale.

Du har inngått en avtale med BI, hvorpå de tilbyr deg tjenesten.

At du velger å frastå fra tjenesten som er deg tilgjengelig er ikke deres problem overhode.

Slik jeg forstår det er du også enig i overnevnte.

Derimot hvorvidt BI her bør bruke skjønn, for å fullt ettergi kravet, forstår jeg ikke hvordan du resonnerer deg frem til.

Avtalerettslige regler setter forutsigbarhet veldig høyt. Mao, har du og en annen blitt enig om noe, så skal du være komfortabel med at avtalen blir oppfyllt av den andre parten.

Som selvfølgelig også gjelder for BIs vedkommende.

Videre har BI likefullt kostnader med å ha deg som en ikke-deltakende student. Hvorvidt kurset er fulltegnet eller ikke, mtp. om det foreligger en alternativkost er irrelevant, da din oppmelding i seg selv er den største kostnadsdriveren skolen har. Da med tanke på tilretteleggelse, papirarbeid, opprettelse av it-konto, forelesere som får betalt etter antall oppmeldte studenter etc etc. Derfor praktiserer BI en forholdsvis tidlig avmeldingsfrist, nettopp fordi tilretteleggelsen ikke skal bli igangsatt.

Hadde du fulltført BI hadde du lært mer om akkuratt dette! :p

Har kjenneskap til en tidligere student som satt i en lignende situasjon som deg, hvor han ikke meldte seg av studiene. Derimot fikk han ettergitt kravet.

(stort) MEN det var pga sterke utenforliggende faktorer som avgjorde saken. Det var på ingen måte tilstrekkelig at studenten ikke hadde vært aktiv i forkant og i begynnelsen av skoleåret, typisk immarkulering o.l.

Ser heller ikke årsaken for å gjøre dette advokatmat, gitt du ikke får gratis juridisk hjelp.

Fra overnevnte eksempel vet jeg at BIs kontrakter er vanntett hva gjelder skolepengene, hvilket er helt forstålig da det er det de faktisk lever av.

Skal du klare å finne en grunn for å komme ut av den, så hadde du allerede vært klar over den da den hadde vært så betydelig.

Typsik at du havnet i en alvorlig trafikkulykke dagen før skolestart o.l.

Så å betale for juridisk bistand, vil bare gjøre saken dyrere for deg.

Det beste du kan håpe på, er at BI ettergir deler av beløpet, hvor sammenstillingsprinsippet ikke har aktivert inntekten deres enda.

Typisk kostnadene de har ved eksamensgjennomføring, retting av eksamensoppgaver etc.

Men det er nok en long shot det også, for vi er tilbake til forutsigbarhet med avtaleinngåelse igjen.

Uansett lykke til!

*edit: i førsteposten din så skriver du at angreretten er 1 år jf. loven. Hvor finner du det?

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar

Når det gjelder den dagbladet-artikkelen det linkes til med hun dama som ikke vil betale fordi svarfristen til markedshøyskolen er satt 7 uker før svar fra samordna opptak; BI er vel ikke en del av samordna opptak?

Fra de jeg kjenner som går / har gått BI så har de stort sett fått tilbud rundt midten av Mai en gang om studieplass til høsten.

Lenke til kommentar
Når det gjelder den dagbladet-artikkelen det linkes til med hun dama som ikke vil betale fordi svarfristen til markedshøyskolen er satt 7 uker før svar fra samordna opptak; BI er vel ikke en del av samordna opptak?

Fra de jeg kjenner som går / har gått BI så har de stort sett fått tilbud rundt midten av Mai en gang om studieplass til høsten.

Svarfristen på BI var 22 mai. Altså 8 uker før samordna opptak. Har vel ikke så mye å si i denne saken uansett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det jeg ikke skjønner i denne saken er hvordan du kan ha unngått å vite prisen for hva du bestilte. Jeg har selv studert på BI og prisene står klart og tydelig på deres nettsider og i alt markedsmateriell til de forskjellige studiene de tilbyr. Og selv om du ikke eventuelt har sett på hverken nettsidene eller noe markedsmaterielle synes jeg det virker temmelig spesielt om du har meldt deg på et studie UTEN å sjekke noen av disse tingene.

Hva er forøvrig status på denne saken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...