Gå til innhold

SV bryter ut av regjeringen? Ikke rødgrønn regjering frem til 2013 likevel?

Anbefalte innlegg

De borgerlige kan vel prøve å lokke Senterpartiet med et sentrum-Høyre alternativ bestående av V, KrF, SP og Høyre. Disse partiene har jo sammarbeidet veldig godt de siste seksti årene. Dette alternativet vil vel også være levedyktig i Stortinget, da de vil kunne søke støtte både til høyre og venstre for seg selv. Lurer egentlig på hvor Senterpartiet går i fremtiden. Tilbake til de borgerlige, eller knytter de seg helt opp mot AP?

Det er en mulighet, men det forutsetter jo da at enten FrP eller AP er parlamentarisk grunnlag for en slik regjering uten å sitte i den, noe FrP jo har motsatt seg ganske så bastant. Vekslende støtte fra begge sider er jo mulig, den store utfordringen blir statsbudsjettet, siden muligheten for å drive "slalåmkjøring" der er fjernet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror nok også at SV vil bryte ut når det nærmer seg valget. De har nå statsrådsposter på deres kjerneområder. Med mindre de får inn merkbare endringer må de gå ut for å greie sperregrensen ved neste valg.

Kan du peke til noen som har signalisert at partiet kommer til å gå ut av regjeringen hvis de ikke får gjennom merkbare endringer? Det ligger kanskje i korta at ingen partier vil ønske å være i en regjering der de ikke får gjennomslag for noe, men det er jo ikke tilfellet i her. I hvert fall ikke i perioden som har gått.

Lenke til kommentar
Kan du peke til noen som har signalisert at partiet kommer til å gå ut av regjeringen hvis de ikke får gjennom merkbare endringer? Det ligger kanskje i korta at ingen partier vil ønske å være i en regjering der de ikke får gjennomslag for noe, men det er jo ikke tilfellet i her. I hvert fall ikke i perioden som har gått.

Ikke på stående fot, så du får ta det på kontoen synsing fra monzilla :)

Det ble snakket en del om dette nå etter valget. SV har de siste årene hatt mektige statsrådsposter, men har på sine kjerneområdene blitt overkjørt av AP. Virkeligheten har dessverre innhentet de. Når man er i opposisjon, og plutselig kommer til makten, vel, da mister man velgere. Nøyaktig det samme kommer til å skje med FRP den dagen de slipper til. Poenget mitt er at SV nå må gå gjennom fire år der det skal tas stilling til lofoten, Afghanistan, kjøp av JSF, innstramming på asylpolitikk osv. Dette må SV svare for når det nærmer seg valget. Og Kristin Halvorsen vil aldri kunne sitte å forsvare at SV var en del av dette når Pål T driver med partilederutspørringen i 2013. SV vil bryte ut av regjering før valget, og bruke aktivt i valgkampen at de brøt på grunn av at regjeringen gikk imot deres kjernesaker.

En kan dra paraleller til det som skjedde i Bergen nå i vår. FRP tvang lokalpolitikerne til å gå ut av samarbeidet med Høyre og KRF, fordi at de trengte noe å slå i bordet med under valgkampen. Tidenes bommert spør du meg, men det er en annen diskusjon.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
SV vil bryte ut av regjering før valget, og bruke aktivt i valgkampen at de brøt på grunn av at regjeringen gikk imot deres kjernesaker.

Det tror jeg ikke noe på. Spesielt siden jeg kan huske å ha hørt både Halvorsen, Lysbakken og Holmås uttrykke at de helst ser partiet i regjering, slik at de kan påvirke regjeringen innad, fremfor å bli forvist til alminnelig opposisjonspolitikk.

Så lenge SV får tilstrekkelig gjennomslag for politikken sin, kommer de til å bli sittende.

Lenke til kommentar
Tror nok også at SV vil bryte ut når det nærmer seg valget. De har nå statsrådsposter på deres kjerneområder. Med mindre de får inn merkbare endringer må de gå ut for å greie sperregrensen ved neste valg.

Kan du peke til noen som har signalisert at partiet kommer til å gå ut av regjeringen hvis de ikke får gjennom merkbare endringer?

Monzilla kunne kanskje ikke, men jeg tror jeg kan :p

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article441075.ece

http://www.dn.no/valg/article1746255.ece

SV vil bryte ut av regjering før valget, og bruke aktivt i valgkampen at de brøt på grunn av at regjeringen gikk imot deres kjernesaker.

Det tror jeg ikke noe på. Spesielt siden jeg kan huske å ha hørt både Halvorsen, Lysbakken og Holmås uttrykke at de helst ser partiet i regjering, slik at de kan påvirke regjeringen innad, fremfor å bli forvist til alminnelig opposisjonspolitikk.

Så lenge SV får tilstrekkelig gjennomslag for politikken sin, kommer de til å bli sittende.

De må vel nesten si at de ønsker å sitte i regjeringen, så lenge de sitter der. Kan vel ikke sitte i en regjering og sutre over at den er dårlig og man helst skulle sett seg selv i opposisjon?

Må si jeg lurer veldig på hva som skjer fremover. AP er jo veldig store og mektige nå, og SV er enda mindre enn etter valget i 2005, hvorfor skal de egentlig gidde å gi SV noe særlig gjennomslag? De klarer seg vel fint uten dem og..

Monzilla: Når er det du i tilfelle ser for deg at de bryter ut da? Rett etter et eventuelt valgnederlag i 2011, eller først rett før stortingsvalget?

:)

Lenke til kommentar
De må vel nesten si at de ønsker å sitte i regjeringen, så lenge de sitter der. Kan vel ikke sitte i en regjering og sutre over at den er dårlig og man helst skulle sett seg selv i opposisjon?

Må si jeg lurer veldig på hva som skjer fremover. AP er jo veldig store og mektige nå, og SV er enda mindre enn etter valget i 2005, hvorfor skal de egentlig gidde å gi SV noe særlig gjennomslag? De klarer seg vel fint uten dem og..

Monzilla: Når er det du i tilfelle ser for deg at de bryter ut da? Rett etter et eventuelt valgnederlag i 2011, eller først rett før stortingsvalget?

Godt poeng. Så lenge de er med i regjeringen, så må de spille med. De vil nok være snille og greie fram til kommunevalget i 2011, og etter kommunevalget begynner støyet. Det er vel i 2012 Lofoten skal avgjøres også? Om det er riktig, så vil de nok bruke det som en legitim grunn til å gå ut av regjeringen.

Denne tankerekken bygger på at SV fortsetter å lekke stemmer mot AP og Rødt. Om de tetter lekkasjoen, så vil nok de gå for et nytt rødtgrønt alternativ. Men så lenge de har så liten innflytelse i regjeringen som de nå har, så vil nok dette gå som jeg håper :)

For SV er dette et vinn eller forsvinn-spill. Et opposisjonsparti som ikke lenger er i opposisjon, og som ikke får gjennom noen av kjernesakene sine leker med sitt eget eksistensgrunnlag.

Dette er som sagt bare synsing. Men jeg håper for guds skyld at høyresiden greier å bruke situasjonen for det den er verdt.

Lenke til kommentar

Godt poeng. Så lenge de er med i regjeringen, så må de spille med. De vil nok være snille og greie fram til kommunevalget i 2011, og etter kommunevalget begynner støyet. Det er vel i 2012 Lofoten skal avgjøres også? Om det er riktig, så vil de nok bruke det som en legitim grunn til å gå ut av regjeringen.

Denne tankerekken bygger på at SV fortsetter å lekke stemmer mot AP og Rødt. Om de tetter lekkasjoen, så vil nok de gå for et nytt rødtgrønt alternativ. Men så lenge de har så liten innflytelse i regjeringen som de nå har, så vil nok dette gå som jeg håper :)

For SV er dette et vinn eller forsvinn-spill. Et opposisjonsparti som ikke lenger er i opposisjon, og som ikke får gjennom noen av kjernesakene sine leker med sitt eget eksistensgrunnlag.

Dette er som sagt bare synsing. Men jeg håper for guds skyld at høyresiden greier å bruke situasjonen for det den er verdt.

De borgerlige burde vel prøve å kjøre dem hardt på at de ikke får gjennomført noe av politikken sin, for å forsøke å vise SV-velgerne at partiet dere ikke er tjent med å sitte i regjering. Til slutt må de vel gi etter for presset, for å ikke ende som Venstre pleier å gjøre annet hvert valg - under sperregrensen.

Reverto: Du vil helst at SV skal bli i regjering, eller? :)

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er positivt med SV i regjeringa, mest fordi partiet fokuserer (iallefall utad) på miljøpolitikk. Dog virker det ikke altfor usannsynlig med AP + SP + Venstre, eller SP + Venstre + KrF + Høyre, siden disse partiene i teorien ligger temmelig nærme hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det er krefer i SV som ønsker en vei ut av regjeringen. På ytre venstreside i SV kan nok det rødgrønne samarbeidet virke litt som en hengemyr for SV, og mange føler nok at SV må gå på akkord med mange av sine kjerneverdier.

Men ledelsen i SV er nok blitt vel vent med å ha faktisk ha regjeringsmakt. Tror ikke SV forlater regjeringen, men det spørs om SV er en del av et regjeringssamarbeid ved neste valg.

Men dette blir selvfølgelig bare synsing fra min side. :)

Lenke til kommentar
Jeg tror nok det er krefer i SV som ønsker en vei ut av regjeringen. På ytre venstreside i SV kan nok det rødgrønne samarbeidet virke litt som en hengemyr for SV, og mange føler nok at SV må gå på akkord med mange av sine kjerneverdier.

Men ledelsen i SV er nok blitt vel vent med å ha faktisk ha regjeringsmakt. Tror ikke SV forlater regjeringen, men det spørs om SV er en del av et regjeringssamarbeid ved neste valg.

Men dette blir selvfølgelig bare synsing fra min side. :)

Det er nok folk i SV som helst skulle sett partiet i opposisjon til den nåværende regjeringa, ja. Den rødgrønne regjeringa domineres jo av det store og fæle Arbeiderpartiet, må vite.

Partiet mange i SV elsker å hate - mer enn FrP.

SVs beslutning om å gå i regjering sammen med Arbeiderpartiet og Senterpartiet er, etter hva jeg kan forstå, forankret i et landsmøtevedtak. Hvorvidt partiet kommer til å ønske å fortsette regjeringssamarbeidet, regner jeg med partiet vil ta stilling til på landsmøtet 2013.

Noen som vet med hvor stor overvekt SV valgte å gå i regjering sammen med AP og SP?

Endret av reverto
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men hvis SV bryter ut er det ikke noe som heter rødgrønt flertall. Da er det plutselig en mindretallsregjering.

Det er jeg klar over, men jeg mener når man skal stemme over eventuelle saker i Stortinget så er jo dagens rødgrønne regjering enig om det meste, dermed hvis den borgerlige regjeringen tar over hvis SV eventuelt "hopper" ut av regjeringen ville de nok vært i såkalt "mindretall" siden den gamle rødgrønne regjeringen ville stått sammen om de fleste sakene.

Men ja teoretisk sett ville det ikke vært noe rødgrønt flertall.. Men i praksis ville det det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...