Gå til innhold

[Løst]Trenger hjelp/tips til utdanning

petrine91

Anbefalte innlegg

Har akkurat har begynt som lærling innen IKT. Har jo nesten 2år igjen enda, men har begynt å tenke på videre utdanning innen data og håpet derfor på at noen kunne hjelpe å komme med forslag for hva jeg burde satse på som kunne passe meg.

Jeg har gått VG1 Service og samferdsel og VG2 IKT-servicefag. Har vært utplassert på IT avdeling på skole tidligere og jobber nå på IT avdeling i en kommune. Er enda veldig usikker på hva jeg vil drive med og syntes er gøy enda pga mangel på erfaring og kunnskap.

Jeg kunne relativt lite om PC når jeg begynte på IKT og føler heller ikke jeg kan spesielt mye nå etter det året. Har derfor begynt å tenke om jeg burde gå noe kurs,prøve å ta sertifiseringer osv for å lære mer.

Vil gjerne ha en god utdannelse eller erfaringer som hjelper meg å lettere få jobb,god lønn og mer erfaring.

Mitt spørsmål er da om noen har forslag til hva jeg kan studere for å bli noe innen data og hva kunne passet for meg?

Endret av petrine91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er en jente på 18år som akkurat har begynt som lærling innen IKT. Har jo nesten 2år igjen enda, men har begynt å tenke på videre utdanning innen data og håpet derfor på at noen kunne hjelpe å komme med forslag for hva jeg burde satse på som kunne passe meg.

Jeg har gått VG1 Service og samferdsel og VG2 IKT-servicefag. Hadde 5 og 6 i datafagene(programfagene heter det vel?) på IKT,og litt lavere i allmennfagene. Har vært utplassert på IT avdeling på skole tidligere og jobber nå på IT avdeling i en kommune. Er enda veldig usikker på hva jeg vil drive med og syntes er gøy enda pga mangel på erfaring og kunnskap, men syntes det er gøy å hjelpe folk og finne ut av ting osv.

Har lest litt på ingeniør utdanning men tror ikke dette er noe for meg,siden jeg ikke har hatt matte siden første halvåret på VG1 og vet knapt hva fysikk og kjemi er:P Er veldig glad i matte da,syntes det er ett veldig interessant og spennende fag,men husker veldig lite av det pga en alvorlig ulykke jeg var utfor før Vgs som svekket kortidsminnet og ga meg problemer med nylæring.

Jeg kunne relativt lite om PC når jeg begynte på IKT og føler heller ikke jeg kan spesielt mye nå etter det året. Har derfor begynt å tenke om jeg burde gå noe kurs,prøve å ta sertifiseringer osv for å lære mer.

Vil gjerne ha en god utdannelse eller erfaringer som hjelper meg å lettere få jobb,god lønn og mer erfaring.

Mitt spørsmål er da om noen har forslag til hva jeg kan studere for å bli noe innen data og hva kunne passet for meg med tanke på matten osv?:)

Hei,

Petrine..

Går også i lære første året, og har gått det samme vg1 (grunnkurs) som deg.. Er det matematikk + it du er på jakt etter ville jeg ha gått ntnu.Her på ntnu forlanger dem r1 + r2 og fy1.

Personlig er ikke matematikken den sterkeste siden min så jeg tror nok jeg skal prøve HIG ( Høyskolen i Gjøvik). Der kan du komme inn med realfagskompetanse... Se forøvrig denne tråden:

Serfetiseringer du kan begynne med er f.eks Cisco sin CCNA som jeg holder på med i disse dager..

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar

Okei,takk!

Er ikke spesielt ute etter utdanning med mye matematikk siden jeg ikke husker noe særlig annet enn +,- og grunnlegende ting. Har bare lest at ved de fleste studier innen data så kreves det ganske mye matematikk.

Hva kan jeg studere som gir meg utdanning innen data, bortsett fra ingeniør?

Har hørt at Cisco serifiseringer er bra å ha når man søker jobb osv, men er ikke det veldig vanskelig? Og hvordan gjør man det? Jeg kan veldig lite om nettverk og switcher å sånt enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...