norco89 Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Hei! Jeg har lenge hatt lyst til å ha en deltidsjobb (helger). Liker å kjøre, og treffe nye mennesker, så jeg kunne tenke meg å prøve taxiyrket. Jeg vet at man må ha kjøreseddel fra den lokale politistasjon, men hvoran søker du på jobben? Går de fleste via bekjente, eller går du bare inn på taxistasjonen og spør? Takker for svar. MvH en fremtidig sjåfør =) Lenke til kommentar
The dude shepard Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 å kjøre taxi er det samme som en vanlig jobb, så ja, det er bare å gå inn på taxistasjonen og spørre om jobb. vet at de du låner taxibilen av får 50% av det du håver inn, så jeg tror de aller fleste vil la deg låne deres bil viss det var det du tenkte på Lenke til kommentar
sandemas Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Nå skriver du ikke hvor og hvilken sentral du vil kjøre for, men i de fleste tilfeller er det private som eier drosjene. Sentralen kan som regel hjelpe deg å komme i kontakt med eiere som trenger sjåfører, men det enkleste er om du kjenner noen som er eier/sjåfør som kan anbefale deg som sjåfør. Det er veldig få sentraler som faktisk eier og drifter bilene selv. Dersom du vil begynne som sjåfør er det nok en del kurs osv. som du må igjennom før du kan få kjøreseddel. Dette arrangeres som regel av sentralen. Tarifflønn for drosjesjåfører er pr. dags dato 43,8%. Lenke til kommentar
norco89 Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Takker for svar! Er det obligatorisk og ta disse kursene? Lenke til kommentar
sandemas Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Det varierer fra sentral til sentral, så det kan jeg ikke si sikkert. Ta kontakt med din lokale sentral og spør. Dersom de har en hjemmeside, vil sikkert informasjonen du trenger ligge der. Kjentmannsprøven regner jeg med at du må ta uansett hvilken sentral du kommer til å kjøre for. Lenke til kommentar
norco89 Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 Det varierer fra sentral til sentral, så det kan jeg ikke si sikkert. Ta kontakt med din lokale sentral og spør. Dersom de har en hjemmeside, vil sikkert informasjonen du trenger ligge der.Kjentmannsprøven regner jeg med at du må ta uansett hvilken sentral du kommer til å kjøre for. mener kjentmannsprøven ble lovpålagt på landsbasis etter en taxiskandale i fjor...uten å si helt sikkert =) Lenke til kommentar
sandemas Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Det kan nok tenkes. Har kjørt drosje fast i snart 11 år, dog uten kjentmannsprøven, men jeg kan ikke si jeg har hørt noe om at det har blitt lovpålagt. Jaja, det er så mye informasjon som kommer, så man kan ikke få med seg alt. He he. Lenke til kommentar
norco89 Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 da har nok jeg bare misforstått... takker for svar. Lenke til kommentar
sandemas Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Bare hyggelig. Lykke til videre. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Skal du starte som drosjesjåfør må du finne en/ei drosjeeier som du kan kjøre for. For og kunne kjøre så må du ta kjentmanstesten. Etter det så lærer du resten av drosjeeieren du kjører for, takstameter og betaling og alt. Dette kan ta litt tid og lære Og så må du selvsagt ha plettfrivandel og førekort klasse B Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Har meldt meg på drosjekurs her i Tromsø nå, og skal kjøre for bruttern når jeg er ferdig. Dette kommer i tillegg til en 80%-stilling som sjåfør for et annet firma, så jeg lurer på om det kan bli lite fritid hvis man blir pengegrisk... Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Kan fort bli lite fritid da antall timer på veien er det eneste som kompenserer for den dårlige lønnen til taxisjåfører. Kjørte 19 timer fre-lør denne helgen for å ha en noenlunde lønn... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå