brannmannsam Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Har en Zyxel P2602HWT Multimodem levert av telenor. Dessverre når ikke signalene opp til den sasjonære PCen som står i andre etasje. Derfor bruker jeg kabel. Probleme mitt er at jeg noen ganger sitter med en bærbar pc siden av den stasjonære, og siden jeg har bare en kabel utgang , får jeg ikke nett på denne. Jeg lurer derfor på hvordan jeg kan dele nett med den bærebare. Kan jeg bruke en HUB/Switch? Fra før av har jeg en dlink 4300 dgl ruter, kan jeg bruke denne? Har ikke mastergrad i nettverk så step-by-step forklaringer helst Takker for svar:) Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Du kan bruke en hub, en switch eller routeren du har Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Du kan bruke en hub, en switch eller routeren du har Jeg kan bruke dlink'en? Så det går helt fint med: Zyxel Modem ---> dlink ---> Stasjonær og bærbar? Hvordan setter jeg opp dette? jeg prøvd å sette det sånn, men jeg skjønner at det er mer ne må gjøre enn bare å plugge i kabler. Kan du forklare mer grundig? Endret 22. september 2009 av brannmannsam Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Ingen her som kan hjelpe meg med dette?? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Det skal ikke være så vanskelig. Nettverkskabel fra Zyxel skal plugges i internettporten til D-link. Bruk så en nettverkskabel for å koble deg opp mot Dlink: http://192.168.0.1 Der slår du på trådløsnett og velger kryptering. Fungerer ikke dette, så resett D-link ved å stikke en pennespiss inn bak til lampene foran slukker etter ca 10 sek. Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Det skal ikke være så vanskelig. Nettverkskabel fra Zyxel skal plugges i internettporten til D-link. Bruk så en nettverkskabel for å koble deg opp mot Dlink: http://192.168.0.1Der slår du på trådløsnett og velger kryptering. Fungerer ikke dette, så resett D-link ved å stikke en pennespiss inn bak til lampene foran slukker etter ca 10 sek. Hvis Zyxel-boksen er en router (noe jeg vil tippe den er, uten å kjenne til boksen i det hele tatt), så bør du heller koble kabelen fra zyxel-boksen inn i en av LAN-portene på DLINK boksen, og de to PCene i hver sin av de andre LAN-portene i DLINK-boksen. Husk også å slå av DHCP servern i DLINK-boksen. Hvis du gjør det på denne måten (zyxel-boksen er en router) slipper du dobbel-nat. Dobbel-nat vil ta knekken på VPN blandt annet Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Altså, koble en kabel fra en helt vanlig LAN port på Zyxel modemet, til dlink ruteren? Hvilken inngang? WAN eller LAN? Deretter slå av DHCP? Vil det ikke bli konflikter med ip adresser? Fra Zyxelen får jeg tildelt 10.x.x.x adresser, mens d'linken gir med 192.xxx.xxx.x adresser? Denne ruteren har jeg. Fra telenor. Elendig rekkevidde! Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Rekti, Det aller første jeg ville gjort var å koble en kabel fra PCen din, og inn i DLINK boksen (LAN port). Gå inn i administrasjonspanelet og skru av DHCP-server, samt sett boksens ip-adresse til 10.0.0.2 (hvis Zyxel boksen deler ut 10.0.0.x-adresser (10.0.0.0/24)) Da vil den sikkert restarte, la den gjøre det. Så kobler du LAN port på Zyxel-boksen til LAN port på D-LINK boksen. Da vil Zyxel være router, mens DLINK boksen bare vil være en switch. Både kablet og trådløst Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Rekti, Det aller første jeg ville gjort var å koble en kabel fra PCen din, og inn i DLINK boksen (LAN port). Gå inn i administrasjonspanelet og skru av DHCP-server, samt sett boksens ip-adresse til 10.0.0.2 (hvis Zyxel boksen deler ut 10.0.0.x-adresser (10.0.0.0/24)) Da vil den sikkert restarte, la den gjøre det. Så kobler du LAN port på Zyxel-boksen til LAN port på D-LINK boksen. Da vil Zyxel være router, mens DLINK boksen bare vil være en switch. Både kablet og trådløst Av en eller annen grunn kommer jeg ikke inn på dlink boksen etter at jeg setter ip adressen dens til 10.0.0.2 Hvorfor skjer dette?? Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Av en eller anne grunn fikk jeg det plutselig til nå. Men det uten å endre dlink ip adressen til 10.0.0.2 Men nå kommer jeg ikke inn på dlink ruteren lengere, bare på zyxel modemet/ruteren nede. Jeg får heller ikke noe internet tilgang hvis jeg kobler meg tråløst på dlink ruteren. Trenger litt forklaring her.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Av en eller anne grunn fikk jeg det plutselig til nå. Men det uten å endre dlink ip adressen til 10.0.0.2Men nå kommer jeg ikke inn på dlink ruteren lengere, bare på zyxel modemet/ruteren nede. Jeg får heller ikke noe internet tilgang hvis jeg kobler meg tråløst på dlink ruteren. Trenger litt forklaring her.. Grunnen er at du får adresse fra routermodemet, mens D-link prøver å dele ut adresse til deg. Siden D-link ligger i subnettet 192.168.0.x så får du ikke kontakt med den nå som du har 10.0.0.x adresse. Trekk ut nettverkskabelen fra routermodemet og forny ipadressen. Deretter kan du slå av DHCP og sette fast IP på D-link i 10.0.0.x segmentet. Etterpå vil du oppnå kontakt med begge burkene. Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Av en eller anne grunn fikk jeg det plutselig til nå. Men det uten å endre dlink ip adressen til 10.0.0.2Men nå kommer jeg ikke inn på dlink ruteren lengere, bare på zyxel modemet/ruteren nede. Jeg får heller ikke noe internet tilgang hvis jeg kobler meg tråløst på dlink ruteren. Trenger litt forklaring her.. Grunnen er at du får adresse fra routermodemet, mens D-link prøver å dele ut adresse til deg. Siden D-link ligger i subnettet 192.168.0.x så får du ikke kontakt med den nå som du har 10.0.0.x adresse. Trekk ut nettverkskabelen fra routermodemet og forny ipadressen. Deretter kan du slå av DHCP og sette fast IP på D-link i 10.0.0.x segmentet. Etterpå vil du oppnå kontakt med begge burkene. Altså jeg skal trekke ut kablen fra zyxelen på dlinken, deretter slå av DHCP å sette dens ipadresse til 10.0.0.2?? Var det det du mente? Lenke til kommentar
brannmannsam Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Nå satte jeg ip adressen på dlinken til 10.0.0.24 å slo av DHCP. det virket og jeg kommer nå inn på dlinken med 10.0.0.24 adressen. Men jeg kommer fortsatt ikke på nett når jeg kobler meg tråløst til dlinken. Jeg får kontakt med dlinken, men ikke med zyxel modemet nede. Alike vel får jeg tildelt ip adresse 10.0.0.2 som er riktig. Med den stasjonære, som er kabel koblet kommer jeg på nett. Hvorfor skal dette være så vanskelig!! Edit: Nå viser det seg at jeg kan koble til tråløst. Det er den bærbare asus eee 1000h pc'en som ikke vil sammarbeide eller reagere. Hvorfor den gjør dette har jeg ingen anelse om.. Endret 23. september 2009 av brannmannsam Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Det kan være driver for trådløsnett i eee som ikke fungerer 100% mot D-link, eller krypteringsproblemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå