Gå til innhold

SV bryter ut av regjeringen? Ikke rødgrønn regjering frem til 2013 likevel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er posisjonering foran Soria Moria II-erklæringen. Samme truslene kom fra venstresiden i SV forrige gang, men Halvorsen og co har nå klart seg godt sammen med AP. Nå er jo styrkefoholdet endret, men Halvorsen understreket det samme på valgnatten: AP er blitt valgt på en rød-grønn politikk, og må ta hensyn til SV og SP.

Så skal det bi spennende å se hvor mye AP synes det samme. De har jo sine diskusjoner på kammerset de også.

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvis det finnes en Gud i himmelen, en Gud som er villig til å tilgi, en Gud som er glad i Norge og en Gud som er glad i Norge:

så sitter ikke SV i regjering til 2013.

Tror det kan bli vanskelig for SV å innse at det skal bli åpnet for oljeboring i nord. (Snakket med en kammerat i AUF som sa at det var det mest sannsynlige)

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar

Jeg syns det er litt interessant rundt det endrede styrkeforholdet.. hvilke konsekvenser dette kan (og bør) få, og retorikken rundt det fra Halvorsen...

SV har jo blitt svekket og AP styrket.... ikke en radikal forandring i styrkeforhold, men likevel. Og Halvorsen sier at regjeringen/AP har blitt valgt på rød-grønn politikk og SVs innflytelse ikke bør bli noe mindre av den grunn.

Hva om endringen i styrkeforholdet hadde vært motsatt...sterkere SV og svakere AP... tviler på om Halvorsen hadde sagt at regjeringen/AP har blitt valgt på rød-grønn politikk og SVs innflytelse bør ikke bli noe større (eller APs noe mindre) av denn grunn... :p

Lenke til kommentar

Det er utenkelig at SV skulle fått mer innflytelse uansett, og ihvertfall ikke uten at det ville gått ut over SP (altså om SV hadde gått mye frem i valget). Det er 19 statsråder (10 AP, 5 SV, 4 SP) og det klart største partiet (AP) vil ha flertall blant statsrådene. SV vil selvsagt unngå å miste en statsråd men det vil de nok gjøre.

Antakelig går man ned til 18 statsråder ved omorganiseringer og sammenslåinger. SV og SP vil da få 4 hver i og med at de er omtrent jevnbyrdige i oppslutning. Legg merke til at det var SP som var først ute med å trekke frem at valgresultatet måtte få følger for regjeringens sammensetning.

Forøvrig har TWFA helt rett: SV sin venstreside sine utspill handler om posisjonering frem mot forhandlingene og det vet alle de involverte godt.

Et poeng som ikke har kommet frem tidligere etter det jeg har sett: Hvis SV trekker seg mot slutten av perioden (ikke utenkelig for å posisjonere seg mot neste valg) kan Venstres kollaps bli Stoltenbergs største problem. Med V over sperregrensen og fortsatt rød-grønt flertall ville Stoltenberg hatt flere muligheter og utveier. Nå som V kun har to representanter må eventuelt KrF og/eller H/FrP involveres i langt større grad om SV trekker seg ut. Det vil kanskje ikke spille noen rolle men jeg tror nok Stoltenberg i sitt indre ønsket et sterkt Venstre å kunne lene seg mot i tilfelle det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Et poeng som ikke har kommet frem tidligere etter det jeg har sett: Hvis SV trekker seg mot slutten av perioden (ikke utenkelig for å posisjonere seg mot neste valg) kan Venstres kollaps bli Stoltenbergs største problem. Med V over sperregrensen og fortsatt rød-grønt flertall ville Stoltenberg hatt flere muligheter og utveier. Nå som V kun har to representanter må eventuelt KrF og/eller H/FrP involveres i langt større grad om SV trekker seg ut. Det vil kanskje ikke spille noen rolle men jeg tror nok Stoltenberg i sitt indre ønsket et sterkt Venstre å kunne lene seg mot i tilfelle det skulle bli nødvendig.

Jupp, jeg har tenkt det samme. Nå er nok Krf som parti sosialdemokratiske nok for Stoltenberg, men det ville nok bli en kollisjon med KrFs velgere.

Men jeg tror egentlig at SV kommer til å gå ned med flagget til topps jeg. Det er noe med å komme i posisjon, og det finnes ikke noe klart alternativ til Halvorsen, Lysbakken og co i partiet.

Geir :)

Lenke til kommentar

Om SV velger å trekke seg ut handler det ikke om makt og innflytelse men om posisjonering mot neste Stortingsvalg. Hvis oppslutningen fortsetter å synke må partiet gjøre noe, det ser også Halvorsen, Lysbakken og Solhjell. Selv ikke disse tre vil gå ned med flagget til topps om de ser at valget i 2011 fører dem ennå lenger ned i oppslutning.

De vil selvsagt finne en god sak å gå på og et godt tidspunkt. Det kan for eksempel være i forbindelse med statsbudsjettet for 2012, slik at de får med mest mulig av sine saker før de trekker seg, og hvor de har et helt år på seg til å bygge en ny platform før valget 2013.

Et annet spørsmål i denne sammenhengen er jo også hvor lenge Jens velger å sitte. Mange kommentatorer regner det som ganske sikkert at han trekker seg i løpet av denne perioden og det er et åpent spørsmål hva dette vil gjøre med samarbeidssituasjonen mellom de rød-grønne. Jonas er vel den nærmeste til å ta over og han er opplagt en samarbeidets mann. Det er likevel ikke gitt at det faktisk blir han.

Lenke til kommentar

Tror grunnen til at SV lekker er at AP med Jens i spissen har tatt et skritt mot venstre for å kunne gå i regjering med SV. Samtidig har høyresiden polarisert seg ved at Venstre er ute av gamet (ihvertfall foreløbig). SV lider nok av at mange heller ser at de får gjennomslagskraft ved å stemme AP, eller at prinsippene holdes bedre i Rødt (ikke det at jeg dømmer SV, det handler om kompromisser når man kommer til roret). Eneste måten å stanse utviklingen at det blir to dominerende blokker (AP vs H/FRP) er at småpartiene trekker seg ut, som Kjeklulf sier, i en del av posisjoneringen frem mot neste valg.

Blir ekstremt spennende i kommunevalget om to år, konturene av valget i 2013 vil nok være relativt klare allerede da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

I og med at lokale saker naturlig nok påvirker lokalvalga såpass mye som det gjør, bli det søkt av hvilket som helst parti å gå ut av regjering på bakgrunn av et dårlig lokalvalgsresultat.

Det må flere momenter til, i så fall, hvis et parti skal gå ut av regjering etter et lokalvalg.

Lenke til kommentar

Hvis SV faller ut tror jeg nok ikke de borgerlige går inn.. Da forsetter nok AP og SP i regjering, med delvis støtte i stortinget av SV på de sakene de er enige på. Tror ikke den eventuelle borgerlige regjeringen har veldig lyst på å regjere på rødgrønt flertall.

Lenke til kommentar
Men hvis SV bryter ut er det ikke noe som heter rødgrønt flertall. Da er det plutselig en mindretallsregjering.

Selv om de rødeste av de røde bryter ut av regjeringssamarbeidet, så er det fremdeles et rødgrønt flertall på Stortinget, som effektivt kan/vil stemme ned alt de borgerlige ivrer for å gjennomføre, og sjansen for at SV skulle støtte høyre-partiene etter å ha brutt med AP og SP er lik null. Det er selvsagt en sjanse for at de borgerlige ville prøve å få med seg SP på sin side, og dermed et stortingsflertall, men at SP skulle ville sitte i en regjering med FrP ser jeg som helt urealistisk.

Lenke til kommentar

De borgerlige kan vel prøve å lokke Senterpartiet med et sentrum-Høyre alternativ bestående av V, KrF, SP og Høyre. Disse partiene har jo sammarbeidet veldig godt de siste seksti årene. Dette alternativet vil vel også være levedyktig i Stortinget, da de vil kunne søke støtte både til høyre og venstre for seg selv. Lurer egentlig på hvor Senterpartiet går i fremtiden. Tilbake til de borgerlige, eller knytter de seg helt opp mot AP?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Tror nok også at SV vil bryte ut når det nærmer seg valget. De har nå statsrådsposter på deres kjerneområder. Med mindre de får inn merkbare endringer må de gå ut for å greie sperregrensen ved neste valg.

Når det kommer til sentrum, så tror jeg at Venstres tur under sperregrensen utelukker et sentrumsalternativ neste valg. Blir nok en H+FRP med en KRF i parantes, kanskje som støtteparti, som blir det borgerlige alternativet.

Det som er spennende er å se om Venstre prøver seg på SV sin plass i regjeringen. Ikke umulig, men da vil de miste flesteparten av sine borgerlige velgere til Høyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...