vitalogy Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Hei. Jeg har planer om å oppgradere maskina mi litt. Det jeg har å starte med er DVD-RW, CD og kabinett. Jeg har også et PCI 5:1 lydkort jeg har tenkt og beholde (husker ikkei farta hvad et heter) Resten Kaster jeg ut. Maskina er foresten en HP Pavilion t480.no kjøpt for ca 4-5 år siden. Har da vurdert følgende oppsett: AMD Phenom II X2 550 3.1GHz, AM3, 85W, 7MB, Boxed ASUS M4A785TD-M EVO, Socket-AM3 AMD 785G+SB710, DDR3, Firewire, GbLAN, m-ATX, HDMI, DVI, PCI-Ex(2.0)x16 ASUS Radeon HD 4850 1GB GDDR3 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, HDCP Corsair Powersupply 450W, 120mm Vifte, 6xSATA, ATX/EPS, 1xPCI-E, 20/24pin Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9, Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin Målet med oppgraderingen er ikke en game-pc av ypperste kvalitet, men en maskin som kan dra "normale" spill med grei grafikk. Ser spesielt for meg bilsimulatorer som f.eks Need For Speed Shift, GTR Evolution osv. Og kanskje litt nyere action spill etterhvert. Den skal også brukes som "film maskin", da den blir koblet opp til min 42" LCD tv. Setter stor pris på enhver som kan hjelpe meg med dette. Det må sies at jeg ikke har tenkt og legge mer penger enn det som er overfor. Det blir totalt ca 4000,- hos komplett. Og det er allerede litt i overkant av hva jeg hadde tenkt og bruke. Håper noen snille sjeler vil forbarme seg over meg her inne, og veilede litt.. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 ville si det ser ok ut, men du kan nok like gjerne ta HD4850 med 512MB og spare litt der... Lenke til kommentar
areah Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 du bør vurdere å slenge på en harddisk Lenke til kommentar
vitalogy Skrevet 22. september 2009 Forfatter Del Skrevet 22. september 2009 du bør vurdere å slenge på en harddisk Hehe.. Ja, det var kanskje en ide.. Men joda, jeg har da en disk liggende. Når det kom til grafikk kort med 512MB, så tror jeg bare det var snakk om 100 kroner. Så det tåler jeg. Godt å høre at jeg ikke er helt på viddene da iallefall Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Du trenger vel strengt tatt ikke DDR3, gir ikke like mye ytelse/krone som DDR2. Jeg ville heller gått for DDR2, men da trenger du også et annet hovedkort. Lenke til kommentar
vitalogy Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Du trenger vel strengt tatt ikke DDR3, gir ikke like mye ytelse/krone som DDR2.Jeg ville heller gått for DDR2, men da trenger du også et annet hovedkort. Dette er et godt poeng, men jeg har tenkt som så at det er DDR3 som er det nyeste og beste alternativet? Og at det da kanskje kan være lurt på lengre sikt? Prisene vil vel gå ned etterhvert som teknologien blir eldre. Det er godt mulig jeg er på viddene nå. Men det jeg er litt usikker på er om det kanskje kan være bedre å heller bare kjøpe 2GB, og heller kjøpe bedre kvalitet. Veit lite om emnet, men regner med at dette kanskje kan være like raskt som 4GB av billigsorten som jeg har valgt? Noen synspunkt? Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Er du sikkert på at du får du bytta ut hovedkortet på HP-pc`er ? En kamerat for noen år siden skulle oppgradere en Dell-maskin, og fant ut at han ikke kunne gjøre en dritt, uten å kjøpe nytt HK, PSU og Kabinett... Bare en tankevekker Sjekk at det funker først..! Lykke til! -Anders- Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Du trenger vel strengt tatt ikke DDR3, gir ikke like mye ytelse/krone som DDR2.Jeg ville heller gått for DDR2, men da trenger du også et annet hovedkort. Dette er et godt poeng, men jeg har tenkt som så at det er DDR3 som er det nyeste og beste alternativet? Og at det da kanskje kan være lurt på lengre sikt? Prisene vil vel gå ned etterhvert som teknologien blir eldre. Ja, det er klart. Hvis du ikke har planer om å kjøpe nytt HK på et par år, så tar du DDR3 hvis du har økonomi til det. Men det jeg er litt usikker på er om det kanskje kan være bedre å heller bare kjøpe 2GB, og heller kjøpe bedre kvalitet. Veit lite om emnet, men regner med at dette kanskje kan være like raskt som 4GB av billigsorten som jeg har valgt? Noen synspunkt? Etter hva jeg har hørt (er ingen ekspert) så er mengde>hastighet. Men "Ja takk, begge deler" er jo slettes ikke dumt. Lenke til kommentar
vitalogy Skrevet 23. september 2009 Forfatter Del Skrevet 23. september 2009 Er du sikkert på at du får du bytta ut hovedkortet på HP-pc`er ? En kamerat for noen år siden skulle oppgradere en Dell-maskin, og fant ut at han ikke kunne gjøre en dritt, uten å kjøpe nytt HK, PSU og Kabinett... Bare en tankevekker Sjekk at det funker først..! Lykke til! -Anders- Tror det skal gå greit. Men passer jo da på å kjøpe nytt kort av samme type. I mitt tilfelle uATX. Ser ut til at det skal funke fint. Håper iallefall det.. Får se når den tid kommer.. Hehe. Når det kommer til RAM, så er ikke jeg heller noen ekspert. Derfor satser jeg på 4GB billigram. Er vel ikke så kresen at jeg merker no forskjel likavel jeg.. hehe Lenke til kommentar
vitalogy Skrevet 24. september 2009 Forfatter Del Skrevet 24. september 2009 uATX? Mikro ATX (u står for mikro...) Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Men hvis det ikke er mulig å bytte ut HK, så er jo det bare å kjøpe et nytt kabinett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå