Gjest Slettet+987123 Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Moderator/admin: Vet ikke om jeg har postet i rett kategori, i tilfelle flytt innlegget mitt ^^ Hei:) Jeg bare lurer på om det er noe stort risikomessig å legge ut bilder/film offentlig der skiltnummeret på bilen vises? Altså skal man ha tak i et skiltnr. er jo finn.no en fin plass å se:P Noen som har noen meninger/svar på dette? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Hei! er verken admin eller moderator, men ser for meg noe så enkelt som at bilder e.l man legger ut her på forumet blir allment tilgjengelig på nettet, litt kjipt da å f.eks få bilen din fotografert på et sted/tidspunkt du aldri skulle befunnet deg. Endret 22. september 2009 av SirAmp Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Synes det er greit å sladde skiltnummer på bilder av biler jeg legger ut fra biltreff og lignende. Ganske enkelt fordi jeg foretrekker at andre sladder mine skilt hvis de skulle gjort det samme. Har ingenting å skjule og tror forsåvidt ikke at andre har det heller, men legger noen ut bilder av dyre og spesielle/sjeldne biler er det ikke vanskelig for tyver å finne ut hvor bilen står hvis ikke skiltene er sladdet. Finner de ut hvor bilen står får de også tilgang til dyrt verktøy osv. Nå gjelder jo dette spesielt sjeldne biler, men ut fra tanken om at folk skal få være anonyme synes jeg det er greit å sladde skiltnummeret på bilder av vanligere biler også. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Når det gjelder helt tilfeldige biler tatt på "tilfeldige steder", så bruker jo ikke engang aviser å sladde nummer på biler som ikke evt. er innvolvert i noe kriminelt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Kjekt med svar^^ Jeg tror det er greit å sladde skiltnr'ene for hver enkelte sin anonymitet når det gjelder bilder/film av personlige/private hendelser med bilen i bildet:) Ellers syns jeg det med tilfeldige bilder tilfeldige steder er noe annet, jeg er enig med "gxi" der. Endret 23. september 2009 av Slettet+987123 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Med et skiltnummer kan en enkelt finne eierens navn. Å legge ut skiltnummer er som å legge ut eierens navn, og det VET vi jo at er farlig. Det verste er at adresse og telefonnummer er enkelt å finne på gulesider når navnet er kjent. IKKE legg ut skiltnummer. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Så ille er det vel ikke. Jeg er selv medlem i en av Norges største bilentusiastklubber, der folk virkelig bryr seg om bilene sine. Sladding av nummer eller ikke er hipp som happ, noen gjør det, andre ikke. Personlig har jeg liten tro på at kriminelle bruker internett til å finne potensielle kjøretøy å stjele. Sånt blir gjort "on-site". Lenke til kommentar
Mato Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 med skilt nummer kan du stortsett finne ut det meste on en person , man kan finne ut hordan økonomine til den personen er ved hjelp av http://w2.brreg.no/motorvogn/ man kan vell og få opplyst eier ved en kjat telefon til nermeste vegtrafikk kontor , etter det er jo skatteliste og Gulesider/google/facebook grei skuring . etter litt jobbing ved du det meste om personen hvist du skulle ønske dette . Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 (endret) Det tilsier vel kanskje at man burde fjerne skiltet fra bilen når man kjører. Derfor jeg mener at tilfeldige biler trenger man ikke å sladde nummer på. Hvem som helst kan gå på veien og finne seg noen å ta nummer fra og så lete opp eier, osv. Derimot ville jeg ikke lagt ut en film med noen som sladder rundt på en parkeringsplass med fullt nummer osv med mindre poenget var å skade dem.. Endret 12. november 2009 av gxi Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Når man først har navn og adresse er det lett å slå opp i mange andre registre, som f.eks. skattelistene. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Når man først har navn og adresse er det lett å slå opp i mange andre registre, som f.eks. skattelistene. Men hvilken skade gjør det at noen ser hvor mye du tjente i fjor? Det kan man se uansett! Enig med gxi her, ser ingen grunn til å sladde nummer på tilfeldig utvalgte biler, så lenge de ikke gjør noe ulovlig. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Men hvilken skade gjør det at noen ser hvor mye du tjente i fjor? Det kan man se uansett! Man kan ikke se det hvis ikke man vet hva personen heter. For noen som vil gjøre innbrudd er det derimot gull verd å kunne finne hvor f.eks. folk med dyre biler bor og hva de tjener. Det kan også være ting som at en homofil som ikke ønsker at legningen skal bli kjent står parkert i nærheten av en homsebar. Man trenger ikke være kriminell for å ønske å ha hemmeligheter. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 Men hvilken skade gjør det at noen ser hvor mye du tjente i fjor? Det kan man se uansett! Man kan ikke se det hvis ikke man vet hva personen heter. For noen som vil gjøre innbrudd er det derimot gull verd å kunne finne hvor f.eks. folk med dyre biler bor og hva de tjener. Det kan også være ting som at en homofil som ikke ønsker at legningen skal bli kjent står parkert i nærheten av en homsebar. Man trenger ikke være kriminell for å ønske å ha hemmeligheter. Jeg tviler sterkt på at blottlegging av bilregistreringsnummer er den avgjørende faktoren som gjør en kriminell oppmerksom på et offer. Kriminelle sitter ikke på nettet og leter etter ofre, sånt skjer on-site. Måtte selv jage en idiot fra hagen en gang som påstod at han "tok bilder av naturen". Yeah right. Hvem sier at kriminelle bare raner rike folk? Synes forresten også jeg hører om eldre damer som blir ranet både titt og ofte... Jeg parkerte i nærheten av en homseklubb en gang, betyr det at jeg er homo? Hva om jeg parkerer i nærheten av en moske, betyr det at jeg er muslim? Du må gjerne sladde registeringsnummer for min skyld, men jeg tror ikke det har så mye for seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Ut i fra hva jeg har lest rundt om på nettet og her så tror jeg ikke det er noe særlig farlig å IKKE sladde skiltnr, dessuten når man legget ut bilder som feks på facebook er jo bare å sette grensa til at BARE venner kan se bildene, og venner er jo ikke en risiko:P Men selvfølgelig må man være ops på hvor man legger ut bilder/video med synlig skiltnr som feks meg selv, jeg la ut en video av bilen min på youtube med skiltnr, kansje ikke det lureste:P Sikkert ikke farlig, men ALT FOR TILGJENGELIG, er greit med litt privatliv og;) Har forresten en Toyota MR2 1993mod så er jo en fin bil sånn sett, men ikke noe dyr i forhold til mange andre biler, som feks nyere BMVer og Mercedeser. Jeg syns at folk skal tenkte litt over om de vil sladde/ikke sladde skiltnr utifra hvem skiltnr er tilgjengelig for Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå