Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bytte av kjede

Dinosauromann

Anbefalte innlegg

Klarte å ryke kjedet på sykkelen her om dagen. Sykkelen er 5-6 år gammel minst (stålramme), og tror ikke kjedet er byttet, så antok det var bedre å kjøpe et nytt kjede.

Kjøpte et nytt på Sport1, dama i butikken mente det burde fungere på alle sykler med angitte gir (6-7-8 -delt). Når jeg sjekket det mot det gamle kjedet, var linkene på det nye en tanke kortere i forhold til det gamle.(mener jeg, evt var de lengre). Kan dette være på grunn av at kjedet er gammelt og utslitt, eller vi det nye evt. ikke passe?

Så også at det må tas av litt av det nye kjedet siden det var en del lengre. Kan dette (og montering) gjøres for hånd, eller trengs noe spesielt verktøy? (Eventuelt, hvor mye tar butikkene for å bytte?)

(beklager hvis dette burde postes i en annen kategori.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det koster vel en ett par hundrelapper for å skifte kjede,pluss pris på deler..

Kjede og kassett er slitedeler,og noe jeg bytter hver sesong(sykler mye da)

Punkt 1.Som nevnt tidligere,sykkelen er gammel og det er bortkastet å bare bytte kjede,kassetten må også byttes(ellers så vil kjedet hoppe på de slitte tannhjula) ..

Til dette trenger du en kjedepisk og kassettavdrager(ca100kr for begge på biltema )

Punkt 2.for å bytte kjedet trenger du en kjedekutter(50-100kr,ikke kjøp biltema sin,den er crap)

Punkt 3.Fremgangsmåte for å skifte kjede(slenger inn en link orker ikke skrive)

For å finne ut hvordan ta av kassett:

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar
Takk for hjelpen. Har bestemt meg for å likegodt kjøpe en ny, fant ut at det var mye annet som burde byttes, og sykkelen er så gammel at det blir mer arbeid å få den i orden enn å skaffe en ny.

EDIT: Hadde vist klart å ødelegge "girskifteren" bak også.

Jepp,sånn er det.

Svindyrt med både deler og arbeid på verksted.

Noen som lurer på hvorfor jeg ikke gidder å betale 250 kr for å byttet ett kjede :roll: (2 minutters jobb).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...