Gå til innhold

BI - fått faktura men ikke student

RunarL

Anbefalte innlegg

Hei,

Vet ikke om jeg er kommet rett sted nå, men kanskje dere kan hjelpe meg på vei?

Jeg har en sak pågående hos BI Stavanger hvor de krever meg for 25000,- for studieplass.

Jeg takket ja til en studieplass i Mai hvor jeg ble tilsendt kontrakt som jeg måtte signere. Kontrakten ble sendt feil slik at jeg ikke fikk kontrakten før dagen før siste frist. Da ble det nok litt hastverk slik at jeg bare signerte og sendte inn.

Den 5. Juli fikk jeg faktura om forskudd på 1000,- fra BI med forfall 20.Juli.

Den 20 Juli fikk jeg beskjed om at jeg kom inn på en annen linje ved UiS, jeg fant da ut at den linje var mer praktisk og økonomisk for meg da jeg har hørt at BI er veldig dyrt.

Jeg har ikke hørt noe fra BI, hverken mail eller andre påminnelser. Jeg møtte heller ikke opp til noen registrering hos BI. Jeg reknet dermed at BI hadde registrert meg som avmeldt fra kurset.

Den 10. September fikk jeg faktura med forfalll 05. Oktober med summen 25000,- for semesteret. Jeg gav med engang beskjed til BI at jeg ikke er student der, men får igjen beskjed om at jeg ikke har meldt meg ut og dermed må betale semesteret. Men blir likevell referert til en annen person i BI byråkratiet. Sender derfor denne personen en skriflig henvendelse om misforståelsen og ber dem vise skjønn overfor denne saken da undertegnende ikke har økonomisk råd til denne fakturaen.

Jeg får igjen svar på at de ikke kan fravike kontrakten og ber meg dermed betale fakturaen. Jeg skjønner selv at jeg har gjort en feil, men har virkelig BI lov til å kreve inn dette beløpet? Beløpet er spesifisert som "studieavgift" i kontrakten, men selve beløpet er ikke skrevet.

Har også lest litt om angreretten, gjelder den i dette tilfellet? Jeg har aldri fått noen informasjon om dette, og i loven står det at den gjelder i 1 år hvis det ikke har kommet noe info om dette.

Har dere noen tips/råd til denne saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saken er egentlig enkel:

Du har meldt deg på et studie

Du har signert, ÓG sendt inn kontrakt

Du har IKKE avmeldt deg skriftlig til BI

Dette betyr for BI at du er student... BI har ikke noe grunnlag for å vite HVORFOR du ikke har meldt deg til registrering, og det er egentlig ikke BIs problem.

Jeg synes BI burde vise forståelse, men de har jo en studieplass de ikke får fyllt nå, fordi du ikke har gitt beskjed. Ergo har BI tapt penger på grunn av noe du har gjort...

Lenke til kommentar

Du har nok en svak sak, da du ikke tok kontakt med BI selv. Du må også huske å lese det du signerer på. Dyrekjøpte erfaringer dette...

Hvorfor skal BI kontakte deg og spørre hvorfor du ikke møter opp? Er det ikke din jobb å si fra om at «hei jeg veit jeg signerte kontrakt, men jeg har kommet inn på et annet studie», noe du naturligvis skulle gjort samme dag som du takket ja til det...

Lenke til kommentar

Et nytt poeng er også at studeavgiften ikke er avgitt i kontrakten, det kunne uansett ikke falle meg inn at denne skulle være på 25000,-. Meg kjent så er denne 690 kroner ved UiS.

Burde ikke denne summen også vært nevnt i kontrakten?

Men jeg føler jeg har en sak på at BI sendte meg kontrakten dagen før siste frist. I redsel for å miste plassen ble denne sendt i all hast.

BI er også kjent med at ting har blitt sendt i retur pga feil/manglende adresse linjer.

Lenke til kommentar
Med tanke på at BI ikke har noe direkte tap av at du ikke har gått der så nekter jeg for at de kan kreve denne summen av deg. Helt ærlig, vist de ikke tar til fornuft så kontakter du en advokat.

Han har jo tatt opp en studieplass, som en annen kunne fått om han hadde sagt fra seg plassen. Om han nå får refundert de 25.000 kronene, så har BI tapt 25.000 kroner på en ubrukt plass.

Lenke til kommentar

Føler den saken er litt forskjellig fra min, da hun for det første allerede har vært student der i et år og burde vite hvordan opplegget var.

Jeg for min del fikk jo ikke kontrakten før siste frist og hadde allerede gått ved UiS. Beløpet i kontrakten skal vel uansett være spesifisert uansett privat eller offentlig skole.

Jeg føler heller ikke at informasjonsplikten til BI har vært god nok. Men tilbake til starten, jeg har sak oppe hos BI nå og skal ha møte neste uke. Regner med at BI bruker hodet og imøtekommer et forslag til løsning.

Lenke til kommentar
Et nytt poeng er også at studeavgiften ikke er avgitt i kontrakten, det kunne uansett ikke falle meg inn at denne skulle være på 25000,-. Meg kjent så er denne 690 kroner ved UiS.

Burde ikke denne summen også vært nevnt i kontrakten?

Men jeg føler jeg har en sak på at BI sendte meg kontrakten dagen før siste frist. I redsel for å miste plassen ble denne sendt i all hast.

BI er også kjent med at ting har blitt sendt i retur pga feil/manglende adresse linjer.

Hvis du leser kontrakten nøye ser du under punkt 3, utmelding, følgende (fra 2007):

UTMELDING

Jeg kan kansellere denne kontrakten både før og etter at jeg har startet på studiet. Fristen for å melde meg ut før studiet er startet, er senest innen utgangen av uke 34. Når det gjelder utmelding undervis i studiet er fristen for å melde seg ut før vårsemesteret uke 48, og fristen for å melde seg ut før høstsemesteret uke 25. Utmeldingen gis skriftlig, enten i rekommandert brev eller ved fremmøte. Skjer utmeldingen etter nevnte frist, er jeg forpliktet til å betale studieavgift for ett semester fremover. BI må skriftlig bekrefte utmeldingen før kontrakten kan kanselleres

At du signerer på noe du ikke har lest (ennå) er én ting. At du ikke leser det etterpå er fullstendig uunnskyldelig. Uke 34 er midt i august, altså masse tid til å lese kontrakten du har undertegnet. I punkt 4 om betaling av studieavgift forplikter du deg til å betale 1 000,- kr i forskudd på studieavgift som ikke vil bli refundert hvis du melder deg av før relevant frist. Resten av studieavgiften bortfaller altså hvis du følger gjeldende frister.

Med tanke på at BI ikke har noe direkte tap av at du ikke har gått der så nekter jeg for at de kan kreve denne summen av deg. Helt ærlig, vist de ikke tar til fornuft så kontakter du en advokat.

Om han går der eller ikke er irrelevant. BIs tap er ved at han ikke overholder kontrakten han har signert, ikke at han ikke går der. Pacta sunt servanda. Avtaler skal holdes.

Jeg føler meg ganske sikker på at han hadde blitt ledd ut av kontoret til vedkommende advokat...

Lenke til kommentar

Seriøst? Du begynner på et privat studie og hadde ikke engang sjekket hva det kostet å gå der på forhånd???

Det høres bare for dumt ut! Er det så dårlig stelt når det gjelder å orientere seg har du ikke noe på høyere utdanning å gjøre i det hele tatt.

Et tips hvis du klarer å overtale noen advokat til å gå videre med dette; ikke gjør deg dummere enn du er (slik jeg regner med at du prøver deg med i denne tråden), du kommer bare til å bli latterliggjort av motstanderen.

Saken er klar; du har meldt deg på og signert og ikke meldt deg av innenfor fristen. At BI sender post til feil adresse høres jo særs merkelig ut - hvorfor skulle de sende til en annen adresse enn det du har oppgitt at du bor på??? Eller vil du hevde at de burde skjønt hva din nye adresse var helt automagisk hvis du har flyttet i mellomtiden uten å gi beskjed til dem?

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
Seriøst? Du begynner på et privat studie og hadde ikke engang sjekket hva det kostet å gå der på forhånd???

Selvsagt har jeg sjekket opp hva BI koster! MEN;

Studieavgift er ikke det samme som skolepenger.

Jeg har aldri hørt om en avgift som er 25 000,- før nå.

Jeg har gått på en privat skole før, og der var det månedlig betaling av skolepengene, mens studieavgiften var på 1000,- som skulle dekke kopinor osv.

At BI sender post til feil adresse høres jo særs merkelig ut - hvorfor skulle de sende til en annen adresse enn det du har oppgitt at du bor på??? Eller vil du hevde at de burde skjønt hva din nye adresse var helt automagisk hvis du har flyttet i mellomtiden uten å gi beskjed til dem?

Hvorfor høres det merkligt ut?

Jeg skrev korrekt adresse ved søknad, men BI har klart å glemme gateadressen min slik at det var bare navn og postnr.

Når kontrakten endelig kom i posten stod der et svært spørsmålstegn på konvolutten undertegnet posten.

Nå er det vel ikke kontraktmessing denne saken står på lengre, men det å vise alminnelig skjønn. Tror det fleste i Norge som fortsatt har hodet i behold kan se at straffen for en så liten forseelse er langt større en den burde.

Et tips hvis du klarer å overtale noen advokat til å gå videre med dette; ikke gjør deg dummere enn du er (slik jeg regner med at du prøver deg med i denne tråden), du kommer bare til å bli latterliggjort av motstanderen.

Hvordan prøver jeg å gjøre meg dum i denne tråden? Jeg føler ikke du har noe å gjøre her inne på forbrukerrett å gjøre i utgangspunket når du ikke klarer å holde deg saklig.

Endret av RunarL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...